Zobacz, jak organizacje praktykują fundraising Narzędzia fundraisingu w Polsce. Kup poradnik PDF >
Działania profilaktyczne i specjalistyczne - jesień 2023 - PODMIOTY
Załącznik do Zarządzenia Nr 25/2023
Dyrektora Miejskiego Zespołu
Profilaktyki i Terapii Uzależnień
w Olsztynie
z dnia 17.05.2023 r.
Nr konkursu: 11/2023
Miejski Zespół Profilaktyki i Terapii Uzależnień
w Olsztynie reprezentowany przez
Dyrektora MZPiTU
ogłasza konkurs ofert na dofinansowanie realizacji zadań publicznych na 2023 r. w zakresie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2025 r., stanowiącego załącznik do Uchwały nr XLV/711/22 Rady Miasta Olsztyna z dnia 30 marca 2022 r., w ramach następujących zadań:
Zad. 1. Udzielanie pomocy terapeutycznej osobom uzależnionym oraz zagrożonym uzależnieniem od alkoholu, innych substancji psychoaktywnych oraz od zachowań kompulsywnych.
Zad. 2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy związane z używaniem alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Zad. 3. Realizowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia na poziomach: profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
I. Podstawa prawna
Konkurs ofert ogłoszony jest na podstawie art. 2 pkt 1, 2, 3 i 4; art. 13 pkt 3 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1608).
II. Adresaci konkursu
Konkurs adresowany jest do podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1608), to jest: podmioty, których cele statutowe lub przedmiot działalności dotyczą spraw objętych zadaniami z zakresu zdrowia publicznego określonymi w art. 2 ustawy, w tym organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571).
III. Termin realizacji zadań
Termin realizacji zadań od 01.10.2023 do 15.12.2023 r.
IV. Warunki realizacji zadań
1. Oferentami mogą być podmioty, określone w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1608). Oferent nie może powierzyć realizacji zadania innemu podmiotowi poza wypadkami określonymi w umowie o realizację zadania.
2. Oferent powinien dysponować odpowiednimi zasobami techniczno-organizacyjnymi niezbędnymi do wykonania zadania.
3. Oferent powinien dysponować kadrą wykwalifikowaną w zakresie realizacji działań tj. posiadającą wykształcenie pedagogiczne, psychologiczne lub ukończone kursy, szkolenia z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych, przeciwdziałania przemocy lub terapii/psychoterapii uzależnień.
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw oferent zobowiązuje się przed dopuszczeniem osoby do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w tym Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Jeśli dane tej osoby są gromadzone w rejestrach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, osoba taka nie może zostać dopuszczona do pracy z dziećmi oraz realizacji jakichkolwiek zadań w ramach umowy.
4. Uczestnikami zadania są mieszkańcy Olsztyna.
5. Podstawą realizacji zadania będzie umowa z wybranymi oferentami.
6. W przypadku przyznania dofinansowania w niższej kwocie niż wnioskowana, oferent zobowiązany jest dostarczyć zaktualizowany harmonogram i kosztorys przed zawarciem umowy.
7. MZPiTU zastrzega sobie możliwość wnoszenia uwag i wytycznych co do sposobu realizacji umowy na każdym etapie realizacji zadania, a w przypadku, gdy w wyniku realizacji umowy powstają wytwory i materiały trwałe (film, ulotka, materiały informacyjne itp.) – prawo do ich recenzji i ostatecznej akceptacji przy czym Wykonawca zobowiązany jest do uwzględnienia uwag pod rygorem uznania realizacji zadania za niezgodne z umową i GPPiRPA oraz PN.
8. Wymagany minimalny wkład własny w realizację zadania wynosi 10% całości kosztów realizacji zadania (wkładem własnym mogą być: wkład finansowy, osobowy, rzeczowy, możliwy do udokumentowania przy rozliczeniu projektu).
9. W związku z przepisem art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2240), każda oferta zgłaszana do konkursu winna uwzględniać realizację działań na rzecz równego dostępu do działalności prowadzonej przez podmiot składający ofertę, z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami. Wnioskodawca zobowiązany jest podczas realizacji zleconego zadania publicznego, do zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej (adekwatnie do charakteru przedsięwzięcia i sposobu jego realizacji) osobom ze szczególnymi potrzebami na poziomie minimalnych wymagań, określonych w art. 6 –7 ww. ustawy.
V. Koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne:
1. Koszty ponoszone w związku z zadaniem realizowanym w ramach GPPiRPA oraz PN na 2023 są kwalifikowalne, jeżeli:
a) są niezbędne do realizacji zadania oraz związane z realizacją zadania,
b) są dokonane w sposób przejrzysty, racjonalny, konkurencyjny i efektywny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
c) są odpowiednio udokumentowane,
d) są zgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
2. Do kosztów, które w ramach konkursu nie mogą być finansowane, należą koszty nieodnoszące się jednoznacznie do realizacji zadania. Środki w ramach realizacji zadania nie mogą być wykorzystane na cele inne niż związane z realizacją oferty, w szczególności na tymczasowe finansowanie swojej podstawowej działalności niezwiązanej z realizacją zadania.
3. Niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatku, czyli zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy (nawet jeśli finansowanie pochodzi z dwóch różnych źródeł).
4. Za kwalifikowalność kosztów na każdym etapie realizacji oferty odpowiada realizator zadania.
5. Podczas oceny oferty, a także na każdym etapie realizacji zadania z zakresu zdrowia publicznego, oferent może zostać zobowiązany do przedstawienia potwierdzenia należytego szacowania kosztów wykazanych w ofercie. W tym celu oferent/realizator zadania powinien przedstawić wyliczenia/kalkulacje potwierdzające rynkowość cen uwzględnionych w kosztorysie.
6. Koszty osobowe:
Wydatki na wynagrodzenie osób zaangażowanych do realizacji zadań lub czynności w ramach oferty są kwalifikowalne pod warunkiem, że ich wysokość odpowiada stawkom faktycznie stosowanym u realizatora zadania poza ofertą, na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji. Przy ustaleniu stawek pomocny może być także zał. 4. Wykaz stawek MZPiTU.
7. Koszty dodatkowe:
Wydatki niezbędne do realizacji zadania poza kosztami osobowymi mogą wynosić do 25 % kosztów osobowych. Ich zasadność każdorazowo jest analizowana podczas oceny oferty.
8. Odpłatność za uczestnictwo:
W pierwszej kolejności dofinansowywane są działania bezpłatne dla uczestników.
W przypadku konieczności pobierania opłat należy dokonać wszelkich starań, by odpłatność była jak najmniejsza, tak by realnie umożliwić udział w działaniach jak największej ilości osób oraz osobom o niskim statusie socjoekonomicznym.
W przypadku pobierania opłat należy wykazać szczegółowo wpływ dofinansowania na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez uczestnika. Niezasadne jest wnioskowanie o dofinansowanie w przypadku organizacji działań wysokopłatnych, komercyjnych.
Ze środków przyznanych na realizację oferty nie mogą być pokrywane koszty realizacji zadania, poniesione przed dniem podpisania umowy.
VI. Środki przeznaczone na realizację zadania
Lp. |
Nazwa zadania |
Wysokość środków publicznych przeznaczonych |
Termin realizacji zadania |
1. |
Udzielanie pomocy terapeutycznej osobom uzależnionym oraz zagrożonym uzależnieniem od alkoholu, innych substancji psychoaktywnych oraz od zachowań kompulsywnych |
100 000 zł |
01.10.2023 r. – 15.12.2023 r. |
2. |
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy związane z używaniem alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie |
100 000 zł |
01.10.2023 r. – 15.12.2023 r. |
3. |
Realizowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia na poziomach: profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej |
500 000 zł |
01.10.2023 r. – 15.12.2023 r. |
VII. Informacja o możliwości odwołania konkursu ofert
1..Dyrektor MZPiTU zastrzega sobie prawo do odwołania konkursu ofert przed upływem terminu na złożenie ofert oraz prawo do wprowadzania zmian w ogłoszeniu, w tym do przedłużenia terminu na złożenie ofert, terminu uzupełnienia braków formalnych lub terminu rozstrzygnięcia konkursu, z wyłączeniem zmian skutkujących nierównym traktowaniem oferentów, chyba że konieczność ich wprowadzenia wynika ze zmiany przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub okoliczności związanych z finansowaniem realizacji zadań.
2. Dyrektor MZPiTU zastrzega sobie także prawo do unieważnienia konkursu bez podania przyczyn.
3. Zaleca się, aby podmioty aplikujące o środki w ramach niniejszego konkursu na bieżąco zapoznawały się z informacjami zamieszczanymi na stronie MZPiTU www.mzpitu.olsztyn.eu
VIII. Warunki składania ofert
1. Oferent jest zobowiązany do złożenia oferty w wersji elektronicznej poprzez elektroniczny system naboru wniosków „WITKAC”, udostępniony na stronie www.witkac.pl w terminie przewidzianym w ogłoszeniu konkursowym.
2. Nie dopuszcza się możliwości składania kilku ofert przez tego samego oferenta w jednym zadaniu.
3. Złożenie oferty nie jest jednoznaczne z przyznaniem dofinansowania.
4. Złożone elektronicznie oferty podlegają ocenie formalnej i merytorycznej.
5. Złożenie wersji papierowej oferty na etapie aplikowania o środki nie jest wymagane, natomiast w przypadku przyznania dofinansowania jest konieczne i stanowi warunek zawarcia umowy z oferentem.
Wymagania dotyczące wersji papierowej oferty:
1) powinna być wygenerowana z sytemu naboru wniosków „WITKAC”, po naniesieniu ewentualnych zmian zgodnych z postanowieniami Komisji Konkursowej,
2) należy ją podpisać zgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w statucie, umowie lub właściwym rejestrze,
3) powinna być trwale spięta, opatrzona pieczątką oferenta, złożona w jednym egzemplarzu wraz z wymaganymi załącznikami, o których mowa w pkt IX.
4) należy ją dostarczyć przed podpisaniem umowy do Działu Profilaktyki MZPiTU, przy Al. Wojska Polskiego 8 (najpóźniej w dniu podpisywania umowy).
VIII. A. Dodatkowo:
1. W przypadku, gdy umowę o dofinansowanie podpisują osoby inne niż umocowane do reprezentowania oferenta zgodnie ze statutem, umową lub wypisem z właściwego rejestru konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa do działania w imieniu oferenta.
2. Oferent składając ofertę wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach realizacji konkursu, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, dalej: RODO).
3. Oferent ponadto jest zobowiązany do wypełnienia obowiązków wynikających z RODO, w szczególności obowiązku informacyjnego przewidzianego w art. 13 RODO względem osób fizycznych, których dane osobowe dotyczą i od których dane te oferent bezpośrednio pozyskał. Jednakże obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 RODO nie będzie miał zastosowania, gdy i w zakresie, w jakim osoba fizyczna, której dane dotyczą, dysponuje już tymi informacjami.
4. Klauzula informacyjna zgodnie z art. 13 RODO stanowi Załącznik nr 3 do ogłoszenia.
5. MZPiTU zastrzega, że: nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody poniesione przez osoby trzecie, powstałe w związku z realizacją umowy/zadania przez realizatora zadania w wyniku nieprzestrzegania ust. 2 i 3.
IX. ZAŁĄCZNIKI SKŁADANE WRAZ Z OFERTĄ:
- aktualny odpis z odpowiedniego rejestru lub inne dokumenty informujące o statusie prawnym podmiotu składającego ofertę i umocowanie osób go reprezentujących,
- aktualny statut oferenta podpisany zgodnie ze sposobem reprezentacji (nie dotyczy parafii i innych kościelnych osób prawnych nieposiadających statutu organizacji pożytku publicznego),
- oświadczenia (Załącznik nr 2 do ogłoszenia) obejmujące:
- oświadczenie potwierdzające, że w stosunku do podmiotu składającego ofertę nie stwierdzono niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania środków finansowych,
- oświadczenie osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu składającego ofertę o niekaralności zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi oraz niekaralności za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
- oświadczenie, że podmiot składający ofertę jest jedynym posiadaczem rachunku, na który zostaną przekazane środki i zobowiązaniu się oferenta do utrzymania ww. rachunku do chwili zaakceptowania rozliczenia tych środków pod względem finansowym i rzeczowym,
- oświadczenie osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu składającego ofertę potwierdzające, że cele statutowe podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie lub przedmiot jego działalności dotyczą spraw objętych zadaniami z zakresu zdrowia publicznego określonymi w art. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym lub wynikającymi z zapisów GPRPAiPN (w przypadku poradnictwa prawnego),
- oświadczenie osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu składającego ofertę wskazujące, że kwota środków przeznaczona zostanie na realizację zadania zgodnie z ofertą, i że w tym zakresie zadanie nie będzie finansowane z innych źródeł
4. oświadczenie o poufności danych (Załącznik nr 3 do ogłoszenia).
Informujemy, że zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o zdrowiu publicznym Oświadczenia, o których mowa w ust. 3 oraz w art. 15 ust. 6 pkt 2–5, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
X. Odrzuceniu podlegają oferty:
1. Złożone po terminie wskazanym w ogłoszeniu konkursowym.
2. Złożone w sposób inny niż wskazany w niniejszym ogłoszeniu konkursowym.
3. Dotyczące zadania niezgodnego z ogłoszeniem konkursowym.
4. Dotyczące zadania, które nie jest objęte działalnością statutową organizacji lub przedmiotem działalności podmiotu.
5. Złożone przez podmiot nieuprawniony (inny niż określony w ogłoszeniu o konkursie).
6. Niespełniające wymogu w zakresie wysokości wkładu finansowego podanego w ogłoszeniu.
7. Podpisane niezgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w statucie, umowie lub właściwym rejestrze lub bez wykazanego prawidłowo umocowania.
8. Podlegające odrzuceniu z innych powodów, o których mowa w ustawie o finansach publicznych i ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz innych przepisach obowiązującego prawa.
XI. Ocena ofert
1. Postępowanie konkursowe prowadzone będzie przez Komisję konkursową powołaną przez Dyrektora Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie.
2. Wyniki konkursu opublikowane będą na stronie www.mzpitu.olsztyn.eu oraz na BIP MZPITU, zaś szczegółowe informacje o poszczególnych ofertach udzielane będą w siedzibie MZPiTU, przy ul. Al. Wojska Polskiego 8, lub pod numerem telefonu 89 535 77 78, wew. 14 oraz 15.
3. Komisja przygotowuje rekomendacje ofert wraz z określeniem wysokości dofinansowania i przedstawia do akceptacji Dyrektorowi MZPiTU.
4. Decyzja Dyrektora MZPiTU stanowi podstawę do zawarcia umów z oferentami, których oferty zostały wyłonione w postępowaniu konkursowym.
XI A. Oferty będą oceniane według następujących kryteriów:
1. Ocena formalna polega na weryfikacji, czy:
- Oferta została złożona w terminie określonym w ogłoszeniu,
- Oferta zawiera wymagane załączniki, podpisane przez osoby to tego uprawnione (zgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w statucie, umowie lub wypisie z określonego rejestru).
Niespełnienie warunków formalnych wyklucza ofertę z postępowania konkursowego.
2. Ocena merytoryczna polega na weryfikacji następujących elementów:
- Zakres przedmiotowy zadania jest zgodny z ogłoszeniem konkursowym,
- Oferta została złożona na zadanie, którego realizacja jest zgodna z zadaniami statutowymi oferenta lub przedmiotem jego działalności,
- Wysokość wkładu własnego jest zgodna z warunkami ogłoszenia w konkursie ofert,
Niespełnienie warunków określonych w pkt a, b, c powoduje wykluczenie oferty z dalszej oceny.
- Ocena możliwości realizacji zadania publicznego przez oferenta (zasoby kadrowe, zasoby organizacyjne, zasoby rzeczowe) – 0-50 pkt.
- Ocena przedstawionej kalkulacji kosztów realizacji zadania publicznego i jej spójności
z harmonogramem (spójność harmonogramu z opisem, realność budżetu, poprawność kosztorysu) – 0-20 pkt. - Ocena proponowanej jakości wykonania zadania (rzetelność i jakość diagnozy, doświadczenie w realizacji podobnych działań, dobór strategii i metod pracy, uzasadniona potrzeba realizacji proponowanych działań wynikająca z diagnozy i wyników ewaluacji, atrakcyjność dla odbiorców, spójność opisu, adekwatność doboru grupy docelowej) – 0-120 pkt.
- Ocena realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku oferenta, który w latach poprzednich realizował zlecone zadanie publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność, terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków (właściwa realizacja zadania w latach ubiegłych, terminowość rozliczenia otrzymanych środków) – 0-10 pkt.
Ostateczna liczba punktów to średnia sumy przyznanych punktów przez poszczególnych członków Komisji (przynajmniej 2 specjalistów). Oferty, które w wyniku oceny merytorycznej uzyskały średnią liczbę punktów poniżej 100 nie kwalifikują się do finansowania w konkursie.
Dla uniknięcia wątpliwości w toku oceny merytorycznej oferent ma obowiązek w treści oferty zawrzeć niezbędne dane i twierdzenia dowodzące odrębnie spełnienia każdego z kryteriów.
XII. Sposób odwołania się od rozstrzygnięcia konkursu ofert
1. Od decyzji w sprawie wyboru ofert i wysokości przyznanego dofinansowania możliwe jest złożenie odwołania do dyrektora MZPiTU w formie pisemnej nie później niż w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia rozstrzygnięcia konkursu. Stanowisko Dyrektora MZPiTU wydane w tym trybie jest ostateczne.
2. Wyniki konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej www.mzpitu.olsztyn.eu oraz BIP MZPiTU, a także poprzez wysłanie wiadomości do oferentów w elektronicznym systemie naboru wniosków „Witkac”.
XIII. Terminy i miejsce złożenia dokumentów
Ofertę w wersji elektronicznej poprzez elektroniczny system naboru wniosków „WITKAC” wraz z wymaganymi załącznikami, należy złożyć w terminie do 14.09.2023 do godz. 12.00.
Ofertę w wersji papierowej, zaktualizowaną o postanowienia Komisji Konkursowej należy złożyć przed podpisaniem umowy osobiście w godzinach 7.30 – 15.00 w Dziale Profilaktyki MZPiTU, przy Al. Wojska Polskiego 8 w Olsztynie lub za pośrednictwem poczty lub poczty kurierskiej na adres Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie, Al. Wojska Polskiego 8, 10-225 Olsztyn.
Dodatkowych informacji na temat warunków i możliwości uzyskania dofinansowania udzielają pracownicy Działu Profilaktyki Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie, Al. Wojska Polskiego 8, tel. 89 535 77 78, wew. 14 oraz 15.
XIV. TERMIN ROZSTRZYGNIĘCIA KONKURSU
- Rozstrzygnięcie konkursu ofert nastąpi w ciągu 14 dni od terminu zakończenia składania ofert.
- Wyniki konkursu ofert zostaną ogłoszone w Biuletynie Informacji Publicznej MZPiTU, na stronie internetowej www.mzpitu.olsztyn.eu oraz w elektronicznym systemie naboru wniosków „WITKAC”.
XV. ZAŁĄCZNIKI DO OGŁOSZENIA
- Załącznik Nr 1 – szczegółowy opis zadań,
- Załącznik Nr 2 – zbiór oświadczeń,
- Załącznik Nr 3 – oświadczenie o poufności danych i RODO,
- Załącznik Nr 4 – wykaz stawek MZPiTU.
Dyrektor MZPiTU
Błażej Gawroński
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl