Jak uzyskać status OPP i jak go nie stracić Zacznij w 2024 r. zbierać 1,5 % podatku. Sprawdź jak >
Zadanie 2.16: Poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczej, dla dzieci z...
Zadanie 2.16: Poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczej, dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym lub z rodzin zagrożonych tym problemem – w placówkach wsparcia dziennego
Planowana kwota środków przeznaczonych na finansowanie realizacji zadania wynosi: 14 169 960,00 zł
Na rok 2023: 2 361 660,00 zł
Na rok 2024: 4 723 320,00 zł
Na rok 2025: 4 723 320,00 zł
Na rok 2026: 2 361 660,00 zł
Termin realizacji zadania:
lipiec 2023 r. – 30 czerwca 2026 r.
Beneficjenci zadania:
Dzieci i młodzież w wieku od 6 do 18 lat oraz w szczególnych sytuacjach dzieci i młodzież w innym wieku, zagrożone lub dotknięte marginalizacją z rodzin, w których występują problemy alkoholowe lub zagrożonych występowaniem tych problemów oraz przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, a także ich rodzice i opiekunowie.
Miejsce realizacji zadania:
Lokal będący w dyspozycji Oferenta lub lokal w zasobach Gminy Miasta Gdańska, znajdujący się na terenie miasta Gdańska (zgodnie ze szczegółowymi wymaganiami dot. realizacji zadania).
Zakres zadania:
1. Zadanie przewiduje prowadzenie placówek wsparcia dziennego na terenie miasta Gdańska o łącznej liczbie 433 miejsc. Zaplanowano następujący podział miejsc w poszczególnych typach placówek:
1) opiekuńczej – 107 miejsc (stawka na miejsce/m-c – 830,00 zł),
2) opiekuńczo–podwórkowej – 138 miejsc (stawka na miejsce/m-c – 880,00 zł)
3) specjalistycznej – 128 miejsc (stawka na miejsce/m-c – 1 020,00 zł)
4) pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę – 60 miejsc (stawka na miejsce/m-c dla placówki funkcjonującej 5 dni w tygodniu – 880,00 zł).
2. Oferowane wsparcie, w pierwszej kolejności, powinno być dedykowane dzieciom z rodzin objętych pomocą Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku, w których występują problemy alkoholowe lub zagrożonych występowaniem tych problemów.
3. W wykonywaniu swoich zadań placówka współpracuje z MOPR w Gdańsku. W zakresie naboru dzieci podstawowym źródłem informacji będą: pracownicy socjalni, asystenci rodzin, kuratorzy, a w dalszej kolejności pedagodzy i psycholodzy szkolni, nauczyciele oraz pracownicy innych instytucji realizujących wsparcie na rzecz rodzin.
4. Charakter placówki oraz zakres świadczonych usług muszą być zgodne z zapisami ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz standardami działania placówek wsparcia dziennego w Gdańsku dostępnymi na stronie: http://mopr.gda.pl/wsparcie-dla/dzieci-i-rodzina/placowki-wsparcia-dziennego/.
5. Pod opieką jednego wychowawcy w placówce wsparcia dziennego, w tym samym czasie, może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.
6. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej powinna:
1) zapewnić dziecku:
a) opiekę i wychowanie,
b) pomoc w nauce,
c) organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań;
2) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
3) prowadzić na bieżąco dokumentację, w tym
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami;
4) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów
7. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczo–podwórkowej powinna:
1) zapewnić dziecku
a) opiekę i wychowanie;
b) pomoc w nauce
c) organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań;
2) realizować działania animacyjne i socjoterapeutyczne;
3) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
4) prowadzić na bieżąco dokumentacje, w tym:
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami;
5) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów.
6) funkcjonować przez 2 - 5 dni w tygodniu po minimum 4 godziny;
7) w przypadku placówki funkcjonującej więcej niż 2 dni w tygodniu wymagana jest dostępność do stałego lokalu umożliwiającego prowadzenie zajęć z dziećmi.
8. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie specjalistycznej powinna:
1) zapewnić dziecku:
a) opiekę i wychowanie,
b) pomoc w nauce,
c) organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań;
2)realizować pełen pakiet usług specjalistycznych wskazanych w ustawie, chyba że potrzeby dzieci nie wskazują na konieczność uruchomienia któregoś typu zajęć;
3) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
4) prowadzić na bieżąco dokumentację, w tym:
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami;
5) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów
9. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę powinna:
1) zapewnić dziecku opiekę i wychowanie;
2) realizować działania animacyjne i socjoterapeutyczne;
3) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
4) prowadzić na bieżąco dokumentację, w tym:
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami;
5) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów,
6) funkcjonować przez 5 dni w tygodniu po minimum 4 godziny;
7) wymagana jest dostępność do stałego lokalu umożliwiającego prowadzenie zajęć z dziećmi.
10. W ofercie Oferent przedstawia informacje w zakresie posiadaniu prawa do lokalu zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
11. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej powinna prowadzić zajęcia z dziećmi przez cały rok we wszystkie dni robocze przez minimum 4 godziny dziennie.
12. Placówka powinna prowadzić zajęcia z dziećmi w liczbie zgodnej z liczbą miejsc, na którą przyznana zostanie dotacja. W przypadku podziału na grupy wiekowe planowana łączna liczba dzieci uczestniczących w zajęciach powinna być każdego dnia zgodna z liczbą miejsc, na którą przyznana zostanie dotacja.
13. Praca zatrudnionych specjalistów powinna koncentrować się na działaniach bezpośrednich z dziećmi, a jej celem powinno być zwiększenie poziomu samooceny, nabycie umiejętności podejmowania decyzji, funkcjonowania w grupie rówieśniczej i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
14. Dobór realizowanych warsztatów/zajęć dodatkowych powinien być zgodny ze zdiagnozowanymi potrzebami uczestników placówki.
15. Placówka wsparcia dziennego zobowiązana jest realizować ogólnorozwojowe zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień – zajęcia wspierające rozwój, wzmacniające kompetencje społeczne w zakresie profilaktyki uzależnień. Zajęcia powinny być dostosowane do wieku odbiorcy. Realizację zajęć należy potwierdzić wynikami przeprowadzonej ewaluacji na początku i końcu realizacji programów profilaktycznych, sporządzonej w oparciu o własne narzędzia dostosowane do proponowanego programu
16. Oferent powinien wskazać w ofercie sposób uwzględnienia zasady równych szans i zasady zrównoważonego rozwoju przy realizacji planowanego zadania, w tym realizację zasad kampanii „Gdańsk bez plastiku”.
17. Oferent w ofercie przedstawi możliwość zastosowania alternatywnych sposobów realizacji działań i osiągania rezultatów (m.in. zajęcia online, spotkanie na platformach komunikacyjnych, kontakt telefoniczny, kontakt z wykorzystaniem materiałów elektronicznych itp.) w przypadku, gdyby wsparcie nie mogło być realizowane w formie stacjonarnej np. w okresie związanym z wystąpieniem zagrożenia epidemicznego.
18. Realizator zadania zobowiązany będzie do:
1) prowadzenia ciągłej i bieżącej rekrutacji do placówki przez cały okres realizacji zadania publicznego;
2) zgłaszania do MOPR faktu przyjęcia do placówki dziecka poniżej 6 roku życia wraz z uzasadnieniem;
3) przekazywania do MOPR, w terminie do dnia 5 każdego miesiąca, zestawienia frekwencji dzieci;
4) zapewnienia materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć;
5) zapewnienia uczestnikom zadania co najmniej jednego posiłku, dostosowanego do pory dnia i czasu przebywania dzieci w placówce;
6) ubezpieczenia uczestników zadania od następstw nieszczęśliwych wypadków.
7) zabezpieczenia kadry niezbędnej do realizacji działań wskazanych w ofercie, w tym kadry niezbędnej do prowadzenia obligatoryjnych zajęć w każdym miesiącu realizacji zadania. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest nierealizowanie pracy ze specjalistami, np. w okresie wakacji letnich.
19. W przypadku małej liczby dzieci wymagających opieki w placówce, liczba dni i godzin funkcjonowania placówki może być zmieniona za pisemną zgodą Organizatora konkursu
20. Minimalny roczny procent wykorzystania miejsc w placówce nie może być niższy niż 60%. Niższy poziom może powodować zmniejszenie liczby miejsc, na które zostanie przyznana dotacja w kolejnym roku trwania umowy.
UWAGA: Oferta będzie dodatkowo punktowana, jeżeli w zadaniu wskazana zostanie realizacja programów rekomendowanych.
Wymagania kadrowe:
1. Zatrudnione osoby muszą spełniać wymagania określone w art. 25 - 27 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
2. Osoby prowadzące tematyczne zajęcia/warsztaty powinny posiadać wykształcenie lub doświadczenie w danej dziedzinie, potwierdzone odpowiednią dokumentacją.
3. W przypadku zmian kadrowych w trakcie trwania zadania niezbędne jest przedłożenie Zleceniodawcy, z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem, zgłoszenia tego faktu wraz z oświadczeniem potwierdzającym spełnienie przez zatrudnianą osobę (dotyczy również wolontariusza) warunków, o których mowa w art. 25, 26 i 27 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 25 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 2 pkt 3, art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wystawionej nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem planowanego zaangażowania nowego pracownika.
Wymagana dodatkowa dokumentacja:
1. Zezwolenie na prowadzenie placówki wsparcia dziennego w danej formie lub w przypadku braku zezwolenia kopie dokumentów, o których mowa w art. 18 b i art. 19 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
2. Wzór narzędzi ewaluacyjnych.
3. Ramowy tygodniowy harmonogram pracy placówki.
Dokumenty składane Organizatorowi konkursu przed podpisaniem umowy:
1. Zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego dla każdej zaangażowanej osoby w zakresie określonym w art. 25 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 2 pkt 3, art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem rozpoczęcia realizacji zadania.
2. Dokumenty potwierdzające prawo do korzystania z lokalu (np. umowa użyczenia).
Oferent zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniej kadry do realizacji zadania, tj. osób posiadających wykształcanie i doświadczenie zawodowe, niezbędne do właściwego wykonania zadania konkursowego.
Do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych uprawnione są jedynie osoby, które ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu socjoterapii. Osoba, która nie posiada kwalifikacji może współprowadzić zajęcia z wykwalifikowanym socjoterapeutą, pod warunkiem przygotowania kierunkowego oraz ukończenia form szkoleniowych, przygotowujących do pracy z grupą.
W przypadku prowadzenia zajęć z rodzicami, zajęcia powinny być prowadzone przez osoby posiadające kwalifikacje do pracy z rodzicami (np. certyfikat realizatora rekomendowanego programu profilaktycznego „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, certyfikat realizatora rekomendowanego programu profilaktycznego „Program Wzmacniania Rodziny”) lub inne szkolenia przygotowujące do pracy z rodzicami/opiekunami.
UWAGA: Oferent zobowiązany jest - w przypadku zatrudniania lub podejmowania współpracy z osobą, która będzie miała realizować zadania związane z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi - do uzyskania informacji na jej temat z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 152). Przed dopuszczeniem danej osoby do wykonywania powierzonych zadań podmiot zatrudniający, bez względu na formę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, wolontariat i in.) uzyskuje nieodpłatnie informacje o tej osobie z Rejestru z dostępem ograniczonym, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. Dotyczą one tego, czy osoby, które będą prowadzić pracę z osobami małoletnimi znajdują się w tym Rejestrze. Osoby znajdujące się w Rejestrze nie mogą prowadzić pracy z małoletnimi.
Przy planowaniu działań można wykorzystać wiodące strategie profilaktyczne,
w szczególności:
1. informacyjną (dostarczenie wiedzy nt. skutków zachowań ryzykownych);
2. edukacyjną (dostarczenie wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień okresu dorastania, popularyzacja dobrych praktyk, rozwijanie umiejętności psychologicznych i społecznych tj. nawiązywanie kontaktów, radzenie sobie ze stresem, rozwiazywanie konfliktów, opieranie się naciskom grupy itp.);
3. działania profilaktyczne z elementami strategii alternatyw (angażowanie się w działalność pozytywną, np. artystyczną, społeczną lub sportową) - należy pamiętać, aby strategia alternatyw była jedynie uzupełnieniem planowanych działań profilaktycznych.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl