- Opis zadania :
Zadanie publiczne realizowane poprzez prowadzenie zintegrowanych i kompleksowych działań skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku 9-12 lat w ramach Lokalnego Systemu Wsparcia. Głównym założeniem konkursu jest powierzanie realizacji projektów, które połączą i wykorzystają różne typy działań, kierowane do dzieci i młodzieży w wieku 9-12 lat, przede wszystkim działania socjoterapeutyczne, profilaktyczne, korekcyjne, specjalistyczne, inne. Połączenie różnych rodzajów działań dotychczas realizowanych na rzecz dzieci i młodzieży z tej grupy wiekowej, powinno być dokonane za pomocą projektów, które pozwolą zespolić działania już realizowane by efektywnie oddziaływać na dzieci i młodzież oraz będą wspomagać je w przezwyciężaniu trudności w nauce i zachowaniu. Projekty te powinny bazować na doświadczeniach podobnych przedsięwzięć realizowanych w poprzednich latach na danym terenie i wykorzystywać wnioski i rekomendacje do planowania działań.
Wszystkie zadania realizowane w projekcie muszą być planowane z uwzględnieniem zasobów (instytucji), które już działają na obszarze, gdzie projekt ma być realizowany. Projekt zakładać musi zatem dobrą współpracę między różnymi instytucjami publicznymi i niepublicznymi, działającymi na jego obszarze i wykorzystywać potencjał różnych podmiotów. Realizowane zadanie będzie stanowiło jeden projekt, złożony z różnych form działania opisanych poniżej. Poszczególne formy nie mogą być realizowane oddzielnie i nie mogą stanowić odrębnych ofert i zadań.
Adresaci:
Dzieci i młodzież w wieku 9-12 lat , zagrożona wykluczeniem społecznym, uzależnieniami oraz ich rodzice lub opiekunowie prawni zamieszkujący lub przebywający w obszarze natężenia problemów społecznych w Dzielnicy Rembertów, określonym w Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st Warszawy na 2020 rok.
Rodzaje działań:
Cele powinny być osiągane przez zaplanowanie kompleksowych działań socjoterapeutycznych, szczególnie edukacyjnych, profilaktycznych, korekcyjnych, specjalistycznych lub innych nowatorskich działań. Dodatkowym elementem powinny być działania o charakterze społeczno-kulturalnym.
- Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczestników, kształtujące umiejętności efektywnego wykorzystania czasu wolnego oraz promujące postawy prozdrowotne.
- Zajęcia z zakresu kształtowania umiejętności społecznych, wychowawczych dla rodziców/opiekunów prawnych uczestników zajęć wymienionych w pkt 1 i 2.
- Organizacja minimum jednego kilkudniowego wyjazdu rekreacyjno – sportowego dla uczestników zajęć (min.25 osób) W przypadku wolnych miejsc w wyjeździe mogą wziąć udział podopieczni placówek wsparcia dziennego funkcjonujących na terenie Rembertowa.
Oczekiwania w ramach realizacji zadania:
- objęcie działaniami dzieci i młodzieży w wieku 9-12 lat wraz z ich rodzicami/opiekunami prawnymi zamieszkującymi Dzielnicę Rembertów na mikroobszarze np. wokół szkoły, określonego kwartału ulic (w ofercie należy określić obszar prowadzonych oddziaływań),
- poradnictwo psychologiczne ( w zakresie relacji rodzinnych, komunikacji, ról w rodzinie, wartości w rodzinie) i pedagogiczne (w zakresie właściwych oddziaływań wychowawczych, sprawowania opieki nad dziećmi, umiejętności rozwiązywania konfliktów w rodzinie, trudności wychowawczych i sposobów ich rozwiązywania),
- wykorzystanie przy realizacji projektu, w pracy z dziećmi i młodzieżą oferty kulturalnej, sportowej, edukacyjnej m.st. Warszawy; wykorzystanie lokalnych zasobów (placówki wsparcia dziennego, poradnie psychologiczne, domy kultury, inne),
- zaangażowanie w realizację projektu środowiska lokalnego (mieszkańców bloków, domów, sąsiadów); działania angażujące społeczność lokalną wokół podwórek, parków, placów zabaw, itp.
- przy realizacji programu konieczna jest współpraca z instytucjami publicznymi i niepublicznymi, działającymi na rzecz pomocy dziecku i rodzinie (pedagog, psycholog szkolny, dyrektor szkoły, OPS (kontrakt z OPS), placówki wsparcia dziennego, poradnie, streetworkerzy, pedagodzy ulicy, kurator sądowy, inni) - utworzenie lokalnych partnerstw na rzecz rozwiązania trudnej sytuacji dzieci i młodzieży,
- prowadzenie dokumentacji do programu – listy odbiorców, konspekty, kalendarze zajęć, inne,
- przedstawienie w ofercie zasad rekrutacji do programu, uwzględniających objęcie wsparciem części uczniów wytypowanych przez szkoły partnerskie, jako uczniowie wymagający wsparcia,
- dostosowanie intensywności wsparcia do różnych potrzeb odbiorców,
- przedstawienie spójnego zarządzania projektem w ramach oferty wspólnej,
- zadanie realizowane tylko na terenie m.st. Warszawy na rzecz ww. obszaru (z wyłączeniem wyjazdów dla dzieci i młodzieży),
- preferowane będą oferty złożone w partnerstwie (kilka organizacji działających na określonym obszarze) oraz wspierane przez instytucje publiczne (OPS, szkoła, sąd rodzinny)
- określenie efektywności działań poprzez wskazanie rezultatów w odniesieniu do grupy docelowej,
- konieczna jest ścisła współpraca z rodziną dziecka objętego działaniami, dlatego możliwe jest włączenie działań asystenta rodziny zgodnie z przyjętym standardem pracy i wzorem dokumentów pracy asystenta, zamieszczonym na stronie: http://politykaspoleczna.um.warszawa.pl/aktualnosci/standard-asysty-rodzinnej-w-mst-warszawa
- kadra merytoryczna posiada udokumentowane kwalifikacje do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, profilaktycznych oraz innych przedstawionych w ofercie. Realizatorzy programu posiadają doświadczenie w realizacji ww. przedsięwzięć,
- uzyskanie pisemnej zgody rodziców lub opiekunów na udział dziecka w zajęciach.
|