Stwórz dobry projekt społeczny i wniosek o dotację Ucz się z eduNGO. Skorzystaj z kursu online >
W tym celu działania związane z umiejętnością korzystania z mediów będą zachęcać do dzielenia się wiedzą i wymiany na temat polityk i praktyk związanych z umiejętnością korzystania z mediów. Wsparcie przewiduje rozwój innowacyjnych transgranicznych inicjatyw i społeczności w zakresie umiejętności korzystania z mediów w całej Europie, w stale zmieniającym się krajobrazie mediów cyfrowych i z uwzględnieniem obecnych zachowań użytkowników w różnych grupach wiekowych
Kwalifikujące się działania
Projekty oparte na współpracy z jasno określonymi celami w zakresie umiejętności korzystania z mediów, obejmujące co najmniej dwa z następujących obszarów działalności:
- działania oparte na dzieleniu się i rozwijaniu najlepszych praktyk z innowacyjnych projektów w zakresie umiejętności korzystania z mediów, które uwzględniają zmieniający się ekosystem medialny, w szczególności poprzez przekraczanie granic kulturowych, krajowych lub językowych oraz wspieranie współpracy pomiedzy różnymi regionami Europy;
- opracowywanie innowacyjnych, interaktywnych zestawów narzędzi internetowych w celu zapewnienia rozwiązań istniejących i przyszłych wyzwań w środowisku internetowym, w tym: dezinformacja;
- opracowanie materiałów i zestawów narzędzi umożliwiających obywatelom wypracowanie krytycznego podejścia do mediów oraz rozpoznanie dezinformacji i odpowiednie reagowanie na nie;
- rozwijanie umiejętności korzystania z mediów dostosowane do zmieniającego się środowiska medialnego, w tym technik manipulacyjnych i produkcji mediów w oparciu o sztuczną inteligencję.
W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków kwalifikują się następujące rodzaje działań:
- tworzenie i/lub dystrybucja materiałów wielojęzycznych i/lub wielokulturowych, w tym treści interaktywnych, w celu poprawy zdolności cyfrowych obywateli i ich zrozumienia krajobrazu medialnego oraz ich odporności na dezinformację;
- opracowanie materiałów dla obywateli i trenerów skierowanych do wszystkich lub dowolnych grup wiekowych i społecznych;
- rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie umiejętności korzystania z mediów dostosowanych do przyszłego krajobrazu medialnego (projekt może obejmować prototypy, ale nie skupiać się wyłącznie na rozwoju IT);
- działania szkoleniowe dla obywateli i nauczycieli, w tym dzielenie się najlepszymi praktykami ponad granicami językowymi, państwowymi i kulturowymi;
- organizacja wydarzeń publicznych i/lub warsztatów w celu podniesienia świadomości i dzielenia się najlepszymi praktykami;
- działania prowadzone przez społeczność w celu dostosowania i udostępnienia wyżej wymienionych narzędzi i materiałów
Uprawnieni wnioskodawcy
Wnioski muszą zostać złożone przez konsorcjum składające się z co najmniej 3 wnioskodawców z co najmniej 3 różnych krajów uczestniczących w programie Kreatywna Europa. Konsorcja mogą obejmować organizacje nastawione na zysk i organizacje non-profit (prywatne lub publiczne), władze publiczne (krajowe, regionalne, lokalne), organizacje międzynarodowe, uniwersytety i instytucje edukacyjne, organizacje medialne, instytucje badawcze i technologiczne, dostawców technologii o potwierdzonej wiedzy fachowej w zakresie korzystania z mediów i/lub mediów cyfrowych, ich wykorzystania, tworzenia, rozpowszechniania, oceny wpływu mediów i/lub odpowiednich technologii cyfrowych .
Harmonogram
ETAP PRZEWIDYWANE TERMINY
Otwarcie naboru - 24 października 2024
Termin składania wniosków - 6 marca 2025, do godz. 17:00 czasu brukselskiego
Ocena aplikacji - marzec-czerwiec 2025
Informacja dla wnioskodawców - lipiec 2025
Podpisanie umowy - grudzień 2025
Czas trwania działania / Okres kwalifikowalności - maks. 24 miesięcy
Początek działania - data podpisania umowy lub – w przypadku uzasadnionej przez aplikującego potrzeby uwzględnienia poniesionych wcześniej wydatków – data wcześniejsza (nie wcześniej niż data złożenia wniosku)