Ustawa Kamilka. Podstawowe informacje dla NGO-sów Dowiedz się więcej 6.06 na #ngoplLIVE >
Wsparcie działań na rzecz społeczności lokalnej poprzez prowadzenie Miejsc Aktywności Lokalnej przy ul. Jana Olbrachta...
Opis zadania:
Zadanie polega na prowadzeniu jednego z dwóch ( lub obu) Miejsc Aktywności Lokalnej (MAL), w których realizowane będą w szczególności działania integrujące społeczność lokalną, oparte na animacji i współpracy z lokalnymi mieszkańcami, liderami społeczności lokalnych, organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami.
W ramach zadania należy stworzyć oraz realizować program w danym Miejscu Aktywności Lokalnej. Działalność ta ma integrować lokalną społeczność, m.in. poprzez nieodpłatne udostępnianie przestrzeni na potrzeby mieszkańców, grup nieformalnych i formalnych oraz organizacji pozarządowych (działania niekomercyjne, społeczne, edukacyjne, kulturalne). W MAL-ach powinny być także prowadzone działania animujące lokalną społeczność, wynikające ze zgłaszanych przez nią potrzeb. Podejmowane działania powinny sprzyjać nawiązywaniu sąsiedzkich relacji, być otwarte na społeczność lokalną i być przez nią współtworzone, dawać mieszkańcom przestrzeń, wiedzę i wsparcie do realizacji własnych pomysłów na lokalne działania, wspierać rozwój wolontariatu, włączać się w życie okolicy. Wokół Miejsc Aktywności Lokalnej powinny działać grupy wolontariuszy, wspierających realizację działań. W MAL-ach powinny być prowadzone projekty animacyjne, odpowiadające na zdiagnozowane potrzeby lokalnej społeczności. Miejsca te powinny także wspierać integrację międzypokoleniową i być otwarte dla wszystkich grup wiekowych.
Adresatami zadania są mieszkańcy m.st. Warszawy, w szczególności z terenu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy, w tym:
a) społeczność lokalna,
b) dzieci i młodzież,
c) seniorzy,
d) rodzice z małymi dziećmi,
e) osoby i rodziny zagrożone wykluczeniem społecznym.
Opis poszczególnych działań w zakresie realizacji zadania publicznego
w poszczególnych latach powinien obejmować:
1. Sposób pracy i wyznaczenie zadań Miejsca Aktywności Lokalnej oraz sposób zarządzania i administrowania lokalem.
2. Koncepcję funkcjonowania Miejsca Aktywności Lokalnej, w tym stworzenie zarysu programu skierowanego do różnych grup wiekowych i społecznych, (np. do dzieci i młodzieży, seniorów, rodziców z dziećmi, osób z niepełnosprawnościami czy cudzoziemców), mającego na celu między innymi integrację sąsiedzką, wspierania oddolnych inicjatyw, wspomaganie rodzin i osób w trudnej sytuacji życiowej poprzez działania w kierunku aktywizacji, przy założeniu współpracy z podmiotami działającymi lokalnie. Koncepcja powinna uwzględniać także aktywne włączanie społeczności lokalnej we współtworzenie miejsca i otwartość na oddolne pomysły mieszkańców, a także bieżące tworzenie i aktualizowanie kalendarza wydarzeń oraz udostępnianie go zainteresowanym w odpowiedniej dla nich formie.
3. Przygotowanie harmonogramu realizacji zadania w poszczególnych latach w oparciu o opis poszczególnych działań.
4. Zakres godzin pracy Miejsca Aktywności Lokalnej w oparciu o potrzeby mieszkańców. MAL powinien funkcjonować w dni robocze (od poniedziałku do piątku) oraz w weekendy, w godzinach umożliwiających skorzystanie z oferty przez różnych odbiorców działania (nie mniej niż 6 godzin (codziennie) w dni robocze (od poniedziałku do piątku) i 4 godziny w sobotę i/lub niedzielę, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
5. Szczegółowe wskazanie czasu pracy kadry zatrudnionej w Miejscu Aktywności Lokalnej z uwzględnieniem czasu przewidzianego na prace związane z ofertą programową, przygotowaniem do zajęć oraz kontaktami zewnętrznymi.
6. Koncepcję monitorowania potrzeb, oczekiwań i problemów społeczności lokalnej.
7. Koncepcję zorganizowania grupy wolontariuszy (zgodnie ze standardami współpracy
z wolontariuszami zawartymi w projekcie „Projekt rozwoju wolontariatu w Warszawie na lata 2021–2025”, który dostępny jest na stronie http://ochotnicy.waw.pl/o-projekcie). Organizowanie działań wolontariuszy związanych z Miejscem Aktywności Lokalnej.
8. Koncepcję nawiązania i podtrzymania współpracy z lokalnymi liderami, podmiotami administracji publicznej oraz partnerami społecznymi (m.in. organizacjami pozarządowymi, instytucjami, firmami prywatnymi, wspólnotami i spółdzielniami mieszkaniowymi, nieformalnymi grupami mieszkańców). W przypadku Miejsca Aktywności Lokalnej przy ul. Jana Olbrachta 9 wymagana jest również dalsza współpraca i udział w pracach partnerstwa lokalnego działającego na terenie Ulrychowa.
9. Koncepcję i regulamin nieodpłatnego udostępniania przestrzeni lokalu na działania mieszkańców, grup nieformalnych, organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
10. Koncepcję promocji zadania oraz poszczególnych zakresów działań i wydarzeń wśród społeczności lokalnej, za pomocą różnego typu mediów, z uwzględnieniem różnych kategorii wiekowych odbiorców zadania (dzieci, młodzież, dorośli, w tym seniorzy), a także prowadzenie fanpage’a (profil dla każdego miejsca osobno) na portalu społecznościowym Facebook promującego działania poszczególnych Miejsc Aktywności Lokalnej.
11. W przypadku Miejsca Aktywności Lokalnej przy ul. Jana Olbrachta 9 koncepcję zagospodarowania przylegającej do budynku działki i uwzględnienie jej wykorzystania do planowanych działań.
Sprzęt zakupiony w trakcie realizacji projektu
Zakupiony z dotacji sprzęt w ramach doposażenia lokalu będzie wykorzystywany do realizacji niniejszego zadania publicznego i udostępniany mieszkańcom na działania integrujące, lokalne, niekomercyjne itp. (np. poprzez udostępnienie wykazu sprzętu na miejskiej stronie spoldzielniakultury.waw.pl) a po jego zakończeniu automatycznie przejdzie na stan Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy. Zakup doposażenia nie może przekraczać 8 % wartości dotacji, a zakup jednego jego elementu kwoty 10.000,00 zł. Zakupy sprzętu i doposażenia o wartości powyżej 3 000,00 zł. powinny być konsultowane z odpowiednim dla MAL wydziałem merytorycznym Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy. Przy realizacji zadania oferent może uwzględnić zakup środków higienicznych w związku z epidemią COVID-19 (np. płynów antybakteryjnych, rękawiczek i maseczek).
Ważne: w przypadku złożenia oferty na prowadzenie dwóch Miejsc Aktywności Lokalnej konieczne jest wyodrębnienie kosztorysu, harmonogramu, koncepcji działania oraz wskaźników oddzielnie dla każdego z tych miejsc. Kosztorys zadania ma być czytelny, w jednej pozycji kosztorysu ma zawierać się jeden rodzaj kosztów.
Przy realizacji działań oferent powinien:
- Zapewnić kadrę mającą doświadczenie i przygotowanie do realizacji zaplanowanych działań.
- Dbać o stałe podnoszenie kwalifikacji kadry. Rekomenduje się uwzględnienie uczestnictwa kadry w ofercie wsparcia rozwojowego dla MAL (np. w bezpłatnych szkoleniach oraz superwizjach dla koordynatorów Miejsc Aktywności Lokalnej) organizowanego przez Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy (ok. 5 godzin w miesiącu).
- Prowadzić profil w mediach społecznościowych, który promowałby i relacjonował działania programowe Miejsca Aktywności Lokalnej (w umowie uregulowane zostaną kwestie praw autorskich do dzieł powstałych w ramach realizacji zadania publicznego oraz przeniesienia praw do profili w mediach społecznościowych prowadzonych w ramach wykonywania zadania publicznego. Miasto zastrzega sobie prawo do domagania się przeniesienia ww. praw i uprawnień wykonywanych i powstałych w ramach wykonywania zadania publicznego).
- Administrować lokalem Miejsca Aktywności Lokalnej w sposób zapewniający utrzymanie jego stanu technicznego na poziomie umożliwiającym prowadzenie działań programowych. Uwzględnić prowadzenie napraw, konserwacji oraz serwisów pogwarancyjnych budynku Miejsca Aktywności Lokalnej, a także zapewnić stosowne doposażenie lokalu w meble, sprzęty i urządzenia niezbędne do realizacji planowanych działań – lub renowację/naprawę będących na wyposażeniu sprzętów tak, by w pełnym zakresie mogły pełnić swoje funkcje.
- W przypadku otrzymania dotacji oferent jest zobowiązany realizować zadanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi sytuacji epidemicznej.
- Wymagane jest przedstawienie planu realizacji wybranych zadań w formie zdalnej, na wypadek stanu epidemicznego.
- Oferent ma określić wskaźniki osiągnięcia planowanych rezultatów oraz sposób ich weryfikacji.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl