Zysk? Strata? Skorzystaj z poprawnego wzoru uchwały Zatwierdź sprawozdanie finansowe fundacji >>
Wdrażanie programów profilaktycznych z zakresu profilaktyki uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w mokotowskich placówkach oświatowych
Złożone oferty będą rozpatrywane pod względem ich zgodności ze Standardem jakości programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i innych placówkach systemu oświaty, placówkach wsparcia dziennego oraz w środowisku lokalnym – Załącznik nr 2 do Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii m.st. Warszawy na lata 2022-2025 (Uchwała Nr LXII/2012/2022 Rady m.st. Warszawy z dnia 17 marca 2022 roku).
Preferowane będą programy profilaktyczne posiadające udokumentowane rekomendacje wydane przez jedną z instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie systemu rekomendacji profilaktycznych, programy autorskie, które zostały poddane ewaluacji zewnętrznej, potwierdzającej ich skuteczność oraz programy, które oprócz elementów skierowanych do dzieci/młodzieży zawierać będą również elementy skierowane do rodziców oraz pracowników placówek oświatowych.
Program profilaktyczny powinien zawierać następujące elementy:
- miejsce realizacji programu, potwierdzone w placówce oświatowej, w której będzie realizowany;
- opis problemu którego dotyczy (program powinien zmierzać do ograniczenia wpływu czynników ryzyka i wzmacniać działanie czynników chroniących związanych ze zidentyfikowanym problemem, wskazana diagnoza klasy lub grupy do której będzie skierowany program);
- opis odbiorców programu;
- określenie celów programu;
- opis założeń programu;
- opis działań związanych z realizacją programu (opis rodzaju działań, metody pracy, scenariusz);
- wykaz realizatorów programu.
A.Cele szczegółowe:
• wzrost i kształtowanie umiejętności życiowych i społecznych dzieci i młodzieży;
• zapobieganie zachowaniom agresywnym i/lub uzależnieniom,w tym cyberprzemocy i/lubcyberuzależnieniom;
• zapobieganie zachowaniom szkodliwym i ryzykownym dzieci/młodzieży wynikającym z problemów występujących w ich otoczeniu rówieśniczym, szkolnym, rodzinnym;
• wzrost kompetencji chroniących dzieci/młodzież przed uzależnieniem i/lub przemocą;
• wzmocnienie umiejętności rodzicielskich;
• doskonalenie przez kadrę pedagogiczną umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka związanych z rozwojem dzieci/młodzieży;
• wzrost umiejętności radzenia sobie w trudnej sytuacji przez uczniów/rodziców/nauczycieli.
B.Adresaci:dzieci i młodzież z mokotowskich placówek oświatowych, ich rodzice/opiekunowie prawni oraz kadra pedagogiczna (przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły średnie).
C.Formy realizacji zadania:
• metody warsztatowe, metody aktywizujące adekwatne do wieku, potrzeb i możliwości
intelektualnych odbiorców, stanowiące strategię profilaktyczną (np.: cykl warsztatów) w formie
zajęć grupowych stacjonarnych;
• preferowane będą zajęcia/warsztaty stacjonarne, jednak w uzasadnionych przypadkach, nie wyklucza się możliwości prowadzeniazajęć w formie on-line, które rozumie się, jako przeprowadzenie zajęć za pomocą jednego z narzędzi do organizowania wideo spotkań w taki sposób, aby uczestnicy mogli połączyć się z prowadzącymi za pomocą komputerów, tabletów lub telefonów w miejscu swojego pobytu oraz czynnie uczestniczyć w programie.
NIE BĘDĄ FINANSOWANE FESTYNY, POGADANKI PROFILAKTYCZNE, WYKŁADY PROFILAKTYCZNE,
KONKURSY I INNE SAMODZIELNE FORMY, KTÓRE NIE STANOWIĄ STRATEGII PROFILAKTYCZNEJ.
D.Warunki realizacji zadania:
• do oferty konieczne jest dołączenie pisemnego potwierdzenia dyrektora placówki oświatowej
dot. zgody na przeprowadzenie warsztatów profilaktycznych na terenie szkoły w formie
stacjonarnej lub on-line w zależności od aktualnych obostrzeń sanitarnych (może to być skan
dokumentu lub e-mail wysłany przez szkołę);
• do oferty musi być dołączony scenariusz/konspekt proponowanych działań;
• osoby prowadzące zajęcia muszą posiadać niezbędne do realizacji zadania kwalifikacje do
prowadzenia programu potwierdzone dyplomem ukończenia np. studiów wyższych, studiów
podyplomowych, szkoleń;
• osoby prowadzące zajęcia muszą posiadać doświadczenie w prowadzeniu programów
profilaktycznych metodami warsztatowymi (min 3 lata);
• organizacja musi posiadaćdoświadczenie w prowadzeniu tego typu programów w placówkach
oświatowych (min 4 lata);
• decyzja o zastosowaniu programu powinna być poprzedzona wstępną diagnozą w celu dobrej
implementacji w lokalnych warunkach danej placówki;
• w warsztatach dla dzieci/młodzieży nie przewiduje się łączenia grup podczas realizacji warsztatu
tzn. jeden warsztat powinien być zaadresowany do maksymalnie jednej klasy/grupy z placówki;
• realizator zapewni ewaluację programu;
• realizator przedstawi szczegółowy plan rekrutacji oraz przeprowadzi rekrutację uczestników;
• decyzja o wyborze placówki oświatowej powinna być skonsultowana z pracownikami Wydziału
Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Mokotów.
• wymagana dokumentacja:
-systematycznie prowadzone listy obecności (dzieci, kadra, rodzice) - w przypadku przeprowadzenia zajęć online podstawą potwierdzenia obecności na zajęciach będzie zdjęcie, lub zrzut ekranu komputera przedstawiające listę uczestników, bądź wydruk z programu komputerowego listy uczestników spotkania on-line;
-konspekty zajęć;
-raport z ewaluacji;
-zaświadczenie z miejsca realizacji programu o przeprowadzeniu programu zawierające: liczbę osób, które wzięły udział w programie (uczniów, rodziców, kadry szkoły), datę oraz miejsce realizacji (stacjonarnie lub on-line).
Po podpisaniu umowy Zleceniobiorca zobowiązuje się do przesyłania Zleceniodawcy drogą
mailową szczegółowego comiesięcznego Harmonogramu działań zawierającego miejsce, termin
oraz godzinę realizacji poszczególnych elementów programu.
Zleceniobiorca, w zależności od zaproponowanych działań, zgodnie z ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, zweryfikuje osoby biorące udział w realizacji programu pod kątem ich figurowania w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl