Z/1579/ I. Poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczej, dla dzieci z...
Zadanie I. Poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczej, dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym lub z rodzin zagrożonych tym problemem – w placówkach wsparcia dziennego (zadanie wieloletnie 2021-2023).
Zadanie współfinansowane ze środków: Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
Planowana kwota środków przeznaczonych finansowanie realizacji zadania wynosi: 8 248 290,00 zł
Na rok 2021:
3 299 316,00 zł w tym: 1 782 180,00 zł środki PPiRPAoPN
Na rok 2022:
3 299 316,00 zł w tym: 1 782 180,00 zł środki PPiRPAoPN
Na rok 2023:
1 649 658,00 zł w tym: 891 090,00 zł środki PPiRPAoPN
Termin realizacji zadania: 01.01.2021 r. – 30.06.2023 r.
Adresaci zadania:
Dzieci i młodzież w wieku od 6 do 19 lat oraz w szczególnych sytuacjach dzieci młodsze, zagrożone lub dotknięte marginalizacją z rodzin, w których występują problemy alkoholowe lub zagrożonych występowaniem tych problemów oraz przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, a także ich rodzice
i opiekunowie.
Zakres zadania:
1. Zadanie przewiduje prowadzenie placówek wsparcia dziennego na terenie miasta Gdańska o łącznej liczbie 433 miejsc. Planuje się prowadzenie placówek w formie opiekuńczej – 103 miejsca, w formie opiekuńczo-specjalistycznej – 132 miejsca, w formie specjalistycznej – 133 miejsca oraz w formie pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę – 65 miejsc.
2. Oferowane wsparcie, w pierwszej kolejności, powinno być dedykowane dzieciom z rodzin objętych pomocą MOPR, w których występują problemy alkoholowe lub zagrożonych występowaniem tych problemów.
3. W wykonywaniu swoich zadań placówka współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Gdańsku. W zakresie naboru dzieci podstawowym źródłem informacji będą: pracownicy socjalni, asystenci rodzin, kuratorzy, a w dalszej kolejności pedagodzy i psycholodzy szkolni, nauczyciele oraz pracownicy innych instytucji realizujących wsparcie na rzecz rodzin.
4. Charakter placówki oraz zakres świadczonych usług muszą być zgodne z zapisami ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz standardami działania placówek wsparcia dziennego w Gdańsku dostępnymi na stronie: www.mopr.gda.pl.
5. Pod opieką jednego wychowawcy w placówce wsparcia dziennego, w tym samym czasie, może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.
Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej powinna:
1) zapewnić dziecku:
a) opiekę i wychowanie,
b) pomoc w nauce,
c) organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań;
2) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
3) prowadzić na bieżąco dokumentację, w tym:
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami;
4) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów.
Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczo-specjalistycznej powinna:
1) zapewnić dziecku:
a) opiekę i wychowanie,
b) pomoc w nauce,
c) organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań;
2) realizować wybrane formy terapii wskazane w ustawie w zależności od indywidualnych potrzeb uczestników i zasobów kadrowych;
3) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
4) prowadzić na bieżąco dokumentacje, w tym:
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami,
e) indywidualny plan pracy z dzieckiem i rodziną;
5) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów.
Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie specjalistycznej powinna:
1) zapewnić dziecku:
a) opiekę i wychowanie,
b) pomoc w nauce,
c) organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań;
2) realizować pełen pakiet usług specjalistycznych wskazanych w ustawie, chyba że potrzeby dzieci nie wskazują na konieczność uruchomienia któregoś typu zajęć;
3) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
4) prowadzić na bieżąco dokumentacje, w tym:
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami,
e) indywidualny plan pracy z dzieckiem i rodziną.
5) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów.
Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę powinna:
1) zapewnić dziecku opiekę i wychowanie;
2) realizować działania animacyjne i socjoterapeutyczne;
3) współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także z placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
4) prowadzić na bieżąco dokumentacje, w tym:
a) kontrakt z rodzicem/opiekunem,
b) kartę pobytu dziecka,
c) kartę kontaktów z instytucjami,
d) kartę kontaktów z rodzicami;
5) prowadzić w oparciu o własne wzory:
a) dziennik zajęć zawierający m.in. ewidencję obecności i tematy zajęć,
b) dokumentację pracy specjalistów.
6) funkcjonować przez 2-5 dni w tygodniu po minimum 4 godziny;
7) w przypadku placówki funkcjonującej więcej niż 2 dni w tygodniu wymagana jest dostępność do stałego lokalu umożliwiającego prowadzenie zajęć z dziećmi.
1. W ofercie Oferent przedstawia informacje w zakresie posiadaniu prawa do lokalu zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
2. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej, opiekuńczo-specjalistycznej i specjalistycznej powinna prowadzić zajęcia z dziećmi przez cały rok we wszystkie dni robocze przez minimum 4 godziny dziennie.
3. Codziennie placówka powinna prowadzić zajęcia z dziećmi w liczbie zgodnej z liczbą miejsc, na którą przyznana zostanie dotacja. W przypadku podziału na grupy wiekowe planowana łączna liczba dzieci uczestniczących w zajęciach powinna być każdego dnia zgodna z liczbą miejsc, na którą przyznana zostanie dotacja.
4. W okresie wakacji placówka może realizować działania animacyjne w przestrzeni ulicznej.
5. Praca zatrudnionych specjalistów powinna koncentrować się na działaniach bezpośrednich z dziećmi, a jej celem powinno być zwiększenie poziomu samooceny, nabycie umiejętności podejmowania decyzji, funkcjonowania w grupie rówieśniczej i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
6. Dobór realizowanych warsztatów/zajęć dodatkowych powinien być zgodny ze zdiagnozowanymi potrzebami uczestników placówki.
7. Placówka wsparcia dziennego zobowiązana jest realizować ogólnorozwojowe zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień – zajęcia wspierające rozwój, wzmacniające kompetencje społeczne w zakresie profilaktyki uzależnień. Zajęcia powinny być dostosowane do wieku odbiorcy. Realizację zajęć należy potwierdzić wynikami przeprowadzonej ewaluacji na początku i końcu realizacji programów profilaktycznych, sporządzonej w oparciu o własne narzędzia dostosowane do proponowanego programu.
8. Oferent powinien wskazać w ofercie sposób uwzględnienia zasady równych szans i zasady zrównoważonego rozwoju przy realizacji planowanego zadania, w tym realizację zasad kampanii „Gdańsk bez plastiku”.
9. Oferent w ofercie przedstawi możliwość zastosowania alternatywnych sposobów realizacji działań i osiągania rezultatów (m.in. zajęcia online, spotkanie na platformach komunikacyjnych, kontakt telefoniczny, kontakt z wykorzystaniem materiałów elektronicznych itp.) w przypadku, gdy w okresie związanym z wystąpieniem stanu epidemii, wsparcie nie będzie mogło być realizowane w formie stacjonarnej.
10. Realizator zadania zobowiązany będzie do:
1) prowadzenia ciągłej i bieżącej rekrutacji do placówki przez cały okres realizacji zadania publicznego;
2) zgłaszania do MOPR faktu przyjęcia do placówki dziecka poniżej 6 roku życia wraz z uzasadnieniem;
3) przekazywania do MOPR, w terminie do dnia 5 każdego miesiąca, zestawienia frekwencji dzieci;
4) zapewnienia materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć;
5) zapewnienia uczestnikom zadania co najmniej jednego posiłku, dostosowanego do pory dnia i czasu przebywania dzieci w placówce;
6) ubezpieczenia uczestników zadania od następstw nieszczęśliwych wypadków.
11. W przypadku małej liczby dzieci wymagających opieki w placówce, ilość dni i godzin funkcjonowania placówki może być zmieniona za pisemną zgodą Organizatora konkursu
Wymagania kadrowe:
- Zatrudnione osoby muszą spełniać wymagania określone w art. 25 - 27 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- Do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych uprawnione są jedynie osoby, które ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu socjoterapii. Osoba, która nie posiada kwalifikacji może współprowadzić zajęcia z wykwalifikowanym socjoterapeutą, pod warunkiem przygotowania kierunkowego oraz ukończenia form szkoleniowych, przygotowujących do pracy z grupą.
- Osoby prowadzące tematyczne zajęcia/warsztaty powinny posiadać wykształcenie lub doświadczenie w danej dziedzinie, potwierdzone odpowiednią dokumentacją.
- W przypadku zmian kadrowych w trakcie trwania zadania niezbędne jest przedłożenie Zleceniodawcy, z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem, zgłoszenia tego faktu wraz z oświadczeniem potwierdzającym spełnienie przez zatrudnianą osobę (dotyczy również wolontariusza) warunków, o których mowa w art. 25, 26 i 27 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 25 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust.2 pkt 3, art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wystawionej nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem planowanego zaangażowania nowego pracownika.
Wymagana dodatkowa dokumentacja:
- Zezwolenie na prowadzenie placówki wsparcia dziennego w danej formie lub w przypadku braku zezwolenia kopie dokumentów, o których mowa w art. 18 b i art. 19 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- Przed podpisaniem umowy o powierzenie realizacji zadania, Realizator zobowiązany będzie do przedłożenia dla każdej zaangażowanej osoby zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 25 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 2 pkt 3, art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem rozpoczęcia realizacji zadania.
- Wzór narzędzi ewaluacyjnych.
- Ramowy tygodniowy harmonogram pracy placówki.
- Przed podpisaniem umowy na prowadzenie placówki wsparcia dziennego, Oferent zobowiązany będzie dostarczyć dokumenty potwierdzające prawo do korzystania z lokalu (np. umowa użyczenia).
UWAGA:
Oferta będzie dodatkowo punktowana, jeżeli w zadaniu wskazana zostanie realizacja programów rekomendowanych.
UWAGA!
Oferent zobowiązany jest - w przypadku zatrudniania lub podejmowania współpracy z osobą, która będzie miała realizować zadania związane z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi - do uzyskania informacji na jej temat z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 152). Przed dopuszczeniem danej osoby do wykonywania powierzonych zadań podmiot zatrudniający, bez względu na formę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, wolontariat i in.) uzyskuje nieodpłatnie informacje o tej osobie z Rejestru z dostępem ograniczonym, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. Dotyczą one tego, czy osoby, które będą prowadzić pracę z osobami małoletnimi znajdują się w tym Rejestrze. Osoby znajdujące się w Rejestrze nie mogą prowadzić pracy z małoletnimi.
Przy planowaniu działań można wykorzystać wiodące strategie profilaktyczne, w szczególności:
1) informacyjną (dostarczenie wiedzy nt. skutków zachowań ryzykownych);
2) edukacyjną (dostarczenie wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień okresu dorastania, popularyzacja dobrych praktyk, rozwijanie umiejętności psychologicznych i społecznych tj. nawiązywanie kontaktów, radzenie sobie ze stresem, rozwiazywanie konfliktów, opieranie się naciskom grupy itp.);
3) działania profilaktyczne z elementami strategii alternatyw (angażowanie się w działalność pozytywną, np. artystyczną, społeczną lub sportową) - należy pamiętać, aby strategia alternatyw była jedynie uzupełnieniem planowanych działań profilaktycznych.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl