Reklamuj się w ngo.pl – tu są Twoi odbiorcy! Baner, mailing, newsletter, artykuł promowany. Sprawdź >
Kwalifikujące się działania
Działania powinny dotyczyć jednego z dwóch poniższych tematów:
Temat 1: Journalism Partnerships – Collaborations
Projekty mogą mieć na celu m.in. opracowanie lepszych modeli przychodów i monetyzacji, wypracowanie nowego podejścia do poszerzania grona odbiorców, budowania społeczności i marketingu, rozwój wspólnych standardów zawodowych i technicznych, tworzenie nowych modelów redakcji, sieci redakcji i innych modeli wymiany treści pomiędzy mediami informacyjnymi w UE, lub wsparcie mniejszych podmiotów na rynku medialnym. Pod względem treści projekty mogą mieć na celu zwiększenie wydajności i jakości relacji dziennikarskich poprzez innowacyjną współpracę dziennikarską. Projekty mogą testować innowacyjne metody i formaty produkcji lub przyczyniać się do wysokiej jakości standardów produkcji medialnej w inny, oparty na współpracy, sposób, jak również służyć wymianie najlepszych praktyk między dziennikarzami i optymalizacji procesów w działach dziennikarstwa wymagających większych nakładów czasu i środków.
Projekty mogą obejmować wydarzenia, szkolenia i warsztaty online dla pracowników mediów, programy wymiany, programy mentorskie, mapowanie najlepszych praktyk, opracowywanie standardów technicznych w całym sektorze, opracowywanie wytycznych i standardów redakcyjnych, tworzenie praktycznych przewodników, opracowywanie i testowanie platform i rozwiązań technicznych w celu wymiany pomysłów i najlepszych praktyk, działania promocyjne lub inne działania, które mają na celu utrzymanie rentowności sektora. Zachęca się do planowania działań wspierających wymianę najlepszych praktyk między operatorami na rynkach medialnych /w krajach/regionach o zróżnicowanych cechach (pod względem języków, wielkości produkcji, rozmiarów, poziomów cyfryzacji itp.) oraz działań wspierających te obszary mediów, którym brakuje środków na dostosowanie się do rzeczywistości cyfrowej.
Temat 2: Journalism Partnerships – Pluralism
Proponowane działania muszą koncentrować się na sektorach mediów informacyjnych o szczególnym znaczeniu dla demokracji i uczestnictwa obywatelskiego, tj. roli, jaką odgrywają we wzmacnianiu demokracji, kształtowaniu debaty publicznej i przynoszeniu korzyści swoim odbiorcom i społecznościom, zamiast skupiać się wyłącznie na zyskach. Na potrzeby niniejszego schematusektory te to w szczególności:
- Media lokalne i regionalne;
- Dziennikarstwo niezależne i śledcze;
- Podmioty dostarczające informacji istotnych dla interesu społecznego/dziennikarstwo publiczne (w tym dziennikarzy i media zajmujące się tematami społecznościowymi,
prawnymi i obywatelskimi, lub podającymi wiadomości zwiększającymi transparentność mediów.
Wnioskodawcy powinni zaprezentować, stworzyć i wdrożyć systemy finansowania skupione na niezależnych mediach i podmiotach aktywnych przede wszystkim w jednym lub więcej z wymienionych sektorów. Systemy finansowania powinny przyjąć formę wsparcia finansowego dla stron trzecich i obejmować tak wiele obszarów i podmiotów dziennikarstwa informacyjnego jak to możliwe. Powinny równiż koncentrowac się na działaniach, które będą podtrzymywać, usprawniać lub zmieniać pracę podmiotów, do których są skierowane. Działania te mogą obejmować m.in.:
- Innowacje w tworzenie treści redakcyjnych (np. dot. formatu, treści), zasięg i modele przychodów;
- Poprawę dystrybucji i upowszechniania wiadomości;
- Poszerzanie i zwiększanie zaangażowania odbiorców oraz strategie budowania społeczności;
- Rozwój narzędzi i technologii wykorzystywanych do osiągania powyższych celów;
- Szkolenia dotyczące powyższych tematów.
Uprawnieni wnioskodawcy
Temat 1: Journalism Partnerships – Collaborations
Wnioski muszą zostać złożone przez konsorcjum składające się z co najmniej 3 wnioskodawców z co najmniej 3 różnych krajów uczestniczących w programie Kreatywna Europa. Konsorcja mogą obejmować media non-profit, publiczne i prywatne (w tym prasę pisaną/internetową, radio/podcasty, telewizję itp.), a także inne organizacje skupiające się na mediach informacyjnych (w tym stowarzyszenia medialne, organizacje pozarządowe, fundusze dziennikarskie, organizacja szkolące skupiające na na profesjonalistach w dziedzinie mediów).
Temat 2: Journalism Partnerships – Pluralism
Dopuszcza się wnioski składane przez pojedynczych wnioskodawców, jak również wnioski składane przez konsorcjum złożone z co najmniej 2 wnioskodawców.
Harmonogram
ETAP
PRZEWIDYWANE TERMINY
Otwarcie naboru
24 października 2024
Termin składania wniosków
27 lutego 2025, do godz. 17:00 czasu brukselskiego
Ocena aplikacji
marzec-czerwiec 2025
Informacja dla wnioskodawców
sierpień 2025
Podpisanie umowy
listopad 2025
Czas trwania działania / Okres kwalifikowalności
maks. 24 miesiące
Początek działania
Data po podpisaniu umowy lub – w przypadku uzasadnionej przez aplikującego potrzeby uwzględnienia poniesionych wcześniej wydatków – data wcześniejsza, jednak nie wcześniej niż data złożenia wniosku
Wysokość dofinansowania
Temat 1: Journalism Partnerships – Collaborations: finansowy wkład Unii Europejskiej nie może przekroczyć 80% całkowitych kwalifikowalnych kosztów działania. Maksymalne dofinansowanie może wynieść 2 000 000 euro dla projektu.
Temat 2: Journalism Partnerships – Pluralism: finansowy wkład Unii Europejskiej nie może przekroczyć 90% całkowitych kwalifikowalnych kosztów działania. Maksymalne dofinansowanie może wynieść 2 500 000 euro dla projektu.