Nowość: ABC obowiązków organizacji pozarządowych Księgowość, sprawozdawczość, RODO. Skorzystaj z kursu eduNGO >
Program Erasmus+: Akcja kluczowa 1 – Mobilność edukacyjna osób
Przewiduje się, że akcje objęte wsparciem w ramach tej akcji kluczowej przyniosą pozytywne i długotrwałe skutki uczestnikom i zaangażowanym organizacjom uczestniczącym oraz systemom polityki, w których zawarte są takie działania.
Jeżeli chodzi o uczniów, studentów, stażystów, praktykantów, dorosłych słuchaczy i młodzież, działania w zakresie mobilności objęte wsparciem w ramach tej akcji kluczowej mają na celu osiągnięcie co najmniej jednego z następujących rezultatów:
- lepszych wyników w nauce;
- większych szans na zatrudnienie i lepszych perspektyw kariery;
- wzmocnienia zmysłu inicjatywy i przedsiębiorczości;
- większego usamodzielnienia i poczucia własnej wartości;
- lepsza znajomość języków obcych i lepsze kompetencje cyfrowe;
- większej świadomości międzykulturowej;
- bardziej aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym;
- lepsze pozytywne interakcje z ludźmi z różnych środowisk;
- większej wiedzy na temat projektów europejskich i wartości UE;
- większej motywacji do dalszego uczestnictwa w (formalnym/pozaformalnym) kształceniu lub szkoleniu po
okresie mobilności za granicą.
Jeżeli chodzi o kadrę, osoby pracujące z młodzieżą i osoby zawodowo związane z kształceniem, szkoleniem i młodzieżą, przewiduje się, że działania w zakresie mobilności będą miały następujące rezultaty:
- zwiększenie kompetencji związanych z profilami zawodowymi wspomnianych osób (nauczaniem, szkoleniem,
pracą z młodzieżą itp.); - szersza wiedza o praktykach, strategiach i systemach w dziedzinie kształcenia, szkolenia lub pracy młodzieży
w różnych krajach; - większa zdolność wywoływania zmian pod względem modernizacji i otwartości na społeczność
międzynarodową w ich organizacjach edukacyjnych; - większe zrozumienie powiązań między, odpowiednio, formalnym i pozaformalnym kształceniem, szkoleniem
zawodowym i rynkiem pracy; - lepsza jakość pracy i działań na rzecz studentów, stażystów, praktykantów, uczniów, dorosłych słuchaczy i osób młodych;
- lepsze zrozumienie i wrażliwość w odniesieniu do wszelkich przejawów różnorodności np. społecznej,
etnicznej, językowej, płciowej i kulturowej oraz różnorodnych umiejętności; - większa zdolność zaspokajania potrzeb osób o mniejszych szansach;
- większe wsparcie na rzecz działań w zakresie mobilności osób uczących się i promowanie tych działań;
- większe możliwości doskonalenia zawodowego i rozwoju kariery;
- lepsza znajomość języków obcych i lepsze kompetencje cyfrowe;
- większa motywacja i satysfakcja z codziennej pracy.
Przewiduje się, że działania wspierane w ramach tej akcji przyniosą organizacjom uczestniczącym również co najmniej jeden z następujących rezultatów:
- większa zdolność do działania na szczeblu unijnym/międzynarodowym: lepsze umiejętności zarządzania
i strategie na rzecz międzynarodowego wymiaru w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży; zacieśniona
współpraca z partnerami z innych krajów; większa alokacja zasobów finansowych (innych niż fundusze UE) na organizację projektów unijnych/międzynarodowych; lepsza jakość przygotowywania, wdrażania,
monitorowania i działań następczych projektów unijnych/międzynarodowych; - innowacyjny i ulepszony sposób działania na rzecz grup docelowych przez zapewnienie np.: bardziej
atrakcyjnych programów dla studentów, stażystów, praktykantów i osób młodych zgodnie z ich potrzebami
i oczekiwaniami; podniesienia kwalifikacji nauczycieli i kadry prowadzącej szkolenia; ulepszonych procesów
uznawania i poświadczania kompetencji zdobytych podczas okresów nauki za granicą; skuteczniejszych działań na rzecz społeczności lokalnych; ulepszonych metod i praktyk pracy z młodzieżą w celu aktywnego
angażowania młodzieży lub zajęcia się grupami defaworyzowanymi itp.; - bardziej nowoczesne, dynamiczne, zaangażowane i profesjonalne środowisko wewnątrz organizacji: gotowe, by włączyć dobre praktyki i nowe metody do działań codziennych; otwarte na efekty synergii wynikające ze współpracy z organizacjami aktywnymi w różnych dziedzinach: społecznej, kształcenia i zatrudnienia; planujące strategicznie doskonalenie zawodowe pracowników w związku z indywidualnymi potrzebami i celami organizacyjnymi; utrzymujące komunikację, dokonujące transferu wiedzy i podejmujące działania informacyjne dotyczące postępów, w stosownych przypadkach potrafiące przyciągać zdolnych studentów i nauczycieli akademickich z całego świata.
Zakłada się, że w dłuższej perspektywie łączny efekt kilku tysięcy projektów wspieranych w ramach tej akcji kluczowej będzie miał wpływ na systemy kształcenia, szkolenia i pracę z młodzieżą w krajach uczestniczących, dzięki czemu pobudzone zostaną reformy polityki i pozyskane nowe zasoby dotyczące możliwości w zakresie mobilności zarówno w Europie, jak i poza nią.
W zależności od profilu zaangażowanych uczestników w ramach akcji kluczowej 1 programu Erasmus+ wspierane są następujące rodzaje projektów mobilności:
w dziedzinie kształcenia i szkolenia:
- projekty mobilności studentów i pracowników instytucji szkolnictwa wyższego
- projekty mobilności osób uczących się i kadry w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego
- projekty mobilności uczniów i kadry edukacji szkolnej
- projekty mobilności uczących się dorosłych oraz kadry organizacji kształcenia dorosłych
w dziedzinie młodzieży:
- Projekty mobilności osób młodych – wymiany młodzieży
- projekty w zakresie mobilności na rzecz osób pracujących z młodzieżą
- działania wspierające uczestnictwo młodzieży
- Działanie na rzecz włączenia DiscoverEU
Pierwsze terminy składania wniosków w 2022 r. przypadną w lutym i dotyczyć będą:
- 23 lutego:
Akcja kluczowa 1 – Mobilność edukacyjna osób, Mobilność osób w dziedzinie szkolnictwa wyższego
Akcja kluczowa 1 – Mobilność edukacyjna osób, Mobilność osób w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, kształcenia szkolnego i kształcenia dorosłych
Akcja kluczowa 1 – Mobilność edukacyjna osób, Mobilność osób w dziedzinach związanych z młodzieżą
Akcja kluczowa 1 – Mobilność edukacyjna osób, Mobilność międzynarodowa obejmująca państwa trzecie niestowarzyszone z programem