Masz kłopot z przygotowaniem sprawozdania finansowego? Tu znajdziesz instrukcję i przykład. Zobacz >
Zadanie określone jest w Programie Warszawa Przyjazna Seniorom na lata 2013-2020, przyjętego uchwałą Rady m.st. Warszawy Nr LXXII/1870/2013 z dnia 5.12.2013 r. Zadanie zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym w latach 2019-2020 wpisuje się w cel techniczny Programu 3.6 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu.
Pilotażowy projekt rozwijający działania wolontariackie seniorów z zakresu edukacji cyfrowej. Zadanie polega na przeszkoleniu minimum 24 seniorów, którzy jako Asystenci Cyfrowi będą wspierać edukację cyfrową seniorów w Warszawie oraz koordynowaniu ich działań.
Szkolenie seniorów polegające na przygotowaniu do zastania Asystentem Cyfrowym obejmuje:
- odpowiednio dostosowany kurs z zakresu nowoczesnych technologii (tematyka i poziom zależny od potrzeb grupy i związany z jej dalszymi działaniami),
- kurs z zakresu metod edukacyjnych i szkoleniowych,
- praktyki oraz mentoring,
- organizacje spotkań i wyjazdu integracyjnego.
Działania Asystentów Cyfrowych polegać będą na:
- wsparciu istniejących Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora oraz tworzeniu nowych na zasadach wolontariackich,
- wsparciu działań promocyjnych i informacyjnych urzędu na rzecz seniorów,
- przygotowaniu materiałów (foto i wideo) promocyjnych.
Grupą docelową są mieszkańcy Warszawy, którzy ukończyli 60 lat, są osobami aktywnymi społecznie, posiadają dobrą znajomość nowoczesnych technologii (komputery, urządzenia mobilne, paczkomaty itp.).
Zakres zadania. Oferta powinna uwzględniać następujące elementy:
- w zakresie szkolenia Asystentów Cyfrowych
- Oferent każde działanie wymienione w konkursie (takie jak szkolenie czy wyjazd integracyjny) przeprowadzi dla każdej grupy seniorów osobno.
- grupy szkoleniowe (Asystentów) mogą liczyć maksymalnie 8 osób,
- Oferent przeprowadzi przed i po szkoleniu weryfikację wiedzy seniorów chcących być Asystentami Cyfrowymi i dostosuje tematykę i sposoby prowadzenia szkoleń do ich potrzeb,
- Asystent otrzyma – legitymację asystenta, dyplom asystenta oraz dyplom ukończenia kursu trenerskiego.
- Oferent nawiąże współpracę z Ochotnikami Warszawskimi w zakresie prowadzenia działań wolontariackich i szkoleń wolontariuszy,
- Każdy senior biorący udział w projekcie:
- będzie uczestniczył w komputerowym kursie doszkalającym (minimum 16 godzin),
- będzie uczestniczył w kursie trenerskim (minimum 12 godzin), do kursu zostanie przygotowany skrypt szkoleniowy (w formie podręcznika a nie prezentacji),
- odbędzie praktyki, które mogą odbywać się w istniejących PCWS lub na bezpłatnych kursach komputerowych dla seniorów (jako wsparcie trenera),minimum 20 godzin każdy Asystent,
- będzie objęty opieką mentora (minimum 10 godzin konsultacji, każdy Asystent, maksymalnie 4 godziny mogą odbyć się zdalnie),
- będzie mógł wziąć udział w zorganizowanym wyjeździe integracyjnym, wyjazdu integracyjnego nie należy rozumieć jako zakończenia projektu i podziękowana za udział. Wyjazd integracyjny musi być zorganizowany przed podjęciem przez przeszkoloną grupę działań wolontariackich, aby lepiej się poznali. Wyjazd na terenie Województwa Mazowieckiego.
- będzie mógł wziąć udział w zorganizowanych spotkaniach cyklicznych (minimum 2 spotkania dla każdej grupy), podczas których pod opieką mentora Asystenci Cyfrowi będą mogli wymienić się wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas prowadzeni własnego PCWS,
- otrzyma niezbędne materiały zakupione i przygotowane przez oferenta (skrypty i dokumenty potwierdzające odbycie szkolenia) oraz pakiet asystencki.
- w zakresie działań Wolontariackich Asystentów:
- każdy Asystent Cyfrowy otrzyma pakiet asystencki składających się z Tabletu (ekran min 8 cali, 2 GB ram, łączność LTE), podręcznika obsługi komputera (dostarczony przez BPiPS), pakiet gadżetów (oznakowane zgodnie z umową, przydatne w dalszych zadaniach Asystentów Cyfrowych np. pendrive, powerbank, gadżety biurowe), ewentualnie inny sprzęt (np. słuchawki, wskaźnik laserowy), który może przydać się w dalszej działalności asystenta,
- Zorganizowanie praktyk Asystentom Cyfrowym – w istniejących PCWS lub kursach komputerowych dla seniorów (miejskich lub innych bezpłatnych),
- Zorganizowanie Punktu Cyfrowego Wsparcia Seniora prowadzonego przez Asystenta cyfrowego
- Wyszukanie odpowiedniej placówki.
- Podpisanie umów Partnerskich z placówkami.
- Ustalenie godzin pracy Punktu.
- Koordynacja i monitoring Punktu i pracy Asystenta Cyfrowego.
- przygotowanie i podpisanie umów wolontariackich z uczestnikami projektu,
- Oferent będzie wspierał, monitorował i rozliczał działalność Asystentów Cyfrowych, którzy przeszli szkolenie. Oferent odpowiada za realizację założonych działań, które Asystenci muszą zamknąć przed końcem projektu,
- organizowanie i prowadzenie spotkań o charakterze warsztatowym lub seminaryjnym dla Asystentów cyfrowych mających na celu wymianę doświadczeń (spotkania powinny być prowadzone przez osobę znającą specyfikę funkcjonowania poznawczego seniorów, a także posiadać doświadczenie w prowadzeniu zajęć IT dla osób dorosłych i seniorów),
- Oferent, będzie koordynował działania wolontariackie seniorów. Oferent będzie przekazywał do BPIPS bieżące informacje (np. daty spotkań promujących działania cyfrowe, godziny działań PCWS), materiały promocyjne (np. zdjęcia, filmiki) oraz będzie pośredniczył w kontaktach z Asystentami.
- Asystenci Cyfrowi po przejściu szkolenia są zobowiązani do:
- samodzielnego prowadzenia PCWS w zakresie minimum 50 godzin,
- wsparcia działań promocyjnych i informacyjnych BPiPS (wsparcie stoisk urzędu podczas imprez senioralnych, dystrybucja materiałów informacyjnych),
- zorganizowania 2 spotkań w środowisku lokalnym z seniorami, promujących edukację cyfrową, spotkania udokumentowane fotografiami
- nagrania przy wykorzystaniu tabletu – minimum 5 minutowego wywiadu z warszawskim seniorem (kartka pamięci).
- Inne założenia:
- regulamin oraz inne niezbędne do prowadzenia projektu dokumenty będą opracowane przez Oferenta przy współpracy z BPiPS,
- Oferent będzie odpowiadał za promocję projektu i rekrutacja uczestników,
- Oferent będzie prowadził koordynację i monitoring wszystkich działań, a na koniec projektu zostanie przeprowadzona ewaluacja wśród Asystentów Cyfrowych i innych osób zaangażowanych w projekt,
- Oferent na podstawie ewaluacji i obserwacji, przygotuje na koniec projektu rekomendacje dotyczące kontynuacji działań związanych z kształceniem Asystentów Cyfrowych,
- zakres czasowy podany w konkursie dotyczy godzin zegarowych.
- przygotowanie dokumentów projektowych (np. formularze zgłoszeniowe, protokoły przekazania, listy obecności) uzgodnione i zaakceptowane przy współpracy z BPiPS.
- oferenci w ramach realizacji zadania odpowiedzialni będą za prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami podjęcie działań z zakresu przetwarzania danych osobowych określone w przepisach Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO),
Warunki pomieszczeń, w których będą odbywały się szkolenia i spotkania:
- sala powinna zapewniać warunki do swobodnej nauki oraz spełniać wymogi BHP i ppoż.,
- lokalizacja i sala muszą spełniać wymogi dostępności dla osób z trudnościami w poruszaniu,
- sala musi posiadać dobre oświetlenie i odpowiednią wentylację,
- w budynku musi znajdować się odpowiednie zaplecze sanitarne.
Sposoby monitorowania:
- półroczne sprawozdanie w formie Karty Monitoringu (wzór Karty Monitoringu opracowany przez BPiPS), wraz z dokumentacją projektowa (na życzenie BPiPS)
- prowadzenie list obecności oraz dokumentacji fotograficznej z prowadzonych działań,
- kontrole działań w okresie realizacji zadania przeprowadzane przez BPiPS,
- Oferent będzie zobowiązany, na żądanie BPiPS do udzielania wyjaśnień i przekazywania aktualnych i szczegółowych informacji oraz dokumentów związanych z prowadzonym projektem,
- prowadzenie i udostępnianie elektronicznej listy uczestników i harmonogramów działań.
Kadra merytoryczna realizująca działania szkoleniowe:
- szkolenia, warsztaty i mentoring powinny prowadzić osoby z odpowiednim, kierunkowym wykształceniem i doświadczeniem,
- udokumentowane doświadczenie w działaniach edukacyjnych na rzecz seniorów,
- udokumentowana dobra znajomość obsługi komputera, urządzeń mobilnych, oprogramowania oraz innych urządzeń cyfrowych,
- udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu kursów z zakresu technik szkoleniowych
- doświadczenie związane z pracą z osobami starszymi,
- umiejętności interpersonalne pomocne w prowadzeniu kursów (cierpliwość, sposób motywowania, łagodzenia napięć, redukowanie obaw).
Warunki tworzenia kosztorysu zadania:
- kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania,
- wycena kosztów przeszkolenia jednego Asystenta
- informacje o stawkach osób prowadzących kursy i mentoring,
- koszt jednego pakietu asystenckiego, pokrytego z dotacji, jaki otrzymuje senior nie może być wyższy niż 1100 zł i niższy niż 800 zł brutto.
- uwzględnienie rodzajów kosztów związanych bezpośrednio z realizacją zadania:
- koszty merytoryczne - osobowe oraz rzeczowe związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów zadania,
- koszty obsługi zadania publicznego, w tym koszty administracyjne – m.in. kierowanie (koordynacja) projektem, wykonywanie zadań administracyjnych, księgowych nie może przekroczyć 20 % dotacji,
- koszt zorganizowania wyjazdu integracyjnego dla wszystkich uczestników do wysokości 6% dotacji w całym okresie realizacji zadania,
- inne koszty, w tym koszty wyposażenia i promocji – do wysokości 6% dotacji w całym okresie realizacji zadania. Oferent może zakupić tylko sprzęt, który będzie niezbędny do realizacji zadania
Oferent może złożyć ofertę dotyczącą przeszkolenia nie mniej niż 24 seniorów (minimum 3 grupy) na Asystentów Cyfrowych.
Informacja pochodzi z generatora wniosków Witkac.pl