Jak prowadzić księgowość stowarzyszeń i fundacji Poznaj specyfikę księgowości organizacji z kursem eduNGO. Sprawdź >
Wsparcie nieformalnych opiekunów i opiekunek osób starszych o ograniczonej samodzielności
1) Zadanie to wpisuje się w Strategię #Warszawa2030: cel strategiczny 1. Wspieramy samodzielność, cel operacyjny „Strategii rozwiązywania problemów społecznych 2030” - 1.1. Zapewniamy wsparcie opiekunkom i opiekunom, w tym zgodne jest z Polityką senioralną m.st. Warszawy i zawartymi w niej rekomendacjami:
a.Rozwijanie oferty wsparcia dla opiekunek i opiekunów osób, które potrzebują wsparcia w samodzielnym funkcjonowaniu, z uwzględnieniem ich sytuacji życiowej,
b.Zapewnienie wsparcia informacyjnego, psychologicznego i organizacyjnego opiekunom nieformalnym osób starszych o ograniczonej samodzielności, w tym cierpiących na zespoły otępienne;
2) zadanie adresowane jest do nieformalnych opiekunek i opiekunów osób starszych o ograniczonej samodzielności, w tym z zespołem otępiennym różnego pochodzenia; mieszkańców m.st. Warszawy, w szczególności z terenu Dzielnicy Wola;
3)zakres merytoryczny prowadzonych działań wspierających w/w nieformalne opiekunki i opiekunów osób starszych powinien uwzględniać:
- przekazanie wiedzy o dostępnych, istniejących formach pomocy, wytchnienia i wsparcia,
- przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie opieki, pielęgnacji, w tym zasad ergonomii czynności opiekuńczych,
- przekazanie wiedzy o pierwszej pomocy przedmedycznej, dostosowanej do możliwości i potrzeb w/w opiekunek i opiekunów oraz specyfiki możliwych interwencji u osób starszych o ograniczonej samodzielności,
- nabycie wiedzy dot. dbania o własne zdrowie psychiczne i fizyczne (np. wypracowanie umiejętności efektywnego odpoczynku, zrozumienia własnych emocji towarzyszących opiece, gospodarowania czasem z uwzględnieniem potrzeb własnych, sięgania po pomoc),
- wsparcie psychologiczne, prawne specjalistyczne (np. fizjoterapeutyczne), w zakresie tematów zaproponowanych przez oferenta, w tym zgłoszonych przez w/w opiekunki i opiekunów,
- wsparcie psychoedukacyjne i edukacyjne w tematach zaproponowanych przez oferenta,
- pomoc w nawiązaniu kontaktu z innymi osobami znajdującymi się w podobnej sytuacji.
4) dodatkowym wsparciem nieformalnych opiekunek i opiekunów osób starszych o ograniczonej samodzielności powinno być zaoferowanie im możliwości przejęcia opieki nad taką osobą przez opiekunkę lub opiekuna zastępczego, zapewnionego przez oferenta, na czas ich uczestnictwa w organizowanych zajęciach/konsultacjach. W ofercie powinna być określona pula godzin pracy tych opiekunek/opiekunów zastępczych (nie jest konieczny wymóg zapewnienia opieki zastępczej wszystkim uczestnikom programu).
W przypadku konieczności zapewnienia opieki zastępczej dla osoby starszej o ograniczonej samodzielności na czas udziału opiekunki lub opiekuna w niniejszym programie:
- opieka zastępcza powinna odbyć się w miejscu zamieszkania podopiecznego lub też w miejscu odbywania się zajęć/konsultacji (w zależności od potrzeb opiekunki lub opiekuna, stanu zdrowia chorego i możliwości oferenta),
- rekomenduje się wcześniejsze, w obecności opiekunki lub opiekuna, zapoznanie podopiecznego z opiekunką lub opiekunem zastępczym,
- rekomenduje się zapewnienie tej samej opiekunki lub opiekuna zastępczego dla danego podopiecznego, jeśli wizyt jest więcej niż jedna,
- koniecznym jest, aby usługi opiekunki lub opiekuna zastępczego były sfinansowane (czyli nie mogą być w formie wolontariatu),
- opiekunka lub opiekun zastępczy muszą posiadać niezbędne kwalifikacje i doświadczenie w opiece nad osobami starszymi o ograniczonej samodzielności;
5) w ramach realizacji zadania rekomenduje się następujące formy działań (do wyboru w zależności od składanej oferty):
- poradnictwo indywidualne (osobiste lub/i telefoniczne lub/i on-line),
- seminarium edukacyjne,
- wykłady, spotkania psychoedukacyjne (z uwzględnieniem czasu na pytania uczestników),
- spotkania poświęcone stresowi, dbaniu o własne zasoby, umiejętności odpoczynku, relaksu, radzenia sobie z emocjami itp.,
- działania informacyjne,
- instruktaże (zwłaszcza dot. dostosowania mieszkań do codziennego funkcjonowania podopiecznego oraz opiekuna lub opiekunki, opieki, pierwszej pomocy/reagowania w sytuacji nagłego pogorszenia się stanu zdrowia bliskiego;
6) oferent powinien w ofercie określić: kryteria doboru grupy, potencjalną liczbę odbiorców, sposób ich rekrutacji, szczegółowe i precyzyjne cele realizacji projektu, z podaniem dla każdego z nich wskaźników i mierników; oferent odpowiada za rekrutację uczestników;
7) oferent powinien w harmonogramie oferty określić przez ile miesięcy będą prowadzone działania wspierające opiekunki i opiekunów osób starszych zależnych, przy czym koniecznym jest prowadzenie tych działań przez co najmniej 5 wybranych miesięcy pomiędzy 1 marca 2025 a 31 grudnia 2025 roku;
8) oferent realizujący zadanie powinien posiadać doświadczenie w pracy z osobami, do których adresowane jest zadanie publiczne;
9) oferent zobowiązany jest do zapewnienia odpowiednio przygotowanej kadry tj. specjalistów posiadających kwalifikacje potwierdzone odpowiednimi dokumentami (do wglądu w siedzibie organizacji);
10) realizacja zadania powinna być prowadzona w lokalach znajdujących się na terenie Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, w szczególności będących w dyspozycji Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, Środowiskowego Domu Samopomocy „Pod Daszkiem”, Wolskiego Centrum Kultury, Centrum Aktywności Międzypokoleniowej „Nowolipie” (w tym Dom Powstańców Warszawskich), miejsc aktywności lokalnej, organizacji pozarządowych działających na terenie Dzielnicy Wola; w ofercie należy wskazać potencjalne miejsca; w uzasadnionych przypadkach, po konsultacji i ustaleniu z Wydziałem Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, dopuszcza się realizację wybranych działań w trybie on-line;
11) oferent zobowiązany jest do promocji realizowanego zadania oraz określenia w ofercie sposobów, w jaki będzie je promował (np. plakaty, ulotki, foldery, baner, strona internetowa, media społecznościowe, itp.); szczególnie istotne jest promowanie zadania w lokalnych instytucjach, organizacjach prowadzących działania na rzecz osób starszych, jak również w innych miejscach, które odwiedzają adresaci zadania, według poniższego sposobu;
12) rekomendowany sposób działań promocyjnych:
- ustalenie z lokalnymi podmiotami publicznymi i pozarządowymi preferowanego i skutecznego kontaktu w czasie trwania całego zadania,
- zaplanowanie sposobu zapisu uczestnika oraz opracowanie sposobu odwołania uczestnictwa, przypomnienie o nadchodzącym wydarzeniu osobie zapisanej np. poprzez wiadomości tekstowe lub telefonicznie,
- przygotowanie ze znacznym wyprzedzeniem materiałów promocyjnych, w tym w celu opublikowania ich w nieodpłatnym miesięczniku „Kurier Wolski”,
- uwzględnienie w kosztorysie osoby dystrybuującej materiały do lokalnych podmiotów oraz promującej ogłoszenia o programie w mediach społecznościowych;
13) zadanie musi uwzględniać prowadzenie dokumentacji z jego realizacji (np. listy obecności, ankiety, dzienniki, konspekty,), dostosowane do danego rodzaju działania; zaleca się tworzyć również dokumentację fotograficzną;
14) oferent powinien przewidzieć i zaplanować przeprowadzenie jednego wydarzenia edukacyjnego w październiku 2025 r.; wydarzenie to powinno być zgłoszone do Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy najpóźniej do 31 lipca 2025 roku, po czym zostanie włączone do harmonogramu dzielnicowych obchodów „Wolskich Dni Seniora”; rekrutacja uczestników na to wydarzenie rozpocząć się powinna nie wcześniej niż od 15 września 2025 roku;
15) oferent powinien zapewnić podczas spotkań, warsztatów i wydarzeń:
- na spotkaniach indywidulanych: wodę, kawę, herbatę,
- na spotkaniach i warsztatach grupowych: wodę, kawę, herbatę i drobny poczęstunek,
- na wydarzeniu przypisanym do obchodów „Wolskich Dni Seniora”: wodę, kawę, herbatę, soki, catering/poczęstunek złożony ze słodkich i słonych przekąsek w ilości odpowiadającej zakładanej liczbie uczestników – dostępny przed i w trakcie przerwy w wydarzeniu.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl