Czy Twoja organizacja ma szansę na status OPP? Zrób szybki test. Sprawdź >
PIECZA ZASTĘPCZA - Zlecenie realizacji programów profilaktyczno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży przebywającej w różnych formach...
Otwarty konkurs ofert dla organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na realizację w latach 2025–2027 zadań publicznych Województwa Mazowieckiego w obszarze „Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej” w formie powierzenia realizacji zadania.
Założenia zadania publicznego zostały opracowane w oparciu o "Wojewódzki Program Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej Województwa Mazowieckiego na lata 2021–2025. Aktualizacja 2024.".
Zadanie jest 3-letnim programem pilotażowym. Stanowi formę wsparcia dzieci i młodzieży, a także rodziców i opiekunów z rodzin zastępczych oraz kadrę instytucjonalnej pieczy zastępczej. Realizowanie programów profilaktyczno-wychowawczych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży ma sprzyjać budowaniu trwałych relacji oraz kształtowaniu samodzielności i odpowiedzialności dzieci i młodzieży, jak również wspieraniu ich samorozwoju. Podjęte działania mają przyczyniać się do zwiększenia wrażliwości dzieci i młodzieży, rozwijania kluczowych kompetencji społecznych, współpracy w grupie, rozwijania zainteresowań. Realizacja zadania ma pomóc w przełamywaniu barier i różnic jakie występują w społeczeństwie w zakresie postrzegania dzieci i młodzieży przebywających w rodzinie zastępczej lub placówce w porównaniu do rodzin prawidłowo funkcjonujących. Realizacja zadania ma być istotnym elementem budowania zintegrowanego systemu wsparcia dziecka przebywającego długoterminowo w pieczy zastępczej, przygotowywanego do wejścia w proces usamodzielnienia. Kierując zadanie do dzieci i młodzieży przebywającej w pieczy zastępczej należy wspierać ich kompetencje kluczowe oraz kształtować umiejętności, które przyczynią się do efektywniejszego przygotowania do dorosłego, niezależnego życia i usamodzielnienia.
Podmiotami uprawnionymi do składania ofert są organizacje pozarządowe prowadzące działalność w obszarze wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w szczególności organizacje współpracujące z podmiotami i osobami realizującymi zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, takimi jak: powiatowe centra pomocy rodzinie, organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej.
Działania mogą być realizowane w partnerstwie z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej np.: współpraca przy rekrutacji dzieci, rodzin zastępczych, które objęte są wsparciem tych jednostek. Wymagane jest, aby informacja o współpracy opisana była w punkcie III.3 formularza oferty, w jaki sposób będzie realizowana: metody, partnerzy. Współpraca będzie dodatkowo punktowana w ramach kryterium oceny merytorycznej.
Wsparciem należy objąć rokrocznie minimum 30 dzieci z województwa mazowieckiego, przebywających w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej.
Zadanie powinno obejmować następujące działania:
1) realizację programów profilaktyczno-wychowawczych wspierających prawidłowy rozwój kompetencji kluczowych oraz kształtujących umiejętności dzieci i młodzieży;
2) organizację warsztatów, zajęć kompensacyjnych i treningów dla dzieci i młodzieży w zakresie wzmacniania, budowania umiejętności społecznych, kształtowania umiejętności interpersonalnych, podniesienia kompetencji życiowych, wzmacniania ich autonomii i niezależności oraz nawiązywania i utrzymywania relacji z rówieśnikami;
3) działania w zakresie efektywnego komunikowania się, współpracy z innymi oraz adaptacji do zmieniających się warunków (np. umiejętność pracy w zespole, kreatywność, zdolność do rozwiązywania konfliktów, empatia);
4) tworzenie warunków do rozwijania potencjału dzieci i młodzieży poprzez organizację zajęć rozwijających zainteresowania i pasje, tj. muzycznych, plastycznych, rękodzielnictwa, kulinarnych, arteterapii itp.,
5) zapewnienie specjalistycznych form wsparcia, szkoleń, warsztatów i poradnictwa w zakresie podnoszenia wiedzy i doskonalenia umiejętności wychowawczych dla osób sprawujących opiekę w ramach rodzinnych form pieczy zastępczej oraz kadry instytucjonalnej pieczy zastępczej;
6) organizację wsparcia wytchnieniowego w formie wyjazdów integracyjnych połączonych z warsztatami w zakresie podnoszenia kompetencji wychowawczych, doskonalenie osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz kadry instytucjonalnej pieczy zastępczej,
7) zapewnienie/ poszerzanie aktywnej integracji dzieci i młodzieży przebywającej w różnych formach pieczy zastępczej ze społecznością w formie wspólnych wyjazdów, wyjść integracyjno-edukacyjnych, spotkań aktywizująco-sportowych, wyjazdów dydaktyczno-rekreacyjnych, wycieczek, pikników, gier terenowych itp.
Informacje dodatkowe dotyczące oferty:
1) Zaleca się szczegółowe opisanie adresatów działań (jeśli wśród odbiorców zadania będą również osoby z niepełnosprawnościami zaleca się, aby informację o tym wyraźnie wskazać w pkt. III.3 oferty w części dotyczącej grupy docelowej).
2) W opisie miejsca realizacji zadania publicznego należy podać obszar terytorialny województwa mazowieckiego (miejscowość – gmina/ miasto/ wieś), który objęty będzie zadaniem (gminy wiejskie i miejsko-wiejskie będą dodatkowo punktowane w ramach kryterium oceny merytorycznej).
3) Plan i harmonogram działań na lata 2025–2027 powinien być sporządzony w odniesieniu do każdego roku oddzielnie.
4) Zestawienie kosztów realizacji zadania publicznego na lata 2025–2027 powinno być sporządzone w odniesieniu do każdego roku oddzielnie. Należy określić sposób kalkulacji kosztów tak, aby poszczególne kwoty wskazane w budżecie nie budziły wątpliwości przy ocenie kwalifikowalności i racjonalności – w ramach oferty kwalifikowalne są koszty:
a) bezpośrednio związane z realizowanym zadaniem publicznym i niezbędnym do jego realizacji;
b) racjonalnie skalkulowane w oparciu o ceny rynkowe;
c) oszacowane wyłącznie w odniesieniu do zakresu działań realizowanych w ramach zadania publicznego (w szczególności dotyczy to kosztów stałych, m.in. czynszu, rachunków telefonicznych, wynagrodzeń pracowników etatowych – np. kosztem kwalifikowalnym może być jedynie część wynagrodzenia księgowego, jeżeli wykonuje on w ramach godzin pracy również inne obowiązki niezwiązane z obsługą danego zadania);
d) poniesione w terminie określonym w umowie;
e) okres realizacji zadania musi być adekwatny do faktycznego czasu realizacji poszczególnych działań – Zleceniodawca zastrzega sobie możliwość skrócenia okresu realizacji oferty proporcjonalnie do okresu realizacji działań.
5) Oferent może wnieść wkład osobowy i/lub rzeczowy, nie jest to jednak wymagane. Ewentualny koszt własny ponoszony przez oferenta stanowić będzie podwyższenie standardu usług i nie będzie podlegał rozliczaniu.
6) W przypadku ponownego wprowadzenia ograniczeń związanych z epidemią/ pandemią w trakcie realizacji zadania publicznego, wszystkie działania powinny być prowadzone z zachowaniem reżimu sanitarnego. Zaleca się przygotowanie planu działań w taki sposób, aby w sytuacji zaostrzenia reżimów sanitarnych, działania mogły być realizowane w formie alternatywnej. Realizacja działań w formie on-line wymaga opisania w ofercie.
7) W przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych (np.: epidemia, pandemia, konflikt zbrojny) oferent zobowiązany jest do podjęcia działań minimalizujących skutki zagrożenia wobec uczestników przebywających w miejscu realizacji zadania i biorących udział w zajęciach.
8) Oferent ponosi pełną odpowiedzialność za złożenie oferty i realizowanie zadania zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.); zamieszczanie w ofercie danych osobowych w tym: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, zwłaszcza w części opisującej zasoby kadrowe, może stanowić naruszenie ww. rozporządzenia. Oferent zobowiązany jest jedynie do wskazania danych (imię i nazwisko) osoby upoważnionej do składania wyjaśnień dotyczących oferty.
9) W projektowaniu działań realizowanych w ramach zadania publicznego oferent powinien uwzględnić opracowanie i wprowadzenie standardów ochrony małoletnich, zapewnić dbałość o zachowanie i przestrzeganie standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem (w związku z tzw. ustawą o ochronie małoletnich).
10) Oferent, składając ofertę na realizację zadania publicznego, świadomy jest obowiązku prowadzenia działalności w obszarze wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej potwierdzonej we właściwych dokumentach i możliwej do sprawdzenia na etapie opiniowania oferty (statut/KRS) – brak możliwości zweryfikowania zapisów może skutkować odrzuceniem oferty na etapie weryfikacji formalnej.
11) Oferent nie może posiadać wymagalnych zobowiązań wobec Województwa Mazowieckiego – w przypadku otrzymania dotacji Oferent będzie zobowiązany do złożenia stosownego oświadczenia w ww. zakresie.
12) Zadanie musi być realizowane na terenie województwa mazowieckiego, z wyjątkiem imprez turystycznych, rekreacyjnych, wyjazdów integracyjnych, które mogą być realizowane na terenach innych województw
Opis wymagań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
1) Oferent zobowiązany jest do zaplanowania i realizowania wszystkich działań w ramach zadania publicznego tak, aby zapewniały równy dostęp i nie wykluczały z uczestnictwa w nim osób ze szczególnymi potrzebami;
2) zapewnianie dostępności przez Oferenta oznacza obowiązek osiągnięcia stanu faktycznego, w którym osoba ze szczególnymi potrzebami, jako odbiorca zadania publicznego, może w nim uczestniczyć na zasadzie równości z innymi osobami;
3) środki finansowe w ramach realizacji zadania publicznego mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z zapewnianiem dostępności przy realizacji zleconych zadań publicznych – tylko w zakresie realizacji zadania;
4)obowiązek zapewnienia dostępności Oferent zobowiązany jest realizować co najmniej w minimalnym zakresie zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411), zwanej dalej „ustawą o zapewnianiu dostępności”;
5) deklaracja o spełnianiu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami należy zamieścić w części VI oferty „Inne informacje” (należy odnieść się do wszystkich wymagań wskazanych w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności) o następującej treści: „Realizując zadanie publiczne zobowiązuję się do zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zakresie realizowanego zadania publicznego, z uwzględnieniem wymagań ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tzn. minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej”. W indywidualnym przypadku Oferent może zastosować dostęp alternatywny zgodnie z ustawą o zapewnianiu dostępności. Brak ww. deklaracji może skutkować odrzuceniem oferty;
6) deklaracja o spełnianiu ww. wymagań podlega ocenie, a w przypadku skierowania oferty do realizacji, weryfikacji na etapie kontroli – w przypadku stwierdzenia podczas kontroli niezgodności w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami określonymi w ofercie, Oferent zobowiązany będzie do usunięcia wskazanych nieprawidłowości na jego koszt; nieusunięcie wykazanych nieprawidłowości może skutkować rozwiązaniem umowy;
7) jeżeli ze względów np. technicznych lub prawnych Oferent nie może zapewnić osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności w zakresie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, Oferent musi zapewnić dostęp alternatywny zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o zapewnianiu dostępności;
8) Oferent, który nie ma możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej, musi zapewnić dostęp alternatywny (zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440);
9) dostęp alternatywny może zostać zastosowany wyłącznie w uzasadnionych przypadkach i powinien zostać wskazany w części VI oferty „Inne informacje”. W przypadku konieczności wyboru dostępu alternatywnego Oferent zobowiązany jest do wskazania występujących barier i przeszkód w obszarach dostępności wskazanych w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności, których nie ma możliwości spełnienia i opisania sposobu ich zniwelowania. Oferent zobowiązany jest do uzasadnienia wyboru ścieżki postępowania.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl