Jak stworzyć budżet projektu? Dowiedz się podczas webinaru eduNGO. Dołącz >
Działania socjalno-pomocowe na rzecz osób w kryzysie bezdomności
Podmioty, realizujące zadania mają obowiązek zbierania danych zgodnie z wypracowanym przez Branżową Komisję Dialogu Społecznego ds. Bezdomności – Radą Opiekuńczą i Biurem Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy (BPiPS) minimalnym standardem gromadzenia danych o skali bezdomności umożliwiającym pseudonimizację z jednoczesnym zachowaniem możliwości unikalnej identyfikacji osób korzystających z różnych usług w okresie sprawozdawczym.
Realizowane działania muszą być planowane z uwzględnieniem zasobów instytucji i podmiotów, które już działają na obszarze właściwym ze względu na usytuowanie placówki. Działalność placówek musi zatem zakładać dobrą współpracę między różnymi instytucjami publicznymi i niepublicznymi, działającymi na ich obszarze i wykorzystywać potencjał różnych podmiotów, w szczególności wymagana jest współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej właściwym ze względu na lokalizację placówki. Placówki prowadzące żywienie osób w kryzysie bezdomności współpracują z dotowanymi przez m.st. Warszawę organizacjami zajmującymi się pozyskiwaniem i dystrybucją darów żywnościowych lub samodzielnie pozyskują takie dary.
Podmioty realizujące zadania zobowiązane są do:
- informowania osób korzystających z ich usług o innych miejscach i formach udzielania pomocy osobom doświadczającym bezdomności na terenie m.st. Warszawy;
- prowadzenia placówek zarządzanych jednoosobowo przez kierowników/koordynatorów odpowiadających za ich działalność w wymiarze czasu pracy proporcjonalnym do zakresu tej działalności, przyjmujących i rozpatrujących skargi na pracowników i wnioski dotyczące funkcjonowania danej placówki (informacja o dniach - min. dwóch w tygodniu i godzinach przyjęć interesantów przez kierownika/koordynatora oraz jego imię i nazwisko wywieszane są w sposób widoczny w ogólnodostępnym miejscu w placówce);
- posiadania i udostępniania regulaminu placówki, który określa nazwę podmiotu prowadzącego placówkę, rodzaje udzielanej pomocy/usług oferowanych przez placówkę, grupy osób uprawnionych do korzystania z placówki, obowiązki i uprawnienia osób korzystających z usług placówki, zasady bezpiecznego korzystania z placówki, informację o konsekwencjach łamania zasad regulaminu, zasady przyjęć i rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania placówki, w tym godziny przyjęć przez kierownika placówki/władz organizacji pozarządowej w sprawach skarg i wniosków;
- informowania Biura Pomocy i Projektów Społecznych o składzie kadry realizującej zadanie, podając imię, nazwisko, wykształcenie i harmonogram godzin pracy każdego pracownika niezależnie od formy zatrudnienia, mając na względzie przepisy kodeksu pracy, w szczególności przy zatrudnianiu tego samego pracownika do realizacji kilku projektów;
- posiadania bazy lokalowej umożliwiającej realizację zadania, kadry specjalistów o kwalifikacjach potwierdzonych dokumentami;
- realizacji zadań odbywającej się z uwzględnieniem ochrony środowiska w celu zapobiegania negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko;
- prowadzenia dokumentacji potwierdzającej zakres i sposób prowadzonej działalności, prowadzenia sprawozdawczości zgodnie z przyjętymi wzorami oraz gromadzenia innych danych dotyczących działalności placówki w zakresie i terminach ustalonych we współpracy z Biurem Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy.
Podmioty przystępujące do konkursu zobowiązane są zawrzeć w ofercie w szczególności:
- opis planowanych rezultatów realizacji zadania zgodny z pkt. 5 „Rezultaty zadania”;
- opis dotychczasowej współpracy z innymi podmiotami pracującymi na rzecz osób w kryzysie bezdomności oraz propozycje nowych rozwiązań w tym zakresie;
- opis sposobu dokumentowania działań objętych ofertą;
- opis procedur nadzoru oferenta nad bezpośrednim realizatorem zadania (placówką), w tym zasady rozpatrywania skarg adresatów zadania;
- w kosztorysie oferty na prowadzenie placówki uwzględnić uzasadnione w treści oferty konkursowej koszty adekwatne do typu placówki obejmujące: koszty zatrudnienia kierownika, pracownika socjalnego, opiekuna, koszty obsługi księgowej, koszty transportu (wymagane jest prowadzenie dokumentacji potwierdzającej celowość wydatków np. ewidencja przebiegu pojazdu), koszty eksploatacji obiektu (lokalu), koszty żywienia, koszty zakupu środków czystości, koszty dezynfekcji pomieszczeń, koszty napraw, koszty doposażenia i inne szczegółowo opisane w treści oferty koszty związane ze specyfiką zadania. Uzasadnienie poszczególnych kosztów musi zawierać zarówno argumenty jakościowe (uzasadnienie potrzeby ponoszenia danego rodzaju wydatków), jak i ilościowe (uzasadnienie wysokości konkretnej wnioskowanej kwoty);
- organizacje składające ofertę na prowadzenie kilku programów pomocowych, w tym schroniska dla osób w kryzysie bezdomności lub schroniska dla osób w kryzysie bezdomności z usługami opiekuńczymi, zobowiązane są w kosztorysie oferty wyodrębnić koszty prowadzenia każdego działania osobno, zaś w przypadku udziału tego samego pracownika w kilku projektach przedstawić jasny podział zaangażowania konkretnego pracownika w poszczególne projekty;
- deklarację ścisłej współpracy z Warszawskim Centrum Integracji „Integracyjna Warszawa”, w tym w zakresie raportowania danych oraz koordynacji.
Działania socjalno-pomocowe na rzecz osób w kryzysie bezdomności polegać będą na prowadzeniu:
I. Programów pomocy niskoprogowej:
- Ogrzewalni,
- Łaźni,
- Łaźni mobilnej z funkcją pralni,
- Pralni,
- Jadłodajni,
- Punktu poradnictwa,
- Punktu poradnictwa medycznego,
- Mobilnego Punktu Poradnictwa,
- Kompleksu placówek przy ulicy Grochowskiej 111/113 w Warszawie.
II. Programów pomocy specjalistycznej:
- Schroniska dla osób w kryzysie bezdomności,
- Schroniska dla osób w kryzysie bezdomności z usługami opiekuńczymi.
III. Magazynu żywności.
Ad. I. Standardy minimum dla form pomocy niskoprogowej:
- Ogrzewalnia – placówka:
- spełniająca wymogi Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2018 r w sprawie minimalnych standardów noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, schronisk dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i ogrzewalni (Dz.U. z 2018 r. poz. 896),
- liczba miejsc nie większa niż 50, zapewniająca opiekę co najmniej 1 opiekuna,
- nie więcej niż 25 osób w jednym pomieszczeniu, nie mniej niż 2m2 na osobę,
- funkcjonująca w okresie od 1 października do 30 kwietnia, w godz. 18.00 - 8.00 przez 7 dni w tygodniu,
- osoba w niej przebywająca ma zapewnione miejsce siedzące w postaci krzesła o łatwo zmywalnej powierzchni,
- zapewniająca możliwość ogrzania się w pomieszczeniu, którego temperatura nie jest niższa niż 18° C,
- zapewniająca gorące napoje,
- zapewniająca możliwość skorzystania z toalety i umywalki, dająca możliwość przeprowadzenia zabiegów higienicznych,
- zapewniająca wymianę odzieży, a w przypadku braku takiej możliwości zapewniająca dezynfekcję i dezynsekcję odzieży,
- składająca codziennie raport o stanie wolnych miejsc w placówce , przesyłany na adres mailowy bezdomnosc@um.warszawa.pl lub w terminach wskazanych przez Biuro Pomocy i Projektów Spolecznych Urzędu m.st. Warszawy.
Ogrzewalnia współpracuje z ośrodkiem pomocy społecznej właściwym ze względu na lokalizację i organizuje we współpracy z nim wsparcie pracownika socjalnego OPS, w szczególności zapewnia (na telefoniczną prośbę ośrodka pomocy społecznej) możliwość przeprowadzenia na terenie placówki, rodzinnego wywiadu środowiskowego, po uprzednim ustaleniu terminu i godziny.
- Łaźnia z funkcją pralni, placówka:
- czynna przez 7 dni w tygodniu min. 4 godziny dziennie między godziną 8.00 a 18.00,
- wyposażona w co najmniej 2 kabiny prysznicowe,
- dysponująca ciepłą i zimną wodą,
- umożliwiająca korzystanie z wc,
- może umożliwiać upranie i wysuszenie odzieży (co najmniej jedno stanowisko z pralką i suszarką),
- zapewniająca możliwość wysuszenia włosów,
- zapewniająca zwalczanie wszawicy u osób tego wymagających,
- wyposażona w środki czystości oraz ręczniki,
- zapewniająca możliwość wymiany odzieży,
- odnotowująca codziennie liczbę osób korzystających z jej usług.
Preferowane będą oferty na prowadzenie łaźni z funkcją pralni, w której osoba w kryzysie bezdomności będzie miała zapewniony dostęp do wymienionych wyżej usług, w tym zapewnioną możliwość uprania i wysuszenie odzieży (co najmniej jedno stanowisko z pralką i suszarką), zapewniającej wieczorne i nocne dyżury interwencyjne dla osób przywożonych przez służby miejskie w godzinach 18.00 - 6.00.
- Łaźnia mobilna:
prowadzona w kontenerach sanitarnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dla osób chcących skorzystać z kąpieli, toalety, usługi fryzjerskiej, wymiany odzieży oraz uprania i wysuszenia swoich ubrań, w tym osób w kryzysie bezdomności dowiezionych przez Straż Miejską m.st. Warszawy lub Policję oraz osób ubogich mieszkających w trudnych warunkach sanitarnych.
Miasto st. Warszawa zapewnia:
- wynajem, transport, montaż i demontaż wraz z serwisem technicznym modułów sanitarnych o wymiarach 2,5 x 6,0 m, w których uruchomiona będzie łaźnia mobilna. Przewidywana liczba modułów – 5,
- podłączenie modułów do zewnętrznej instalacji elektrycznej, sieci wodno-kanalizacyjnej i systemu monitoringu oraz sfinansowanie (poza dotacją) dostawy tych mediów i usługi,
- dostosowanie kontenerów sanitarnych do następujących funkcji:
- wyposażonej w niezbędny sprzęt toalety damskiej zblokowanej z łaźnią damską,
- wyposażonej w niezbędny sprzęt toalety męskiej zblokowanej z łaźnią męską,
- magazynu odzieży i odzieży do utylizacji,
- dyżurki i pomieszczenia socjalnego dla personelu,
- pralni dla osób, które korzystają z łaźni i chcą uprać swoje ubrania (wydzielone dwa miejsca na pralko-suszarkę lub pralkę i suszarkę),
- poczekalni.
Wszystkie pomieszczenia będą wyposażone w instalację elektryczną z oświetleniem górnym, gniazdami elektrycznymi, grzejniki elektryczne, izolację termiczną, system wentylacyjny. Pomieszczenia przystosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Organizacja pozarządowa zobowiązana jest do prowadzenia modułowej łaźni mobilnej z magazynem odzieży, czynnej 7 dni w tygodniu, w godzinach 9.00 - 13.00 oraz 15.00 - 19.00, co najmniej 335 dni w roku, w kontenerach sanitarnych usytuowanych w lokalizacjach wskazanych przez Zarząd Mienia m.st. Warszawy. Usługi łaźni mobilnej udostępnione mają być wszystkim zgłaszającym się osobom deklarującym brak możliwości zapewnienia sobie usług sanitarnych we własnym zakresie, w szczególności osobom doświadczającym bezdomności. Jedyną podstawą odmowy udzielenia tym osobom świadczeń łaźni jest ich stan zagrażający bezpieczeństwu tych osób lub otoczenia, w szczególności znaczne zaburzenia świadomości w wyniku spożycia środków psychoaktywnych i/lub zachowania agresywne. Organizacja pozarządowa zobowiązana jest do zorganizowania modułowej łaźni mobilnej tak, aby zapewniała osobom w kryzysie bezdomności:
- dostęp do środków myjących, higienicznych oraz do czystych ręczników,
- dostęp do jednorazowych przyborów do golenia,
- dostęp do apteczki wyposażonej w środki dezynfekujące oraz opatrunkowe,
- dostęp do środków zwalczających świerzb i wszawicę,
- pomoc w czynnościach higienicznych i w przebraniu się osobom z trudnościami w samoobsłudze,
- dostęp do podstawowych usług fryzjerskich,
- wymianę bielizny na nową,
- dostęp do pralko-suszarki (lub pralki i suszarki) – dwa stanowiska oraz do środków piorących dla osób korzystających z łaźni chcących uprać swoje ubrania,
- dostęp do informacji o innych miejscach i formach udzielania pomocy osobom w kryzysie bezdomności na terenie m.st. Warszawy.
Organizacja pozarządowa prowadząca modułową łaźnię mobilną zobowiązana jest ponadto:
- zapewnić utylizację odzieży i zużytych środków opatrunkowych i higienicznych pozostawionych przez osoby w kryzysie bezdomności po skorzystaniu z łaźni,
- zapewnić utrzymanie w czystości (w tym dezynfekcję) pomieszczeń łaźni i magazynu oraz terenu wokół kontenerów,
- doposażyć łaźnię w niezbędne, dodatkowe sprzęty,
- dokonywać zakupu wszelkich środków i artykułów niezbędnych do realizacji usług wymienionych wyżej, w tym odpowiedniej liczby ręczników (zapewniając także ich pranie);
- odnotowywać codziennie co najmniej liczbę osób korzystających z usług,
- zapewnić warunki do bezpiecznego korzystania z usług łaźni,
- współpracować ze Strażą Miejską m.st. Warszawy, Policją, placówkami ochrony zdrowia, ośrodkami pomocy społecznej m.st. Warszawy i innymi podmiotami działającymi na rzecz osób w kryzysie bezdomności,
- upowszechniać informacje o usługach modułowej łaźni mobilnej,
- posiadać odpowiednią dla realizacji zadania kadrę, posiadającą w szczególności udokumentowane kwalifikacje w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej.
- Pralnia, placówka:
- obsługująca placówki noclegowe z terenu m.st. Warszawy, z którymi zawarte są przez Miasto umowy dotacyjne na realizację usług i świadczeń na rzecz osób w kryzysie bezdomności oraz placówki noclegowe prowadzone przez m.st. Warszawa,
- funkcjonująca od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 16.00,
- wyposażona w odpowiednie urządzenia pralnicze,
- dysponująca odpowiednimi środkami chemicznymi i dezynfekcyjnymi stosowanymi w procesie prania,
- świadcząca, nie rzadziej niż raz w tygodniu, usługi pralnicze dla uprawnionych osób indywidualnych, kierowanych przez warszawskie OPS i placówki niskoprogowe dla osób doświadczających bezdomności posiadające umowy z m.st. Warszawą,
- świadczenie usług pralniczych dla uprawnionych osób indywidualnych kierowanych przez warszawskie OPS, punkty poradnictwa i streetworkerów powinno odbywać się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
- Jadłodajnia, placówka:
- czynna, co najmniej 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) minimum 2 godziny dziennie między 11.00 a 20.00,
- odnotowująca codziennie liczbę wydawanych posiłków (liczbę osób korzystających),
- wydająca jeden ciepły posiłek w ciągu doby. W przypadku stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii dopuszcza się wydawanie tego posiłku na wynos lub doraźnie w formie racji żywnościowych (suchy prowiant),
- w okresie zimowym zapewniająca ciepłe posiłki – zupę, rozwożoną przez Straż Miejską m.st. Warszawy do miejsc przebywania osób w kryzysie bezdomności,
- zapewniająca możliwość skorzystania z toalety i umywalki,
- współpracująca z dotowanymi przez m.st. Warszawę organizacjami zajmującymi się pozyskiwaniem i dystrybucją darów żywnościowych lub samodzielnie pozyskująca takie dary oraz ośrodkiem pomocy społecznej właściwym ze względu na lokalizację jadłodajni.
- Punkt poradnictwa dla osób w kryzysie bezdomności
- prowadzenie jednego punktu poradnictwa wspomagającego:
- działania ukierunkowane na wychodzenie z bezdomności,
- redukcję szkód,
- prewencję w zakresie bezdomności, skierowaną do osób zagrożonych bezdomnością i osób w kryzysie bezdomności,
- realizującego usługi we współpracy z różnymi instytucjami publicznymi i niepublicznymi i przy wykorzystaniu potencjału różnych podmiotów. Zapewnia co najmniej dwie z poniższych usług, które mogą być realizowane przez podmioty współpracujące z punktem poradnictwa:
- poradnictwo psychologiczne i/lub prawne,
- poradnictwo socjalne dotyczące przysługujących uprawnień i możliwości otrzymania pomocy instytucjonalnej, żywnościowej, schroniskowej, medycznej i innej,
- poradnictwo dotyczące aktywizacji zawodowej i możliwości poszukiwania pracy,
- trening umiejętności np. prowadzenia gospodarstwa domowego, autoprezentacji i dbania o wizerunek (higiena, nawyki), edukacji społecznej/prozdrowotnej,
- poradnictwa socjalnego dotyczącego możliwości otrzymania pomocy żywnościowej, schroniskowej, medycznej, prawnej, instytucjonalnej i przysługujących uprawnień,
- pomocy w uzyskiwaniu dowodów tożsamości, wypełnieniu wymaganych formularzy i dokumentów niezbędnych do uzyskania ubezpieczenia, zasiłków czasowych i stałych oraz rent,
- przekazywania osobom w kryzysie bezdomności informacji związanych z dbaniem o higienę, redukcji zachowań ryzykownych i zmiany złych nawyków, w szczególności dotyczących dbania o zdrowie własne i innych osób,
- prowadzenia pracy motywującej dla osób w kryzysie bezdomności do podejmowania działań w celu zmiany postawy życiowej i powrotu do zdrowia (kierowanie na leczenie odwykowe, terapię indywidualną osób uzależnionych od alkoholu),
- ograniczanie rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych (takich jak: świerzb, wszawica, gruźlica) i poprawianie stanu higieny osób w kryzysie bezdomności poprzez rozdawnictwo środków higieny osobistej, bielizny (odzież i obuwie używane),
- w ramach realizacji ww. usług punkt korzysta ze specjalistów zatrudnionych w ramach innych projektów np. finansowanych ze środków programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych m.st. Warszawy lub specjalistów zatrudnionych w punkcie,
- oferuje osobie w kryzysie bezdomności wyczerpującą informację o jej uprawnieniach oraz możliwościach otrzymania pomocy,
- współpracuje ze Strażą Miejską m.st. Warszawy, Policją, placówkami ochrony zdrowia, ośrodkami pomocy społecznej m.st. Warszawy, Urzędem Pracy m.st. Warszawy, punktami nieodpłatnej pomocy prawnej, punktami informacyjno-konsultacyjnymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz osób w kryzysie bezdomności,
- na stanowisku pracownika punktu poradnictwa zatrudnia co najmniej jedną osobę posiadającą wykształcenie uprawniające do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, może również zatrudniać osoby z innym wykształceniem, co najmniej wyższym I stopnia z zakresu nauk społecznych. Osoby nie spełniające tych warunków mogą prowadzić poradnictwo jedynie w ramach wolontariatu,
- kadra realizująca zadanie posiada udokumentowane kwalifikacje oraz doświadczenie w poradnictwie.
- Punkt poradnictwa medycznego dla osób w kryzysie bezdomności, udzielający wsparcia w zakresie profesjonalnej pomocy lekarskiej i pielęgniarskiej osobom w kryzysie bezdomności i cudzoziemcom, nieobjętym systemem ubezpieczeń społecznych. Ponadto, punkt poradnictwa medycznego powinien udzielać wsparcia w zakresie:
- poradnictwa socjalnego dotyczącego możliwości otrzymania pomocy żywnościowej, schroniskowej, medycznej, prawnej, instytucjonalnej i przysługujących uprawnień;
- udzielania porad i informacji o dostępnych formach pomocy osobom w kryzysie bezdomności w instytucjach i organizacjach pozarządowych na terenie województwa mazowieckiego;
- przekazywania osobom w kryzysie bezdomności materiałów informacyjnych w formie broszur i ulotek przekazanych przez organizacje lub inne podmioty;
- pomocy w uzyskiwaniu dowodów tożsamości, wypełnieniu wymaganych formularzy i dokumentów niezbędnych do uzyskania ubezpieczenia, zasiłków czasowych i stałych oraz rent;
- przekazywania osobom w kryzysie bezdomności informacji związanych z dbaniem o higienę, redukcji zachowań ryzykownych i zmiany złych nawyków, w szczególności dotyczących dbania o zdrowie własne i innych osób;
- poradnictwa zmierzającego do aktywizacji zawodowej i możliwości poszukiwania pracy osób w kryzysie bezdomności, w tym wskazywanie instytucji i placówek organizacji pozarządowych wyspecjalizowanych w tym zakresie;
- prowadzenia pracy motywującej dla osób w kryzysie bezdomności do podejmowania działań w celu zmiany postawy życiowej i powrotu do zdrowia (kierowanie na leczenie odwykowe, terapię indywidualną osób uzależnionych od alkoholu);
- ograniczanie rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych (takich jak: świerzb, wszawica, gruźlica) i poprawianie stanu higieny osób w kryzysie bezdomności poprzez rozdawnictwo środków higieny osobistej, bielizny (odzież i obuwie używane);
- prowadzenie rejestru udzielonych porad dla osób w kryzysie bezdomności.
Punkt poradnictwa dla osób w kryzysie bezdomności powinien współpracować ze wszystkimi instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie rozwiązywania problemów osób w kryzysie bezdomności.
- Prowadzenie Mobilnego Punktu Poradnictwa (MPP)
Miejski autobus dla osób w kryzysie bezdomności będzie pełnić ważną rolę w udzielaniu pomocy doraźnej i interwencyjnej, będąc uzupełnieniem funkcjonującej na terenie m.st. Warszawy pomocy niskoprogowej dla osób doświadczających bezdomności w postaci noclegowni, ogrzewalni, jadłodajni, punktów poradnictwa oraz streetworkingu. Autobus ma umożliwić osobom w kryzysie bezdomności przemieszczanie się pomiędzy schroniskami, noclegowniami, jadłodajniami, ogrzewalniami, punktami pomocy medycznej, łaźnią oraz innymi miejscami, w których przebywają osoby w kryzysie bezdomności. Autobus zapewniony przez m.st. Warszawę zostanie oznaczony jako „Mobilny Punkt Poradnictwa”. Autobus będzie kursował cały rok i będzie docierał do dworców kolejowych, miejsc gdzie przebywa znaczna liczba osób w kryzysie bezdomności w przestrzeni publicznej, oferując możliwość transportu do placówek dla osób doświadczających bezdomności, ciepły napój oraz poradnictwo i uzyskanie informacji od streetworkera/pracownika socjalnego o rodzajach i formach pomocy świadczonej przez różne instytucje.
Autobus będzie kursował w ramowych godzinach np. 8:00 – 21:00 od poniedziałku do niedzieli (codziennie, w tym w dni ustawowo wolne od pracy). Dziennie realizowanych będzie od 5 do 6 kursów (w zależności od długości trasy).
Koszty wynajmu i obsługi autobusu, takie jak zatrudnienie kierowcy, zakup paliwa, ubezpieczenie OC, naprawy oraz sprzątanie pojazdu będą ponoszone przez Miasto.
W wybranych kursach będą uczestniczyć pracownicy socjalni Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, którzy będą udzielać informacji o ofercie pomocowej i procedurze kierowania do schronisk.
Realizator zadania:
- Zatrudnia kadrę adekwatnie do zakresu zadania, w tym streetworkerów, przy czym w każdym kursie autobusu musi brać udział co najmniej jeden streetworker. Zatrudnia na stanowisku streetworkera osoby, posiadające wykształcenie uprawniające do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, psychologa lub innego z zakresu nauk społecznych, terapeuty uzależnień, ratownika medycznego lub osoby z innym wykształceniem, co najmniej średnim, posiadające co najmniej roczne doświadczenie w pracy z osobami doświadczającymi bezdomności. Osoby nie spełniające tych warunków mogą realizować zadania jedynie w ramach wolontariatu.
W ramach zadania realizator może zaplanować zatrudnienie asystentów osoby bezdomnej, którzy będą udzielać wsparcia osobom korzystającym z autobusu MPP w uregulowaniu ich sytuacji życiowej (np. asysta w OPS, w szpitalu itp.).
W ramach zadania realizator może zaplanować niezbędne szkolenia dla personelu projektu, jednak budżet na szkolenia nie może przekraczać 1% kosztów realizacji całego zadania.
- Udostępnia interwencyjny numer telefonu, czynny w godzinach kursowania autobusu, pod którym udzielane będą informacje dot. możliwości pomocy osobom w kryzysie bezdomności oraz przyjmowane zgłoszenia dot. osób potrzebujących wsparcia streetworkerów,
- Informuje Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy o składzie kadry realizującej zadanie podając imię, nazwisko, wykształcenie i harmonogram godzin pracy każdego pracownika niezależnie od formy zatrudnienia,
- Zobowiązany jest przedstawić w ofercie, a następnie prowadzić program pomocy zawierający minimum:
- koncepcję pracy z osobami w kryzysie bezdomności z opisem planowanych form i metod pracy, w tym, metod diagnozowania sytuacji osoby doświadczającej bezdomności, prowadzenia poradnictwa, działań interwencyjno-motywacyjnych ukierunkowanych na budowanie motywacji do zmiany sytuacji życiowej, sposobów umożliwienia dostępu do konsultacji specjalistów z zakresu uzależnień, pomocy psychologicznej i medycznej,
- zapewnienie ciepłego napoju dla osób korzystających z autobusu (UWAGA: realizator zadania nie powinien używać w tym celu jednorazowych naczyń wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych, należy zastąpić je jednorazowymi produktami ulegającymi kompostowaniu lub biodegradacji),
- koncepcję współpracy ze Strażą Miejską m.st. Warszawy, ośrodkami pomocy społecznej, placówkami ochrony zdrowia, placówkami pomocowymi dla osób w kryzysie bezdomności oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz poprawy sytuacji tych osób,
- metody monitorowania liczby osób w kryzysie bezdomności korzystających z autobusu,
- opis sposobu dokumentowania działań objętych ofertą.
- Posiada i udostępnia regulamin korzystania z autobusu,
- Sporządza i przedkłada łącznie ze sprawozdaniem końcowym z realizacji zadania raport końcowy zawierający ewaluację zadania oraz rekomendację dotyczącą celowości kontynuowania zadania i ewentualnych jego korekt,
- Podmioty przystępujące do konkursu zobowiązane są zawrzeć w ofercie:
- opis planowanych rezultatów realizacji zadania, umożliwiający weryfikację tych rezultatów na podstawie danych i sprawozdań przekazywanych przez placówkę do Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy,
- opis dotychczasowej organizacji współpracy z innymi podmiotami pracującymi na rzecz osób w kryzysie bezdomności oraz propozycje nowych rozwiązań w tym zakresie.
- Rezultaty zadania:
Uwzględnienie do pomiaru rezultatów niżej wymienionych mierników:
- liczba osób, którym udzielono pomocy doraźnej oraz interwencyjnej,
- liczba osób objęta poradnictwem (w tym pomocą socjalną, wzmacniania motywacji, towarzyszenia odbiorcom w instytucjach i kontaktach ze służbami itp.);
Organizacja składająca ofertę może zaplanować dodatkowe rezultaty. Rezultaty powinny być dostosowane do zakładanych form realizacji zadania;
- MPP prowadzony będzie od 1 września 2024 r. do 31 lipca 2026 r.
- Kompleks placówek przy ulicy Grochowskiej 111/113 w Warszawie
Organizacja pozarządowa powinna przedstawić ofertę na prowadzenie w tym miejscu kompleksu placówek, obejmującego minimum:
- jadłodajnię wydającą dziennie co najmniej 700 porcji i spełniającą kryteria opisane w pkt 5 ogłoszenia konkursowego,
- ogrzewalnię, spełniającą kryteria opisane w § 1.4.I.1 ogłoszenia konkursowego; ogrzewalnia w okresie od 1 październik do 30 kwietnia powinna działać całodobowo, dopuszcza się możliwość, że w okresie 1 maja – 30 września ogrzewalnia będzie działać w godzinach 8.00 - 18.00,
- łaźnię spełniającą kryteria opisane w § 1.4.I.3 ogłoszenia konkursowego; łaźnia zapewnia nocne dyżury interwencyjne dla osób przywożonych przez służby miejskie w godzinach 18.00 – 8.00,
- poradnictwo pracownika socjalnego.
Umowa najmu obiektu zostanie zawarta pomiędzy jednostką organizacyjną m.st. Warszawy, a organizacją wyłonioną w konkursie. Koszty utrzymania obiektu przy ul. Grochowskiej 111/113 będą ponoszone przez administratora obiektu, którym jest jednostka organizacyjna m.st. Warszawy.
Podmiot prowadzący placówkę powinien ściśle współpracować z Warszawskim Centrum Integracji „Integracyjna Warszawa”.
Podmiot prowadzący placówkę składa codziennie raport o stanie wolnych miejsc w placówce , przesyłany na adres mailowy bezdomnosc@um.warszawa.pl lub w terminach wskazanych przez Biuro Pomocy i Projektów Spolecznych Urzędu m.st. Warszawy.
Ad. II. Standardy minimum dla prowadzenia programów pomocy specjalistycznej
- Schronisko dla osób w kryzysie bezdomności
Placówka powinna spełniać następujące wymogi:
- Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2018 r w sprawie minimalnych standardów noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, schronisk dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i ogrzewalni (Dz.U. z 2018 r. poz. 896),
- oferować możliwość całodobowego przebywania w schronisku, w tym zapewnić miejsca do spania w ogrzewanym pomieszczeniu, którego temperatura nie jest niższa niż 20°C,
- przyjmuje osoby od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 18.00,
- liczba miejsc w schronisku nie może być większa niż 80. W jednym pomieszczeniu nie może być więcej niż 10 osób, nie mniej niż 4 m2/osobę. W pomieszczeniach z łóżkami piętrowymi nie mniej niż 3m2/osobę,
- świadczyć usługi przez cały rok, przez 7 dni w tygodniu,
- umożliwiać spożycie posiłku oraz dostęp do pomieszczenia umożliwiającego samodzielne przygotowanie posiłku i gorącego napoju,
- umożliwiać skorzystanie z prysznica, wymiany odzieży,
- umożliwiać pranie i suszenie odzieży, zapewniać dezynfekcję i dezynsekcję odzieży,
- w przypadku braku możliwości jej wymiany,
- zapewniać informacje o dostępnych formach pomocy, a w razie potrzeby pomoc w jej zorganizowaniu,
- zapewniać usługi aktywizacyjne, ukierunkowane na wzmacnianie aktywności społecznej, uzyskanie samodzielności życiowej i wyjście z bezdomności przez:
- trening umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych,
- trening umiejętności interpersonalnych i umiejętności rozwiązywania problemów,
- uczestnictwo w grupach wsparcia,
- zapewniać opiekę przez co najmniej 1 opiekuna na nie więcej niż 50 osób przebywających w schronisku. W porze nocnej powinna być w schronisku zapewniona opieka przez co najmniej 1 opiekuna,
- zatrudniać nie mniej niż 1 pracownika socjalnego na nie więcej niż 50 osób przebywających w schronisku,
- pomieszczenia mieszkalne powinny mieć co najmniej 1 okno, zapewniać swobodny dostęp do łóżek wyposażonych w materac i komplet pościeli (tj. poduszkę, koc, prześcieradło i pokrycie na koc) oraz dostęp do szafy,
- pomieszczenia mieszkalne powinny być wyposażone w:
- łóżko, krzesło, szafkę nocną – po 1 sztuce dla każdej osoby,
- stół lub biurko, szafę – co najmniej jedna sztuka na każdy pokój,
- sanitariaty powinny być wyposażone stosownie do potrzeb osób korzystających z tych pomieszczeń m.in. w:
- urządzenie natryskowe – 1 dla 15 osób,
- miskę ustępową – 1 dla 10 kobiet oraz 1 dla 20 mężczyzn,
- pisuar – 1 dla 20 mężczyzn,
- umywalkę – 1 dla 5 osób,
- dostęp do bieżącej ciepłej i zimnej wody oraz gwarantujące możliwość przeprowadzenia zabiegów higienicznych.
Placówka powinna dysponować następującymi pomieszczeniami:
- kuchnia - pomieszczenie do samodzielnego przygotowywania posiłków wyposażone w co najmniej jedną kuchenkę i lodówkę oraz szafki kuchenne,
- jadalnia/świetlica - pomieszczenie do spożywania posiłków, które poza porami posiłków może pełnić funkcję świetlicy lub sali spotkań grupowych,
- pokój spotkań indywidualnych - wydzielone pomieszczenie do spotkań indywidualnych,
- pracownia komputerowa – wydzielone pomieszczenie lub jego część, wyposażone w komputer z dostępem do Internetu,
- pralnia i suszarnia - wyposażone w co najmniej jedną pralkę na 30 osób. W przypadku, gdy schronisko nie posiada suszarni, zapewnia dostęp do co najmniej jednej suszarki elektrycznej na 30 osób,
- pomieszczenie biurowe,
- magazyn odzieży, bielizny, pościeli,
- magazyn środków chemicznych.
Warunkiem przyjęcia jest skierowanie w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez OPS Wola. OPS Wola - w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego kieruje osobę w kryzysie bezdomności do schroniska osoba doświadczająca bezdomności realizuje kontrakt socjalny i jest zobowiązana do przestrzegania regulaminu placówki.
Dopuszcza się przyjęcie w trybie interwencyjnym osoby nieposiadającej decyzji, o której mowa powyżej, w sytuacjach kryzysowych występujących na skalę masową oraz w sytuacji, w której stan zdrowia tej osoby nie pozwala na skierowanie jej do noclegowni lub placówki interwencyjnej. Przyjęcie może odbyć się tylko po uzyskaniu zgody Warszawskiego Centrum Integracji „Integracyjna Warszawa”.
Schronisko składa codziennie raport o stanie wolnych miejsc w placówce , przesyłany na adres mailowy bezdomnosc@um.warszawa.pl lub w terminach wskazanych przez Biuro Pomocy i Projektów Spolecznych Urzędu m.st. Warszawy.
- Schronisko dla osób w kryzysie bezdomności z usługami opiekuńczymi
Placówka powinna spełniać następujące wymogi:
- Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2018 r w sprawie minimalnych standardów noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, schronisk dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i ogrzewalni (Dz.U. z 2018 r. poz. 896),
- umożliwiać dostęp do budynku dla osób z niepełnosprawnościami, a w budynkach wielokondygnacyjnych bez dźwigów osobowych – pokoje mieszkalne oraz inne pomieszczenia usytuowane na parterze, bez barier architektonicznych,
- oferować możliwość całodobowego przebywania w schronisku, w tym zapewnić miejsca do spania w ogrzewanym pomieszczeniu, którego temperatura nie jest niższa niż 20°C,
- przyjmuje osoby od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00,
- liczba miejsc w schronisku nie może być większa niż 80. W jednym pomieszczeniu nie może być więcej niż 6 osób wymagających usług opiekuńczych, nie mniej niż 5 m2/osobę,
- świadczyć usługi przez cały rok, przez 7 dni w tygodniu,
- zapewniać świadczenie następujących usług opiekuńczych w wydzielonym pomieszczeniu lub w pokoju mieszkalnym, jeżeli łóżko jest oddzielone zasłoną, w zakresie uzasadnionym stanem zdrowia i stopniem samodzielności:
- asystowanie w czasie mycia i kąpieli, w tym: mycie pleców, mycie głowy,
- pomoc przy higienie jamy ustnej, protez zębowych,
- pomoc przy goleniu zarostu twarzy,
- pielęgnację paznokci rąk i nóg,
- pomoc w ubieraniu się, zmiana odzieży, bielizny osobistej,
- zmiana drobnych opatrunków,
- wsparcie przy przejściu odbiorcy usług na wózek,
- inna, zlecona przez lekarza pielęgnacja,
- pomoc w załatwianiu czynności fizjologicznych, w tym m.in.: zaprowadzanie do toalety, toaleta intymna, zmiana pampersa/pieluchomajtek, podanie i utrzymanie w czystości basenu/kaczki/krzesła sanitarnego oraz wyniesienie nieczystości (pampersy, pieluchomajtki, wkładki itp.) do zewnętrznego pojemnika na odpady,
- pomoc w przygotowaniu leków wg pisemnych zaleceń lekarza,
- podanie posiłku, pomoc przy spożywaniu posiłku lub karmienie, sprzątanie po posiłkach,
- umawianie wizyt lekarskich, pilnowanie terminu umówionych wizyt lekarskich, zgłoszenie potrzeby wizyty w środowisku pielęgniarce środowiskowej,
- pomoc w uzasadnionych przypadkach związanych ze stanem zdrowia, w dotarciu i powrocie z placówek ochrony zdrowia,
- towarzyszenie odbiorcy usług w placówkach ochrony zdrowia (w uzasadnionych przypadkach związanych ze stanem zdrowia),
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych w uzasadnionych przypadkach, jeżeli stan zdrowia uniemożliwia samodzielne wykonanie tej czynności,
- umożliwiać spożycie posiłku w pokoju mieszkalnym, a w razie potrzeby – karmienie,
- zapewnić minimu jeden gorący posiłek dziennie oraz dostęp do pomieszczenia umożliwiającego samodzielne przygotowanie posiłku i gorącego napoju,
- umożliwiać skorzystanie z prysznica, wymiany odzieży,
- umożliwiać pranie i suszenie odzieży, zapewniać dezynfekcję i dezynsekcję odzieży,
- w przypadku braku możliwości jej wymiany,
- zapewniać niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych oraz w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów;
- zapewniać usługi aktywizacyjne, ukierunkowane na wzmacnianie aktywności społecznej przez:
- trening umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych,
- trening umiejętności interpersonalnych i umiejętności rozwiązywania problemów,
- uczestnictwo w grupach wsparcia,
- zapewniać opiekę przez co najmniej 1 opiekuna na nie więcej niż 15 osób przebywających w schronisku. W porze nocnej powinna być w schronisku zapewniona opieka przez co najmniej 1 opiekuna na nie więcej niż 40 osób,
- zatrudniać nie mniej niż 1 pracownika socjalnego na nie więcej niż 50 osób przebywających w schronisku,
- pomieszczenia mieszkalne powinny mieć co najmniej 1 okno, zapewniać swobodny dostęp do łóżek wyposażonych w materac i komplet pościeli (tj. poduszkę, koc, prześcieradło i pokrycie na koc) oraz dostęp do szafy,
- pomieszczenia mieszkalne powinny być wyposażone w:
- łóżko parterowe, krzesło, szafkę nocną – po 1 sztuce dla każdej osoby,
- stół, szafkę – co najmniej jedna sztuka na każdy pokój,
- sanitariaty powinny być wyposażone stosownie do potrzeb osób korzystających z tych pomieszczeń m.in. w:
- urządzenie natryskowe – 1 dla 15 osób,
- miskę ustępową – 1 dla 10 kobiet oraz 1 dla 20 mężczyzn,
- pisuar – 1 dla 20 mężczyzn,
- umywalkę – 1 dla 5 osób.
- dostęp do bieżącej ciepłej i zimnej wody oraz gwarantujące możliwość przeprowadzenia zabiegów higienicznych
- przynajmniej 1 sanitariat (lub jego część) wyposażony w urządzenie natryskowe, umywalkę i miskę ustępową, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Placówka powinna dysponować następującymi pomieszczeniami:
- kuchnia - pomieszczenie do przygotowywania posiłków lub porcjowania i wydawania,
- jadalnia/świetlica - pomieszczenie do spożywania posiłków, które poza porami posiłków może pełnić funkcję świetlicy lub sali spotkań grupowych,
- pokój spotkań indywidualnych - wydzielone pomieszczenie do spotkań indywidualnych, z dostępem do Internetu,
- pralnia i suszarnia - wyposażone w co najmniej 1 pralkę na 30 osób. W przypadku, gdy schronisko nie posiada suszarni, zapewnia dostęp do co najmniej jednej suszarki elektrycznej na 30 osób,
- pomieszczenie biurowe,
- magazyn odzieży, bielizny, pościeli,
- magazyn środków chemicznych.
Placówka realizuje program ukierunkowany na wzmacnianie aktywności społecznej we współpracy z różnymi instytucjami publicznymi i niepublicznymi i przy wykorzystaniu potencjału różnych podmiotów.
Zapewnia dostęp dla każdej z osób przebywających w schronisku do co najmniej jednej z poniższych usług:
- trening umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych,
- trening umiejętności interpersonalnych i umiejętności rozwiązywania problemów,
- grupy wsparcia.
Warunkiem przyjęcia jest skierowanie w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez OPS Wola. OPS Wola - w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego kieruje osobę w kryzysie bezdomności do schroniska. Osoba doświadczająca bezdomności realizuje kontrakt socjalny i jest zobowiązana do przestrzegania regulaminu placówki.
Dopuszcza się przyjęcie w trybie interwencyjnym osoby nieposiadającej decyzji, o której mowa powyżej, w sytuacjach kryzysowych występujących na skalę masową oraz w sytuacji, w której stan zdrowia tej osoby nie pozwala na skierowanie jej do noclegowni lub placówki interwencyjnej. Przyjęcie może odbyć się tylko po uzyskaniu zgody Warszawskiego Centrum Integracji „Integracyjna Warszawa”.
Schronisko składa codziennie raport o stanie wolnych miejsc w placówce, przesyłany na adres mailowy bezdomnosc@um.warszawa.pl lub w terminach wskazanych przez Biuro Pomocy i Projektów Spolecznych Urzędu m.st. Warszawy.
Praca socjalna w schroniskach - dotyczy § 1.4.II.1 i 2 (minimum działań)
Standardem jest zatrudnienie pracowników socjalnych w wymiarze nie mniejszym niż 1 etat na 50 objętych ofertą miejsc w schronisku. Pracownicy socjalni muszą posiadać kwalifikacje i uprawnienia określone przepisami ustawy o pomocy społecznej.
Pracownik socjalny zakłada teczkę dla każdego podopiecznego zawierającą niżej opisany zbiór dokumentów:
- kontrakt socjalny zawarty przez osobę bezdomną z ośrodkiem pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce pobytu, określający m.in. termin zawarcia i rozpoczęcia realizacji indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności (dalej: IPWzB) przez osobę bezdomną,
- kartę mieszkańca (najpóźniej w 3 dniu pobytu),
- podpisany przez nowego mieszkańca regulamin placówki, potwierdzający zapoznanie się z nim i stanowiący deklarację jego przestrzegania,
- kopię złożonego wniosku o wydanie dowodu osobistego oraz dokumentacja potwierdzająca ubezpieczenie zdrowotne bądź wszczęcie procedury ubiegania się o to ubezpieczenie (najpóźniej w ciągu miesiąca),
- oświadczenia osoby przyjętej dotyczące zgody na przetwarzanie danych osobowych i faktu zapoznania się z przepisami p/poż oraz bhp,
- decyzje administracyjne w sprawie przyznania tymczasowego miejsca schronienia w schronisku.
W trakcie całego pobytu osoby w placówce wymagane jest bieżące prowadzenie dokumentacji realizowanych z mieszkańcem kontraktów socjalnych/IPWzB, w tym karty bieżących działań zawierającej m.in. dokumentację potwierdzającą stały kontakt z OPS właściwym dla ostatniego miejsca stałego zameldowania/miejsca aktualnego pobytu.
Pracownik socjalny schroniska zawiera, realizuje i monitoruje we współpracy z pracownikiem socjalnym ośrodka pomocy społecznej właściwym ze względu na siedzibę schroniska indywidualny programy wychodzenia z bezdomności, zgodnie ze standardem IPWzB, polegający na wspieraniu osoby bezdomnej w rozwiązywaniu problemów życiowych, w szczególności rodzinnych i mieszkaniowych, oraz pomocy w uzyskaniu zatrudnienia. Program jest weryfikowany i uaktualniany nie rzadziej niż raz na pół roku we współpracy z pracownikiem socjalnym ośrodka pomocy społecznej (jeśli IPWzB wykracza poza zakres działań schroniska) oraz przedstawicielami innych podmiotów, z którymi współpraca może przyczynić się do realizacji celów zawartych w IPWzB.
Ad. III. Magazyn żywności
Oferent zajmujący się pozyskiwaniem, magazynowaniem i redystrybucją darów żywnościowych na potrzeby innych organizacji pozarządowych prowadzących programy pomocy osobom najuboższym, posiadająca odpowiednią bazę magazynową i dysponująca przeszkolonym personelem.
- Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
Zadania publiczne powinny być zaprojektowane i realizowane przez oferentów w taki sposób, aby nie wykluczały z uczestnictwa w nich osób ze specjalnymi potrzebami. Zapewnianie dostępności przez Zleceniobiorcę oznacza obowiązek osiągnięcia stanu faktycznego, w którym osoba ze szczególnymi potrzebami jako odbiorca zadania publicznego, może w nim uczestniczyć na zasadzie równości z innymi osobami.
Obowiązki organizacji pozarządowych związane z zapewnianiem dostępności wynikają z art. 4 ust. 3 i ust. 4 oraz art. 5 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Przepisy przejściowe zawarte w art. 73 pkt. 3 tej ustawy wskazują, iż obowiązki zawarte w art. 4 ust. 3 i ust. 4, art. 5 ust. 2 weszły w życie z dniem 5 września 2021 r. Przepisy te dotyczą umów związanych z realizowaniem zleconych zadań finansowanych z udziałem środków publicznych. Spełnienie wymogów dot. dostępności zgodnie z treścią ogłoszenia konkursowego podlega ocenie komisji konkursowej ds. opiniowania ofert.
Zleceniobiorca planując zadanie publiczne powinien oszacować z należytą starannością całkowity koszt jego realizacji, uwzględniający także nakłady poniesione z tytułu zapewnienia dostępności.
W umowie o wsparcie/powierzenie realizacji zadania publicznego Zleceniodawca określi szczegółowe warunki służące zapewnieniu przez Zleceniobiorcę dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie realizacji zadań publicznych, z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o ile jest to możliwe, z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania. Dostępność definiowana jest jako dostępność architektoniczna, cyfrowa, informacyjno-komunikacyjna.
Przy wykonywaniu zadania publicznego Zleceniobiorca zobowiązany będzie, zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, do zapewnienia w zakresie minimalnym, w ramach realizowanego zadania publicznego:
- w obszarze dostępności architektonicznej:
- wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków, w których realizowane jest zadanie publiczne,
- instalacji urządzeń lub zastosowania środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do pomieszczeń, w których realizowane jest zadanie publiczne z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
- informacji o rozkładzie pomieszczeń w budynku w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
- wstępu do budynku, gdzie realizowane jest zadanie publiczne, osobie korzystającej z psa asystującego,
- osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub uratowania w inny sposób z miejsca gdzie realizowane jest zadanie publiczne.
- w obszarze dostępności cyfrowej:
- strona internetowa lub aplikacja mobilna wykorzystywana do realizacji lub promocji zadania powinna być dostępna cyfrowa poprzez zapewnienie jej funkcjonalności, kompatybilności, postrzegalności i zrozumiałości poprzez spełnianie wymagań określonych w załączniku do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych,
- treści cyfrowe opracowywane w ramach zadania i publikowane jak np. dokumenty rekrutacyjne, publikacje, filmy muszą być dostępne cyfrowo.
- w obszarze dostępności informacyjno-komunikacyjnej:
- obsługi, w ramach zadania publicznego, z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w ustawie o języku migowym i innych środkach komunikowania się, lub poprzez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,
- instalacji urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących w ramach zadania publicznego, np. pętla indukcyjna, system FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia;
- na stronie internetowej podmiotu informacji o realizowanym zadaniu publicznym w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym, informacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
- na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, w ramach realizowanego zadania publicznego, komunikacji w sposób preferowany przez osobę ze szczególnymi potrzebami.
Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy o zapewnianiu dostępności, w indywidualnym przypadku, jeżeli oferent nie jest w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 i 3 (minimalne wymagania w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej), Oferent ten jest obowiązany zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny. Według art. 7 ust. 2 ustawy dostęp alternatywny polega w szczególności na:
- zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub
- zapewnieniu wsparcia technicznego osobie ze szczególnymi potrzebami, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii lub
- wprowadzeniu takiej organizacji podmiotu publicznego, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
Informacje o projektowanym poziomie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w ramach zadania w obszarze architektonicznym, cyfrowym, komunikacyjno-informacyjnym lub przewidywanych formach dostępu alternatywnego oferent powinien zawrzeć w sekcji VI oferty – inne działania mogące mieć znaczenie przy ocenie oferty. Ewentualne bariery w poszczególnych obszarach dostępności i przeszkody w ich usunięciu powinny zostać szczegółowo opisane i uzasadnione wraz z określoną szczegółowo ścieżką postępowania w przypadku dostępu alternatywnego.
W sytuacji występowania barier architektonicznych i braku możliwości ich usunięcia w lokalu zaplanowanym do realizacji zadania Zleceniobiorca zobowiązany jest szczegółowo uzasadnić sytuację w ofercie. Ponadto Zleceniobiorca powinien opisać zaplanowane rozwiązania zapewniające dostęp alternatywny do usług/produktów, które będą świadczone w ramach zadania. Przez dostęp alternatywny można rozumieć w szczególności zmianę organizacji realizacji zadania, wsparcie innej osoby, wykorzystanie rozwiązań technologicznych.
Minimalny poziom dostępności wymagany od Zleceniobiorcy to minimalne wymagania dostępności określone w art. 6 ustawy. Stosowanie dodatkowych rozwiązań podnoszących dostępność – poza wymagania ustawowe – również należy opisać w ofercie w sekcji III punkcie 3 „Syntetyczny opis zadania”, wskazując rozróżnienie.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl