Jak założyć organizację pozarządową Dowiedz się, zadaj pytania ekspertce. Przyjdź na webinar >
Działania audytorsko-edukacyjne w zakresie przeciwdziałania sprzedaży alkoholu niezgodnie z prawem
Opis zadania:
Adresaci zadania: właściciele, kierownicy oraz sprzedawcy punktów sprzedających alkohol i punktów gastronomicznych, w których podawany jest alkohol;
Zakres tematyczny i warunki realizacji zadania:
a) Przeprowadzenie badania techniką „tajemniczy klient” w punktach sprzedaży i podawania alkoholu na terenie Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy, działających na podstawie ważnych zezwoleń wydanych przez Prezydenta m.st. Warszawy:
- Zleceniobiorca przeprowadzi badanie (audyt) na terenie Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy w punktach wskazanych przez Zamawiającego, które działają na podstawie ważnych zezwoleń wydanych przez Prezydenta m.st. Warszawy.
- Badaniem powinno zostać objętych nie więcej niż 120 punktów i nie mniej niż 100 punktów, w tym obligatoryjnie we wszystkie 75 punktów gastronomicznych podających alkohol.
- Zleceniobiorca przeprowadzi po 2 audyty w każdym z ww. punktów podawania i sprzedaży alkoholu działających na terenie Dzielnicy Żoliborz, przy czym druga wizyta nastąpi po upływie kilku dni. Łącznie audytorzy przeprowadzą skutecznie minimum 200 audytów;
- Jeden audytor może w danym punkcie podawania alkoholu zrealizować tylko jeden audyt;
- W ramach audytu, audytor zobowiązany jest do próby zakupienia alkoholu w punktach objętych badaniem. Po sprawdzeniu reakcji sprzedawcy audytor nie finalizuje transakcji. W badaniu nie dochodzi do faktycznego zakupu alkoholu;
- Obecny przy próbie zakupu instruktor udzieli sprzedawcy informacji zwrotnej;
- Audytor musi być osobą pełnoletnią, której wygląd budzi wątpliwości co do wieku 18 lat i więcej;
- Badanie zostanie zrealizowane według harmonogramu opracowanego przez Zleceniobiorcę przed realizacją terenową badania i zatwierdzonego przez Zleceniodawcę;
- Po zakończonej realizacji terenowej, Zleceniobiorca przygotuje wyniki badania w postaci raportu (w formacie MS Word) uwzględniającego zestawienie badanych punktów wraz z adresem oraz datą i godziną przeprowadzonego audytu;
- Zleceniobiorca przygotuje prezentację wyników i wniosków z badania w formacie Power Point;
- Zleceniobiorca przedstawi wyniki i wnioski z badania na szkoleniu, o którym mowa poniżej.
b) Przeprowadzenie szkoleń dla właścicieli, kierowników i sprzedawców punktów sprzedaży i podawania alkoholu nt. odpowiedzialnej sprzedaży:
- Zleceniobiorca w trakcie wizyty (audytu) wręczy sprzedawcom alkoholu materiały informacyjne, przeprowadzi rekrutację na szkolenie dla właścicieli, sprzedawców lokali sprzedających i podających alkohol;
- Zleceniobiorca przygotuje i wydrukuje zaproszenia na szkolenia, których treść zostanie skonsultowana z Zamawiającym;
- Wysyłka zaproszeń na szkolenie zostanie zrealizowana przez Zleceniodawcę;
- Zleceniodawca zapewnia lokal, w którym zostaną przeprowadzone szkolenia;
- Zleceniobiorca przeprowadzi trzygodzinne szkolenie dla właścicieli i sprzedawców punktów sprzedaży i podawania alkoholu. Zleceniobiorca zrealizuje szkolenie w dwóch terminach, w odstępie jednego tygodnia.
- Program szkolenia powinien składać się z 3 bloków i zawierać:
I. aspekty prawne sprzedaży i podawania alkoholu (ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Kodeks Karny), konsekwencje administracyjno-prawne i karno-finansowe sprzedaży alkoholu nieletnim;
II. część warsztatową- elementy treningu asertywności – zasady odmawiania sprzedaży alkoholu;
III. przedstawienie i omówienie wyników przeprowadzonych audytów oraz wnioski i rekomendacje do dalszych działań.
- Zleceniobiorca przygotuje w konsultacji z Zleceniodawcą materiały edukacyjne dla uczestników szkolenia. Propozycje materiałów edukacyjnych - ich treść i formę Oferent powinien zawrzeć w ofercie.
- Zleceniobiorca przygotuje raport z przeprowadzonych szkoleń w wersji papierowej i elektronicznej (w formacie MS Word). Załącznikiem do raportu będą materiały edukacyjne dla uczestników szkolenia.
c) Przygotowanie certyfikatów „Odpowiedzialny sklep/lokal” oraz listów interwencyjnych do właścicieli/kierowników sklepów/lokali, którzy nie przestrzegają obowiązującego prawa:
- Zleceniobiorca opracuje w porozumieniu ze Zleceniodawcą certyfikaty „Odpowiedzialny sklep/lokal” oraz przygotuje listy interwencyjne do właścicieli/ kierowników sklepów/lokali, którzy nie przestrzegają obowiązującego prawa;
- Certyfikaty i listy interwencyjne zostaną podpisane przez Zleceniobiorcę i Zleceniodawcę;
- Zleceniobiorca wydrukuje certyfikaty dla odpowiedzialnych sprzedawców, które zostaną wręczone na zakończenie szkolenia.
- Zleceniobiorca przygotuje i wydrukuje listy interwencyjne do właścicieli/ kierowników lokali, którzy nie przestrzegają obowiązującego prawa;
- Dystrybucję certyfikatów i listów zapewnia Zleceniobiorca
- Zleceniobiorca przekaże Zleceniodawcy w wersji papierowej i elektronicznej:
- raport z realizacji terenowego badania, uwzględniający zestawienie badanych punktów wraz z adresem oraz datą i godziną przeprowadzonego audytu;
- prezentację wyników i wniosków z badania w formacie Power Point;
- raport z przeprowadzonych szkoleń wraz ze wzorem materiałów edukacyjne dla uczestników szkolenia.
Powyższe raporty i prezentacja muszą uwzględniać podział na punkty sprzedaży alkoholu i punkty podawania alkoholu (gastronomiczne).
Zleceniobiorca przekaże Zleceniodawcy: wzór certyfikatu i listu interwencyjnego w wersji elektronicznej oraz w wersji papierowej, oryginał zestawienia z potwierdzeniem przyjęcia certyfikatów i materiałów informacyjnych oraz wykaz adresatów listów interwencyjnych.
Warunki wymagane od Oferenta:
- Kadra - W ofercie należy określić kwalifikacje osób, które będą bezpośrednimi realizatorami poszczególnych działań.
Oferent powinien zawrzeć w ofercie oświadczenie, że na dzień składania oferty posiada potwierdzone doświadczenie w realizacji szkoleń oraz audytów dla sprzedawców napojów alkoholowych, w tym:
- zrealizowane minimum 10 szkoleń dla sprzedawców napojów alkoholowych w ostatnich 5 latach,
- przeprowadzenie minimum 10 projektów polegających na audycie sprzedaży napojów alkoholowych w punktach sprzedaży, przy wykorzystaniu metody „tajemniczego klienta” w ostatnich5 latach.
Oferent powinien zawrzeć w ofercie oświadczenie, że dysponuje kadrą adekwatną do charakteru zadania, w tym:
- przeszkolonymi pełnoletnimi audytorami, mogącymi swoim wyglądem sugerować, że są osobami niepełnoletnimi i posiadającymi doświadczenie z przeprowadzonych audytów w zakresie Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- audytorami i instruktorami, którzy skutecznie udzielą sprzedawcom informacji zwrotnej, bezpośrednio po próbie zakupu,
- trenerami i wykładowcami, którzy przeprowadzą trzygodzinne szkolenia,
- osobami mogącymi opracować wynik działań w formie raportu podsumowującego działanie.
- Po podpisaniu umowy, a przed rozpoczęciem badania, Zleceniobiorca powinien przesłać drogą mailową do Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy harmonogram badania.
- Kosztorys zadania ma być czytelny, w jednej pozycji kosztorysu ma zawierać się jeden rodzaj kosztów;
- Skalkulowanie kosztów realizacji zadania adekwatnie do zakresu rzeczowego. Koszty administracyjne oraz obsługi księgowej i biurowo-kadrowej mogą stanowić maksymalnie 10% kosztów całego zadania.
- Środki finansowe, które będą traktowane jako koszty niekwalifikowane do sfinansowania/dofinansowania w ramach realizacji zadania:
- koszty doposażenia,
- koszty upominków, nagród, prezentów,
- koszty związane z lokalem, siedzibą Oferenta.
Zasady przyznawania dotacji
- Postępowanie konkursowe odbywać się będzie z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- O przyznanie dotacji w ramach otwartego konkursu ofert mogą się ubiegać organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej jako oferenci).
- Przy realizacji zadania możliwa jest współpraca z podmiotami niewymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (również z jednostkami organizacyjnymi lub osobami prawnymi m.st. Warszawy). Podmioty te mogą uczestniczyć w zadaniu oferując wsparcie merytoryczne lub rzeczowe. Informacje o sposobie zaangażowania takiego podmiotu w realizację zadania należy przedstawić w pkt. III.3 oferty tj. „Syntetycznym opisie zadania”.
- Na dane zadanie oferent może otrzymać dotację tylko z jednego biura Urzędu m.st. Warszawy lub Urzędu dzielnicy m.st. Warszawy.
- Oferty, które nie spełnią wymogów formalnych, nie będą podlegać rozpatrywaniu pod względem merytorycznym.
- Prezydent m.st. Warszawy zastrzega sobie prawo do:
- odstąpienia od ogłoszenia wyników otwartego konkursu ofert, bez podania przyczyny, w części lub w całości;
- zwiększenia wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania w trakcie trwania konkursu;
- wyboru więcej niż jednej oferty, wyboru jednej oferty lub żadnej z ofert;
- zmniejszenia wysokości wnioskowanej dotacji.
7. Prezydent m.st. Warszawy zastrzega sobie prawo do publicznego udostępniania w tzw. księdze dotacji informacji zawartych przez oferenta w pkt. III.3 oferty tj. „Syntetycznym opisie zadania”.
Zadanie przedstawione w ofercie może być realizowane wspólnie przez kilku oferentów, jeżeli oferta została złożona wspólnie, zgodnie z art. 14 ust. 2-5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W przypadku realizowania zadania wspólnie – oferenci odpowiadają solidarnie za realizację zadania.
Nie dopuszcza się pobierania świadczeń pieniężnych od odbiorców zadania publicznego.
Oferent, realizując zadanie, zobowiązany jest do stosowania przepisów prawa, w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.) oraz wydanych na jego podstawie krajowych przepisach z zakresu ochrony danych osobowych w tym ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W przypadku planowania zlecania części zadania innemu podmiotowi oferent powinien uwzględnić taką informację w składanej ofercie. Informację tę oferent umieszcza w planie i harmonogramie działań w kolumnie „Zakres działania realizowany przez podmiot niebędący stroną umowy”.
Jeżeli dany wydatek wykazany w sprawozdaniu z realizacji zadania publicznego nie będzie równy odpowiedniemu kosztowi określonemu w umowie, to uznaje się go za zgodny z umową wtedy, gdy:
- nie nastąpiło zwiększenie tego wydatku o więcej niż 25 % w części dotyczącej przyznanej dotacji,
- nastąpiło jego zmniejszenie w dowolnej wysokości.
Naruszenie postanowienia, o którym mowa w ust. 5, uważa się za pobranie części dotacji w nadmiernej wysokości.
W celu ochrony środowiska naturalnego przed negatywnymi skutkami użycia przedmiotów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych w umowie o wsparcie bądź powierzenie realizacji zadania publicznego Zleceniobiorca zobowiązany będzie do:
- wyeliminowania z użycia przy wykonywaniu umowy jednorazowych talerzy, sztućców, kubeczków, mieszadełek, patyczków, słomek i pojemników na żywność wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych i zastąpienia ich wielorazowymi odpowiednikami lub jednorazowymi produktami ulegającymi kompostowaniu lub biodegradacji, w tym wykonanymi z biologicznych tworzyw sztucznych spełniających normę EN 13432 lub EN 14995;
- podawania poczęstunku bez używania jednorazowych talerzy, sztućców, kubeczków, mieszadełek, patyczków, słomek i pojemników na żywność wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych;
- podawania wody lub innych napojów w opakowaniach wielokrotnego użytku lub w butelkach zwrotnych;
- podawania do spożycia wody z kranu, jeśli spełnione są wynikające z przepisów prawa wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
- wykorzystywania przy wykonywaniu umowy materiałów, które pochodzą lub podlegają procesowi recyklingu;
- rezygnacji z używania jednorazowych opakowań, toreb, siatek i reklamówek wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych;
- nieużywania balonów wraz z patyczkami plastikowymi;
- niewypuszczania chińskich lampionów;
- nieużywania sztucznych ogni i petard.
Przy wykonywaniu zadania publicznego Zleceniobiorca kieruje się zasadą równości, w szczególności dba o równe traktowanie wszystkich uczestników zadania publicznego.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl