Fundusze - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Reklamuj się w ngo.pl – tu są Twoi odbiorcy!  Baner, mailing, newsletter, artykuł promowany. Sprawdź >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Kreatywna Europa: News – Journalism Partnerships

Reklama
Nabór od 24.10.2024 do 27.02.2025 17:00
Europejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury
Łączny budżet 10,524 mln EUR
Do 80% dofinansowania
Dotacje do 2,5 mln EUR
Wsparcie działań dotyczących zachowania wolności prasy oraz jej pluralizmu, a także rozwoju umiejętności korzystania z mediów, w szczególności w celu przeciwdziałania dezinformacji w internecie.

Kwalifikujące się działania

Działania powinny dotyczyć jednego z dwóch poniższych tematów:

Temat 1: Journalism Partnerships – Collaborations

Projekty mogą mieć na celu m.in. opracowanie lepszych modeli przychodów i monetyzacji, wypracowanie nowego podejścia do poszerzania grona odbiorców, budowania społeczności i marketingu, rozwój wspólnych standardów zawodowych i technicznych, tworzenie nowych modelów redakcji, sieci redakcji i innych modeli wymiany treści pomiędzy mediami informacyjnymi w UE, lub wsparcie mniejszych podmiotów na rynku medialnym. Pod względem treści projekty mogą mieć na celu zwiększenie wydajności i jakości relacji dziennikarskich poprzez innowacyjną współpracę dziennikarską. Projekty mogą testować innowacyjne metody i formaty produkcji lub przyczyniać się do wysokiej jakości standardów produkcji medialnej w inny, oparty na współpracy, sposób, jak również służyć wymianie najlepszych praktyk między dziennikarzami i optymalizacji procesów w działach dziennikarstwa wymagających większych nakładów czasu i środków.

Projekty mogą obejmować wydarzenia, szkolenia i warsztaty online dla pracowników mediów, programy wymiany, programy mentorskie, mapowanie najlepszych praktyk, opracowywanie standardów technicznych w całym sektorze, opracowywanie wytycznych i standardów redakcyjnych, tworzenie praktycznych przewodników, opracowywanie i testowanie platform i rozwiązań technicznych w celu wymiany pomysłów i najlepszych praktyk, działania promocyjne lub inne działania, które mają na celu utrzymanie rentowności sektora. Zachęca się do planowania działań wspierających wymianę najlepszych praktyk między operatorami na rynkach medialnych /w krajach/regionach o zróżnicowanych cechach (pod względem języków, wielkości produkcji, rozmiarów, poziomów cyfryzacji itp.) oraz działań wspierających te obszary mediów, którym brakuje środków na dostosowanie się do rzeczywistości cyfrowej.

Temat 2: Journalism Partnerships – Pluralism

Proponowane działania muszą koncentrować się na sektorach mediów informacyjnych o szczególnym znaczeniu dla demokracji i uczestnictwa obywatelskiego, tj. roli, jaką odgrywają we wzmacnianiu demokracji, kształtowaniu debaty publicznej i przynoszeniu korzyści swoim odbiorcom i społecznościom, zamiast skupiać się wyłącznie na zyskach. Na potrzeby niniejszego schematusektory te to w szczególności:

  • Media lokalne i regionalne;
  • Dziennikarstwo niezależne i śledcze;
  • Podmioty dostarczające informacji istotnych dla interesu społecznego/dziennikarstwo publiczne (w tym dziennikarzy i media zajmujące się tematami społecznościowymi,
    prawnymi i obywatelskimi, lub podającymi wiadomości zwiększającymi transparentność mediów.

Wnioskodawcy powinni zaprezentować, stworzyć i wdrożyć systemy finansowania skupione na niezależnych mediach i podmiotach aktywnych przede wszystkim w jednym lub więcej z wymienionych sektorów. Systemy finansowania powinny przyjąć formę wsparcia finansowego dla stron trzecich i obejmować tak wiele obszarów i podmiotów dziennikarstwa informacyjnego jak to możliwe. Powinny równiż koncentrowac się na działaniach, które będą podtrzymywać, usprawniać lub zmieniać pracę podmiotów, do których są skierowane. Działania te mogą obejmować m.in.:

  • Innowacje w tworzenie treści redakcyjnych (np. dot. formatu, treści), zasięg i modele przychodów;
  • Poprawę dystrybucji i upowszechniania wiadomości;
  • Poszerzanie i zwiększanie zaangażowania odbiorców oraz strategie budowania społeczności;
  • Rozwój narzędzi i technologii wykorzystywanych do osiągania powyższych celów;
  • Szkolenia dotyczące powyższych tematów.

Uprawnieni wnioskodawcy

Temat 1: Journalism Partnerships – Collaborations

Wnioski muszą zostać złożone przez konsorcjum składające się z co najmniej 3 wnioskodawców z co najmniej 3 różnych krajów uczestniczących w programie Kreatywna Europa. Konsorcja mogą obejmować media non-profit, publiczne i prywatne (w tym prasę pisaną/internetową, radio/podcasty, telewizję itp.), a także inne organizacje skupiające się na mediach informacyjnych (w tym stowarzyszenia medialne, organizacje pozarządowe, fundusze dziennikarskie, organizacja szkolące skupiające na na profesjonalistach w dziedzinie mediów).

Temat 2: Journalism Partnerships – Pluralism

Dopuszcza się wnioski składane przez pojedynczych wnioskodawców, jak również wnioski składane przez konsorcjum złożone z co najmniej 2 wnioskodawców.

Harmonogram

ETAP 

PRZEWIDYWANE TERMINY 

Otwarcie naboru 

24 października 2024 

Termin składania wniosków 

27 lutego 2025, do godz. 17:00 czasu brukselskiego 

Ocena aplikacji 

marzec-czerwiec 2025 

Informacja dla wnioskodawców 

sierpień 2025 

Podpisanie umowy 

listopad 2025 

Czas trwania działania  / Okres kwalifikowalności 

maks. 24 miesiące 

Początek działania 

Data po podpisaniu umowy lub – w przypadku uzasadnionej przez aplikującego potrzeby uwzględnienia poniesionych wcześniej wydatków – data wcześniejsza, jednak nie wcześniej niż data złożenia wniosku 

Wysokość dofinansowania

Temat 1: Journalism Partnerships – Collaborations: finansowy wkład Unii Europejskiej nie może przekroczyć 80% całkowitych kwalifikowalnych kosztów działania. Maksymalne dofinansowanie może wynieść 2 000 000 euro dla projektu.

Temat 2: Journalism Partnerships – Pluralism: finansowy wkład Unii Europejskiej nie może przekroczyć 90% całkowitych kwalifikowalnych kosztów działania. Maksymalne dofinansowanie może wynieść 2 500 000 euro dla projektu.

Reklama