Fundusze - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Czy Twoja organizacja ma szansę na status OPP?  Zrób szybki test. Sprawdź >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

PIECZA ZASTĘPCZA - Zlecenie realizacji programów profilaktyczno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży przebywającej w różnych formach...

Reklama
PIECZA ZASTĘPCZA - Zlecenie realizacji programów profilaktyczno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży przebywającej w różnych formach pieczy zastępczej, w tym rodzinnej i instytucjonalnej
Nabór od 25.06.2025 do 16.07.2025 23:59
Wydział Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej
Łączny budżet 900 tys. PLN
Procent dofinansowania nieznany
Kwota dofinansowania nieznana
Młodzież, Rodziny, Dzieci
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Wydział Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego pod nazwą: PIECZA ZASTĘPCZA - Zlecenie realizacji programów profilaktyczno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży przebywającej w różnych formach pieczy zastępczej, w tym rodzinnej i instytucjonalnej.

Otwarty konkurs ofert dla organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na realizację w latach 2025–2027 zadań publicznych Województwa Mazowieckiego w obszarze „Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej” w formie powierzenia realizacji zadania.

Założenia zadania publicznego zostały opracowane w oparciu o "Wojewódzki Program Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej Województwa Mazowieckiego na lata 2021–2025. Aktualizacja 2024.".

Zadanie jest 3-letnim programem pilotażowym. Stanowi formę wsparcia dzieci i młodzieży, a także rodziców i opiekunów z rodzin zastępczych oraz kadrę instytucjonalnej pieczy zastępczej. Realizowanie programów profilaktyczno-wychowawczych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży ma sprzyjać budowaniu trwałych relacji oraz kształtowaniu samodzielności i odpowiedzialności dzieci i młodzieży, jak również wspieraniu ich samorozwoju. Podjęte działania mają przyczyniać się do zwiększenia wrażliwości dzieci i młodzieży, rozwijania kluczowych kompetencji społecznych, współpracy w grupie, rozwijania zainteresowań. Realizacja zadania ma pomóc w przełamywaniu barier i różnic jakie występują w społeczeństwie w zakresie postrzegania dzieci i młodzieży przebywających w rodzinie zastępczej lub placówce w porównaniu do rodzin prawidłowo funkcjonujących. Realizacja zadania ma być istotnym elementem budowania zintegrowanego systemu wsparcia dziecka przebywającego długoterminowo w pieczy zastępczej, przygotowywanego do wejścia w proces usamodzielnienia. Kierując zadanie do dzieci i młodzieży przebywającej w pieczy zastępczej należy wspierać ich kompetencje kluczowe oraz kształtować umiejętności, które przyczynią się do efektywniejszego przygotowania do dorosłego, niezależnego życia i usamodzielnienia.

Podmiotami uprawnionymi do składania ofert są organizacje pozarządowe prowadzące działalność w obszarze wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w szczególności organizacje współpracujące z podmiotami i osobami realizującymi zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, takimi jak: powiatowe centra pomocy rodzinie, organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej.

Działania mogą być realizowane w partnerstwie z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej np.: współpraca przy rekrutacji dzieci, rodzin zastępczych, które objęte są wsparciem tych jednostek. Wymagane jest, aby informacja o współpracy opisana była w punkcie III.3 formularza oferty, w jaki sposób będzie realizowana: metody, partnerzy. Współpraca będzie dodatkowo punktowana w ramach kryterium oceny merytorycznej.

Wsparciem należy objąć rokrocznie minimum 30 dzieci z województwa mazowieckiego, przebywających w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej.

Zadanie powinno obejmować następujące działania:
1) realizację programów profilaktyczno-wychowawczych wspierających prawidłowy rozwój kompetencji kluczowych oraz kształtujących umiejętności dzieci i młodzieży;
2) organizację warsztatów, zajęć kompensacyjnych i treningów dla dzieci i młodzieży w zakresie wzmacniania, budowania umiejętności społecznych, kształtowania umiejętności interpersonalnych, podniesienia kompetencji życiowych, wzmacniania ich autonomii i niezależności oraz nawiązywania i utrzymywania relacji z rówieśnikami;
3) działania w zakresie efektywnego komunikowania się, współpracy z innymi oraz adaptacji do zmieniających się warunków (np. umiejętność pracy w zespole, kreatywność, zdolność do rozwiązywania konfliktów, empatia);
4) tworzenie warunków do rozwijania potencjału dzieci i młodzieży poprzez organizację zajęć rozwijających zainteresowania i pasje, tj. muzycznych, plastycznych, rękodzielnictwa, kulinarnych, arteterapii itp.,
5) zapewnienie specjalistycznych form wsparcia, szkoleń, warsztatów i poradnictwa w zakresie podnoszenia wiedzy i doskonalenia umiejętności wychowawczych dla osób sprawujących opiekę w ramach rodzinnych form pieczy zastępczej oraz kadry instytucjonalnej pieczy zastępczej;
6) organizację wsparcia wytchnieniowego w formie wyjazdów integracyjnych połączonych z warsztatami w zakresie podnoszenia kompetencji wychowawczych, doskonalenie osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz kadry instytucjonalnej pieczy zastępczej,
7) zapewnienie/ poszerzanie aktywnej integracji dzieci i młodzieży przebywającej w różnych formach pieczy zastępczej ze społecznością w formie wspólnych wyjazdów, wyjść integracyjno-edukacyjnych, spotkań aktywizująco-sportowych, wyjazdów dydaktyczno-rekreacyjnych, wycieczek, pikników, gier terenowych itp.

Informacje dodatkowe dotyczące oferty:
1) Zaleca się szczegółowe opisanie adresatów działań (jeśli wśród odbiorców zadania będą również osoby z niepełnosprawnościami zaleca się, aby informację o tym wyraźnie wskazać w pkt. III.3 oferty w części dotyczącej grupy docelowej).
2) W opisie miejsca realizacji zadania publicznego należy podać obszar terytorialny województwa mazowieckiego (miejscowość – gmina/ miasto/ wieś), który objęty będzie zadaniem (gminy wiejskie i miejsko-wiejskie będą dodatkowo punktowane w ramach kryterium oceny merytorycznej).
3) Plan i harmonogram działań na lata 2025–2027 powinien być sporządzony w odniesieniu do każdego roku oddzielnie.
4) Zestawienie kosztów realizacji zadania publicznego na lata 2025–2027 powinno być sporządzone w odniesieniu do każdego roku oddzielnie. Należy określić sposób kalkulacji kosztów tak, aby poszczególne kwoty wskazane w budżecie nie budziły wątpliwości przy ocenie kwalifikowalności i racjonalności – w ramach oferty kwalifikowalne są koszty:
    a) bezpośrednio związane z realizowanym zadaniem publicznym i niezbędnym do jego realizacji;
    b) racjonalnie skalkulowane w oparciu o ceny rynkowe;
    c) oszacowane wyłącznie w odniesieniu do zakresu działań realizowanych w ramach zadania publicznego (w szczególności dotyczy to kosztów stałych, m.in. czynszu, rachunków telefonicznych, wynagrodzeń pracowników etatowych – np. kosztem kwalifikowalnym może być jedynie część wynagrodzenia księgowego, jeżeli wykonuje on w ramach godzin pracy również inne obowiązki niezwiązane z obsługą danego zadania);
    d) poniesione w terminie określonym w umowie;
    e) okres realizacji zadania musi być adekwatny do faktycznego czasu realizacji poszczególnych działań – Zleceniodawca zastrzega sobie możliwość skrócenia okresu realizacji oferty proporcjonalnie do okresu realizacji działań.
5) Oferent może wnieść wkład osobowy i/lub rzeczowy, nie jest to jednak wymagane. Ewentualny koszt własny ponoszony przez oferenta stanowić będzie podwyższenie standardu usług i nie będzie podlegał rozliczaniu.
6) W przypadku ponownego wprowadzenia ograniczeń związanych z epidemią/ pandemią w trakcie realizacji zadania publicznego, wszystkie działania powinny być prowadzone z zachowaniem reżimu sanitarnego. Zaleca się przygotowanie planu działań w taki sposób, aby w sytuacji zaostrzenia reżimów sanitarnych, działania mogły być realizowane w formie alternatywnej. Realizacja działań w formie on-line wymaga opisania w ofercie.
7) W przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych (np.: epidemia, pandemia, konflikt zbrojny) oferent zobowiązany jest do podjęcia działań minimalizujących skutki zagrożenia wobec uczestników przebywających w miejscu realizacji zadania i biorących udział w zajęciach.
8) Oferent ponosi pełną odpowiedzialność za złożenie oferty i realizowanie zadania zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.); zamieszczanie w ofercie danych osobowych w tym: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, zwłaszcza w części opisującej zasoby kadrowe, może stanowić naruszenie ww. rozporządzenia. Oferent zobowiązany jest jedynie do wskazania danych (imię i nazwisko) osoby upoważnionej do składania wyjaśnień dotyczących oferty.
9) W projektowaniu działań realizowanych w ramach zadania publicznego oferent powinien uwzględnić opracowanie i wprowadzenie standardów ochrony małoletnich, zapewnić dbałość o zachowanie i przestrzeganie standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem (w związku z tzw. ustawą o ochronie małoletnich).
10) Oferent, składając ofertę na realizację zadania publicznego, świadomy jest obowiązku prowadzenia działalności w obszarze wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej potwierdzonej we właściwych dokumentach i możliwej do sprawdzenia na etapie opiniowania oferty (statut/KRS) – brak możliwości zweryfikowania zapisów może skutkować odrzuceniem oferty na etapie weryfikacji formalnej.
11) Oferent nie może posiadać wymagalnych zobowiązań wobec Województwa Mazowieckiego – w przypadku otrzymania dotacji Oferent będzie zobowiązany do złożenia stosownego oświadczenia w ww. zakresie.
12) Zadanie musi być realizowane na terenie województwa mazowieckiego, z wyjątkiem imprez turystycznych, rekreacyjnych, wyjazdów integracyjnych, które mogą być realizowane na terenach innych województw

Opis wymagań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
1) Oferent zobowiązany jest do zaplanowania i realizowania wszystkich działań w ramach zadania publicznego tak, aby zapewniały równy dostęp i nie wykluczały z uczestnictwa w nim osób ze szczególnymi potrzebami;
2) zapewnianie dostępności przez Oferenta oznacza obowiązek osiągnięcia stanu faktycznego, w którym osoba ze szczególnymi potrzebami, jako odbiorca zadania publicznego, może w nim uczestniczyć na zasadzie równości z innymi osobami;
3) środki finansowe w ramach realizacji zadania publicznego mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z zapewnianiem dostępności przy realizacji zleconych zadań publicznych – tylko w zakresie realizacji zadania;
4)obowiązek  zapewnienia dostępności Oferent zobowiązany jest realizować co najmniej w minimalnym zakresie zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411), zwanej dalej „ustawą o zapewnianiu dostępności”;
5) deklaracja o spełnianiu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami należy zamieścić w części VI oferty „Inne informacje” (należy odnieść się do wszystkich wymagań wskazanych w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności) o następującej treści: „Realizując zadanie publiczne zobowiązuję się do zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zakresie realizowanego zadania publicznego, z uwzględnieniem wymagań ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tzn. minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej”. W indywidualnym przypadku Oferent może zastosować dostęp alternatywny zgodnie z ustawą o zapewnianiu dostępności. Brak ww. deklaracji może skutkować odrzuceniem oferty;
6) deklaracja o spełnianiu ww. wymagań podlega ocenie, a w przypadku skierowania oferty do realizacji, weryfikacji na etapie kontroli – w przypadku stwierdzenia podczas kontroli niezgodności w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami określonymi w ofercie, Oferent zobowiązany będzie do usunięcia wskazanych nieprawidłowości na jego koszt; nieusunięcie wykazanych nieprawidłowości może skutkować rozwiązaniem umowy;
7) jeżeli ze względów np. technicznych lub prawnych Oferent nie może zapewnić osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności w zakresie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, Oferent musi zapewnić dostęp alternatywny zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o zapewnianiu dostępności;
8) Oferent, który nie ma możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej, musi zapewnić dostęp alternatywny (zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440);
9) dostęp alternatywny może zostać zastosowany wyłącznie w uzasadnionych przypadkach i powinien zostać wskazany w części VI oferty „Inne informacje”. W przypadku konieczności wyboru dostępu alternatywnego Oferent zobowiązany jest do wskazania występujących barier i przeszkód w obszarach dostępności wskazanych w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności, których nie ma możliwości spełnienia i opisania sposobu ich zniwelowania. Oferent zobowiązany jest do uzasadnienia wyboru ścieżki postępowania.

Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl

Reklama