Od 20 lat portal ngo.pl bezpłatnie pomaga organizacjom pozarządowym. Pomóż nam pomagać dalej. Wspieraj NGO w PL
Konkurs MEN: Profilaktyka zdrowia psychicznego w szkole – myślimy pozytywnie
Prowadzenie działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań, kształtowanie przekonań, postaw, zachowań i stylu życia wspierającego zdrowie psychiczne, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu, przeciwdziałanie seksualizacji dzieci i młodzieży – w szczególności przez prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych”w ramach Narodowego Programu Zdrowia: Działanie 1. Wspieranie zdrowia psychicznego Cel Operacyjny 3. Profilaktyka problemów zdrowia psychicznego i poprawa dobrostanu psychicznego społeczeństwa.
Opracowanie i realizacja:
Moduł I – Opracowanie i upowszechnienie interaktywnego przewodnika dla nauczycieli i dyrektorów szkół i placówek oświatowych, który zawierać będzie praktyczne i skuteczne rozwiązania w zakresie wzmacniania czynników chroniących i ograniczaniu czynników ryzyka w środowisku szkolnym.
Celem zadania jest wsparcie dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców w tworzeniu przyjaznego środowiska szkoły/placówki poprzez dokonanie trafnego doboru zadań do programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki po przeprowadzonej diagnozie. Pozytywny klimat szkoły/placówki ma znaczący wpływ na ochronę i wzmacnianie zdrowia psychicznego i prawidłowy rozwój uczniów/wychowanków.
Moduł II – Przygotowanie i uruchomienie kanału online informacyjno-edukacyjnego dla rodziców.
Celem zadania jest wsparcie i aktywizowanie rodziców w procesie wychowania i w profilaktyce domowej poprzez stworzenie i uruchomienie kanału online informacyjno-Konkurs nr DE-WZP.263.1.2.2020str. 8edukacyjnego na ogólnodostępnych platformach internetowych.
Moduł III – Przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń online dla nauczycieli i rodziców dotyczących upowszechnienia w szkołach i placówkach oświatowych zasad komunikacji oraz mediacji szkolnej i mediacji rówieśniczej jako metod rozwiązywania konfliktów i zapobiegania agresji i przemocy w relacjach społecznych.
Projekt powinien zawierać łącznie element (1) komunikacji oraz (2) mediacji.
(1) Prawidłowa komunikacja–oparta na uważnym słuchaniu i mówieniu przez pryzmat emocji i potrzeb własnych i drugiej strony umożliwia osiąganie ważnych umiejętności życiowych i unikanie wielu napięć, sporów, konfliktów, agresji i przemocy w środowisku szkolnym.
Celem zadania jest upowszechnienie prawidłowej komunikacji wśród dzieci wychowania przedszkolnego i uczniów edukacji wczesnoszkolnej poprzez doskonalenie kompetencji nauczycieli i rodziców w stosowaniu porozumienia bez przemocy w rozwiązywaniu sporów i konfliktów.
(2) Mediacje to nauka konstruktywnego sposobu rozwiązywania problemów w społeczności szkolnej, zapobiega ona agresji i przemocy, rozwija zdolność prowadzenia dialogu, ułatwia kształtowanie umiejętności współżycia z innymi. Mediacje dają możliwość powrotu do normalnego biegu życia, a uczniom pozwalają doskonalić ważne umiejętności życiowe wbudowaniu pozytywnych relacji.
Celem zadania jest upowszechnienie mediacji szkolnej i mediacji rówieśniczej w szkołach i placówkach oświatowych, jako metody rozwiązywania sporów i konfliktów oraz przeciwdziałania agresji i przemocy.
Moduł IV –Przygotowanie koncepcji i stworzenie poradni online z zakresu ochrony zdrowia psychicznego dla uczniów i wychowanków, ich rodziców, nauczycieli.
Celem zadania jest przygotowanie bazy wiedzy z zakresu ochrony zdrowia psychicznego uczniów i uczennic oraz zwiększenie dostępu i skrócenie czasu do porady specjalistów dla uczniów/wychowanków, rodziców, nauczycieli, nauczycieli specjalistów.
Maksymalna kwota dofinansowania zadania dotyczącego modułów I-V wynosi 3164 999,95 zł.
Maksymalna kwota dofinansowania zadania dotyczącego modułu I wynosi 300000 zł;
Maksymalna kwota dofinansowania zadania dotyczącego modułu II wynosi 200000 zł;
Maksymalna kwota dofinansowania zadania dotyczącego modułu III wynosi 1500000 zł;
Maksymalna kwota dofinansowania zadania dotyczącego modułu IV wynosi 1000000 zł;
Maksymalna kwota dofinansowania zadania dotyczącego modułu V wynosi 164999,95zł.
Uwaga: W przypadku niewyłonienia oferenta w jednym z ww. modułów środki mogą zostać przesunięte na realizację zadań w pozostałych modułach.
Przed przygotowaniem oferty należy zapoznać się z materiałami zamieszczonymi na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej pod adresem www.bip.men.gov.pl w zakładce „zadania publiczne” konkurs.
Wypełniony formularz oferty należy wysłać za pośrednictwem łącza internetowego do bazy danych Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust.3, należy wygenerować ofertę w formacie .pdf, a następnie: 1) wydrukować, podpisać i wysłać pocztą na adres Ministerstwa Edukacji Narodowej wskazany w części V „Miejsce oraz termin składania ofert” albo
2) podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym ePUAP i przesłać za pomocą platformy ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej MEN ePUAP.
Miejsce składania ofert: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Al. J. Ch. Szucha 25, 00-918 Warszawa
Termin składania ofert: 29 maja 2020 r.
Rozpatrzone zostaną jedynie oferty nadesłane lub złożone w Ministerstwie Edukacji Narodowej w terminie określonym powyżej. W przypadku ofert przesłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego.