Piszesz wniosek o dotację, mały grant do urzędu miasta, gminy? Jak wypełnić formularz wniosku? Zamów poradnik ngo.pl
Otwarty konkurs ofert nr 22/2023 na powierzenie realizacji zadania Miasta Poznania w obszarze: "Promocja i...
Otwarty konkurs ofert nr 22/2023 na powierzanie realizacji zadania Miasta Poznania w obszarze : "Promocja i organizacja wolontariatu" na realizację zadania: "Przygotowanie i prowadzenie miejskiej oferty szkoleniowo-edukacyjnej dla wolontariuszy w Poznaniu" w roku 2023.
- Rodzaj zadania publicznego i wysokość środków publicznych przeznaczonych na jego realizację
Nazwa zadania publicznego |
Poniesione wydatki w roku 2022 (w zł) |
Planowane wydatki w roku 2023 (w zł) |
Przygotowanie i prowadzenie miejskiej oferty szkoleniowo-edukacyjnej dla wolontariuszy w Poznaniu |
25 000,00 zł |
35 000,00 zł |
II. Opis zadania publicznego
Zadanie: Przygotowanie i prowadzenie miejskiej oferty szkoleniowo-edukacyjnej dla wolontariuszy w Poznaniu
Cel zadania: Celem zadania jest podniesienie kompetencji wolontariuszy i/lub osób chcących zaangażować się w wolontariat poprzez przygotowanie i prowadzenie miejskiej oferty szkoleniowo-edukacyjnej dla wolontariuszy w Poznaniu. Oferta ta ma stanowić uzupełnienie kształcenia wolontariuszy i kandydatów na wolontariuszy na potrzeby działalności statutowej lub głównych zadań organizatorów wolontariatu. Dodatkowa możliwość udziału ochotników w przydatnych i wartościowych szkoleniach może być zarówno czynnikiem motywującym, jak i w znaczący sposób podnoszącym uniwersalne kompetencje wolontariuszy. Założeniem miejskiego systemu szkoleń jest fakt, że to organizator wolontariatu zgłasza osoby na konkretne zajęcia lub jest informowany
o zgłaszającym się samodzielnie wolontariuszu. Dzięki temu w danej instytucji pozostanie wiedza o dodatkowych kompetencjach nabytych przez wolontariusza oraz możliwe jest wykorzystanie tego mechanizmu do wzmacniania więzi wolontariusza z organizatorem
i planowanie jego dalszego rozwoju.
Cel powinien być zrealizowany poprzez:
Zaplanowanie i opracowanie merytoryczne i organizacyjne miejskiej oferty szkoleniowo-edukacyjnej dla wolontariuszy i/lub osób chcących zaangażować się w wolontariat. Oferent zobowiązany będzie przygotować kompleksowy program szkoleń uwzględniający tematykę, liczbę, szkoleń, sposób prowadzenia rekrutacji, zapewnić opracowanie merytoryczne
i prowadzenie szkoleń, kompleksowe podsumowanie i przygotowanie rekomendacji dla dalszej organizacji miejskich szkoleń dla wolontariuszy i/lub osób chcących zaangażować się w wolontariat.
Umiejętności i wiedza, zdobywane przez wolontariuszy powinna być możliwie uniwersalna, tak aby:
- pozwoliła wolontariuszowi na uzyskanie wiedzy o uniwersalnym charakterze, możliwej do wykorzystania w innych działaniach,
- pozwoliła na pogodzenie interesów i zaspokojenie potrzeb wolontariuszy pracujących w różnych miejscach, w różnych obszarach tematycznych,
- umożliwiła uzyskanie konkretnych umiejętności, kompetencji, wiedzy lub uprawnień, ułatwiających wykonywanie pracy wolontariackiej.
Grupa docelowa: wolontariusze angażujący się w działania organizacji pozarządowych działających na rzecz Poznania, miejskich jednostek organizacyjnych samorządu Miasta Poznania oraz kandydaci chcący się zaangażować w wolontariat na terenie Miasta Poznania.
Proponowane rezultaty realizacji zadania publicznego:
Nazwa rezultatu |
Planowany poziom osiągnięcia rezultatów (wartość docelowa) |
Sposób monitorowania rezultatów/ źródło informacji o osiągnięciu wskaźnika |
Wsparcie wolontariuszy w zakresie pozyskania wiedzy w obszarze wolontariatu |
Liczba szkół objętych wsparciem |
Lista obecności |
Przeprowadzenie szkoleń/warsztatów/spotkań/debat/webinarów dla wolontariuszy |
1. Liczba szkoleń/warsztatów/ spotkań/debat/webinarów 2. Liczba wolontariuszy objętych wsparciem |
1. Harmonogram szkoleń/warsztatów/ spotkań/debat/webinarów 2. Wykaz szkoleń/warsztatów/ spotkań/debat/webinarów 3. Plan/agenda szkoleń/warsztatów/ spotkań/debat/webinarów 4. Lista obecności |
Przeprowadzenie doradztwa dla wolontariuszy |
Liczba godzin doradztwa |
1. Wykaz godzin doradztwa 2. Lista obecności |
Upowszechnianie informacji nt. projektu |
Liczba materiałów prasowych/w mediach społecznościowych na temat projektu |
Wykaz opublikowanych materiałów |
Przygotowanie ewaluacji z realizacji zadania |
Liczba raportów |
Raport |
III. Zasady przyznawania dotacji
- W otwartym konkursie ofert mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm.), prowadzące działalność statutową w dziedzinie, której dotyczy otwarty konkurs ofert (zwane dalej oferentami).
- Oferta realizacji zadania publicznego (zwana dalej ofertą) musi spełniać wszystkie warunki określone w ustawie z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie. - Oferta musi być złożona w języku polskim.
- Za błędy formalne oferty uznaje się:
- niezłożenie potwierdzenia złożenia oferty w formie określonej w ogłoszeniu konkursowym;
- złożenie potwierdzenia złożenia oferty po terminie;
- złożenie oferty przez podmiot lub podmioty nieuprawnione;
- złożenie potwierdzenia złożenia oferty bez podpisów osób upoważnionych. - Dopuszcza się możliwość jednokrotnego uzupełnienia, w terminie do 2 dni roboczych od dnia oceny formalnej, błędu formalnego polegającego na złożeniu potwierdzenia złożenia oferty bez podpisów osób upoważnionych. Informacja o możliwości uzupełnienia ww. błędu formalnego przekazywana jest oferentowi za pomocą platformy.
- W przypadku nieuzupełnienia błędu formalnego, o którym mowa w ust. 5, oferty, które ww. błąd zawierają, zostają odrzucone. Oferty niespełniające warunków formalnych nie będą oceniane pod względem merytorycznym.
- Nie dopuszcza się możliwości wyceny wkładu finansowego i niefinansowego (osobowegoi rzeczowego) oraz świadczeń pieniężnych od odbiorców zadania w pkt V oferty pt. „Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego”. W przypadku korzystania ze wsparcia wolontariuszy, oferent ma możliwość wykazania zaangażowania wolontariuszy. Nie jest wskazana wycena zaangażowania wolontariuszy w pkt. V oferty „kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego”.
- Nie wyraża się zgody na bezpośrednie wykonanie całości zadania publicznego przez podmiot niebędący stroną umowy, jednakże dopuszcza się możliwość podzlecania części zadania, to jest działań niezbędnych do realizacji zadania publicznego w zakresie wskazanym w ofercie.
- Wskazane jest, aby Oferent w ofercie określił i opisał ryzyka związane z osiągnięciem zaplanowanych rezultatów realizacji zadania publicznego. Ryzyka prosimy opisać w części III.5 „Opis zakładanych rezultatów oraz dodatkowe informacje dotyczące rezultatów realizacji zadania publicznego”.0
- Oferent zobowiązany jest do ścisłej współpracy przy promocji projektu, w tym realizowanych szkoleń z operatorem Poznańskiego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych oraz przedstawicielami Urzędu Miasta Poznania.
- Miejska oferta szkoleniowo-edukacyjna dla wolontariuszy powinna odpowiadać na potrzeby wolontariuszy oraz osób chcących się zaangażować w wolontariat na terenie Miasta Poznania. Przykładowa tematyka szkoleń/ webinarów/ warsztatów/ spotkań/ debat:
- Podstawy komunikacji interpersonalnej, obejmujące nawiązywanie kontaktu i prowadzenie komunikacji – zarówno bezpośredniej, jak również przy wykorzystaniu różnych środków.
- Praca w grupie – rozumianej jako współdziałanie, budowanie zespołu, wzajemne motywowanie, dzielenie zadań.
- Planowanie i prowadzenie działań promocyjnych przedsięwzięć, inicjatyw i projektów społecznych realizowanych przez instytucje, organizacje oraz mieszkańców, w odniesieniu do specyfiki Poznania. W tym również promocji wolontariatu i konkretnych organizatorów wolontariatu.
- Wykorzystanie nowych mediów i narzędzi w komunikacji (także mediów społecznościowych).
- Warsztaty antydyskryminacyjne – obejmujących także kwestie związane z używaniem niedyskryminującego języka.
- Praca w stresie – rozumianej szeroko jako praca w warunkach wywołujących stres u wolontariusza, ale również jako praca z osobami pod presją stresu (również w kontekście tzw. interwencji kryzysowej), radzenie sobie ze stresem.
- Postępowanie w sytuacjach problemowych, praca z trudnym klientem.
- Umiejętności liderskie – rozumianych jako zestaw umiejętności potrzebnych do kierowania grupą wolontariuszy, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności motywowania.
- Animacja – rozumianej jako zestaw umiejętności potrzebnych przede wszystkim do prowadzenia animacji dla dzieci i młodzieży, prowadzeniu aktywności i zajęć na dworze, połączonej z przekazywaniem konkretnej wiedzy.
- Animacja środowiska lokalnego – rozumianej jako zestaw umiejętności ułatwiających aktywizacje środowiska sąsiedzkiego, osiedlowego czy innego do realizacji danego przedsięwzięcia. Blok ten może zawierać informacje nt. miejskich mechanizmów angażowania mieszkańców (np. poznańskich budżet obywatelski).
- Pierwsza pomoc przedmedyczna.
- Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnościami (wiedza nt. rodzajów schorzeń, komunikacja werbalna i niewerbalna, metody pracy, itp.).
- Specyfiki pracy z osobami starszymi (potrzeby tej grupy, relacja międzypokoleniowa, metody pracy, itp.).
- Podstawy bajkoterapii – szkolenie umożliwiające poznanie podstaw teoretycznych i poznanie podstawowych narzędzi wykorzystywanych w bajkoterapii i zasad ich stosowania w odniesieniu do konkretnych odbiorców.
- Poszukiwanie partnerów zewnętrznych w działaniach społecznych i fundraising – szkolenie umożliwiające poznanie podstawowych zasad realizacji działań w oparciu o partnerstwa i tworzenia ofert takiej współpracy, a także pozyskiwania środków na ich realizację.
- Podstawy zarządzania projektami – szkolenie pozwalające zdobyć podstawową wiedzę nt. tego jak planować i organizować swoje działania.
- Trening kreatywności – szkolenie z zakresu technik pobudzających umysł do twórczego myślenia.
- Włączanie społeczne – rozwijanie umiejętności budowania relacji włączających, świadomość mechanizmów wykluczania i dyskryminacji, praca z różnorodnością. - Oferent powinien uwzględnić w planowanym harmonogramie i ofercie szkoleniowo-edukacyjnej:
- preferowane przez wolontariuszy weekendowe lub popołudniowe terminy szkoleń/ webinarów/ warsztatów/ spotkań/ debat;
- organizację szkoleń/ webinarów/ warsztatów/ spotkań/ debat w większości w formie jednorazowych spotkań niż długich cykli szkoleniowych (za wyjątkiem tematów, które ze względu na zawartość merytoryczną wymagają większej liczby i formy spotkań, np. pierwsza pomoc);
- stosowania w szkoleniu/ webinarach/ warsztatach/ spotkaniach/ debatach metod warsztatowych, jeżeli pozwala na to temat szkolenia;
- organizacji szkoleń/ webinarów/ warsztatów/ spotkań/ debat w formie przystępnej dla wolontariuszy i uwzględniającej obecną sytuację epidemiologiczną (w większości zdalna forma).
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl