Masz kłopot z przygotowaniem sprawozdania finansowego? Tu znajdziesz instrukcję i przykład. Zobacz >
Prowadzenie i koordynacja Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora w latach 2019-2022
Cel zadania:
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu seniorów oraz wspieranie ich samorozwoju cyfrowego poprzez prowadzenie 25 Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora (PCWS) na terenie m.st Warszawy
Rezultaty zadania:
- liczba prowadzonych punktów,
- liczba seniorów korzystających z porad,
- liczba godzin działalności PCWS,
- liczba udzielonych porad.
Opis zadania:
Grupą docelową są mieszkańcy Warszawy, którzy ukończyli 60 lat.
Zadanie polega na stworzeniu i prowadzeniu w stałych miejscach Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniorów, w których będą realizowane działania mają na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu seniorów poprzez indywidualne konsultacje. W PCWS seniorzy uzyskają wsparcie w zakresie posługiwania się komputerem, tabletem, smartfonem lub aparatem cyfrowym. PCWS będą odpowiadać na indywidualne potrzeby i problemy cyfrowe seniorów. Punkty będą pozwalały seniorom, którzy posiadają już podstawową umiejętność posługiwania się nowymi technologiami, zwiększać swoje zdolności cyfrowe i przezwyciężać napotkane problemy dzięki wsparciu Doradcy Cyfrowego.
Porady i konsultacje udzielane w Punktach Cyfrowego Wsparcia Seniora mają charakter doraźnego i indywidualnego wsparcia.
Zakres zadania:
Oferta powinna uwzględniać następujące elementy:
- Oferent może złożyć ofertę na prowadzenie nie mniej niż 5 Punktów Cyfrowego Wsparcia Senioraw całym okresie realizacji działania.
- prowadzenie Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora. Minimum 1 w każdej dzielnicy, a w dzielnicach zamieszkałych przez więcej jak 35 tysięcy seniorów po 2 punkty tj.: Targówek, Śródmieście, Mokotów, Praga Południe, Wola, Bielany i Ursynów,
- w Punktach Cyfrowego Wsparcia Seniora powinni być zatrudnieni doradcy cyfrowi, mający doświadczenie i kompetencje w udzielaniu porad seniorom. którzy będą udzielać konsultacji w zakresie obsługi nowych technologii,
- organizowanie i prowadzenie cyklicznych (min. raz na sześć miesięcy) spotkań o charakterze warsztatowym lub seminaryjnym dla doradców cyfrowych mających na celu wymianę doświadczeń (spotkania powinny być prowadzone przez osobę znającą specyfikę funkcjonowania poznawczego seniorów, a także posiadać doświadczenie w prowadzeniu zajęć IT dla osób dorosłych i seniorów),
- Oferent będzie zobowiązany do promowania Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora za pomocą materiałów przygotowanych przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych (dalej zwanych BPiPS),
- Oferent będzie zobowiązany do dystrybucji w PCWS materiałów promocyjnych i informacyjnych dostarczonych przez BPiPS,
- Oferent będzie zobowiązany do jednolitego oznakowania wszystkich PCWS zgodnie z wytycznymi BPiPS,
- informacje o Punktach powinny pojawić się na stronie internetowej Oferenta, na jego profilu Facebook oraz w siedzibie organizacji.
- prowadzenie aktywnej rekrutacji i zapisów seniorów na porady w PCWS
- punkty będą świadczyć wsparcie z zakresu obsługi komputera, internetu telefonów z systemem Android, aparatów fotograficznych i innych popularnych urządzeń cyfrowych. Minimum jeden punkt będzie świadczyć również wsparcie z zakresu obsługi urządzeń Apple.
Zasady funkcjonowania Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora:
- Punkty Cyfrowego Wsparcia Seniora będą działały w oparciu o opracowany przez organizację we współpracy z BPiPS regulamin.
- każdy Punkt powinien działać co najmniej 2 razy w tygodniu po 3 godziny zegarowe nieprzerwanie przez 36 miesięcy, z wyłączeniem dni wolnych od pracy,
- doradcy cyfrowi w godzinach funkcjonowania punktów powinni świadczyć usług w formie indywidualnych porad i konsultacji dla maksymalnie 2 osób jednocześnie,
- jednorazowa porada może trwać od 30 minut do 60 minut. Oferent jest zobowiązany prowadzić zapisy na konsultacje z doradcami cyfrowymi, docelowo przy pomocy platformy internetowej udostępnionej przez BPiPS,
- każda porada i konsultacja powinna być potwierdzona podpisem seniora na liście obecności oraz wypełnioną przez doradcę kartą porady, docelowo dane będą wprowadzane przez doradcę na dedykowaną platformę internetową,
- porady i konsultacje udzielane przez doradców cyfrowych są bezpłatne,
- senior powinien mieć możliwość zapisania się na poradę lub konsultację osobiście lub telefonicznie w określone przez Oferenta dni oraz pod wskazanym przez niego numerem telefonu,
- Oferent jest zobowiązany do zapewnienia doradcom cyfrowym odpowiedniego sprzętu tj. komputera z dostępem do internetu (swój lub dostępny w lokalizacji),
- w przypadku nieobecności doradcy cyfrowego Oferent zobowiązany jest do zorganizowania zastępstwa lub poinformowania zapisanych osób o nieobecności i ustaleniu terminu kolejnej wizyty.
- BPiPS będzie na bieżąco informowane o harmonogramie działań, oraz o wszelkich zmianach związanych z funkcjonowaniem PCWS,
- BPiPS może skierować do pomocy doradcy prowadzącemu PCWS odpowiednio przeszkolonego wolontariusza, który pod jego okiem będzie mógł zdobywać doświadczenie w edukacji osób starszych.
Warunki lokalowe:
- sala powinna zapewniać warunki do swobodnej nauki oraz spełniać wymogi BHP i ppoż.,
- lokalizacja i sala musi spełniać wymogi dostępności dla osób z trudnościami w poruszaniu,
- sala musi posiadać dobre oświetlenie i odpowiednią wentylację,
- w budynku musi znajdować się odpowiednie zaplecze sanitarne,
Sposoby monitorowania:
- kwartalne sprawozdanie w formie Karty Monitoringu (wzór Karty Monitoringu opracowany przez BPiPS),
- prowadzenie list obecności oraz dokumentacji fotograficznej z działania PCWS,
- kontrole PCWS w okresie realizacji zadania przeprowadzane przez BPiPS,
- Oferent będzie zobowiązany, na żądanie BPiPS do udzielania wyjaśnień i przekazywania aktualnych informacji związanych z działalnością PCWS.
Kadra merytoryczna realizująca kurs:
- udokumentowane doświadczenie w działaniach edukacyjnych na rzecz seniorów,
- udokumentowana dobra znajomość obsługi komputera, urządzeń mobilnych, oprogramowania, oraz innych urządzeń cyfrowych,
- doświadczenie związane z pracą z osobami starszymi,
- posiadanie umiejętności interpersonalnych pomocnych w prowadzeniu kursów (cierpliwość, sposób motywowania, łagodzenia napięć, redukowanie obaw),
- porady i konsultacje muszą być do stosowane do potrzeb i możliwości poznawczych seniorów tj. być prowadzone zgodnie z opracowanymi przez BPiPS standardami komunikacji z osobami 60+, załączonymi do ogłoszenia.
Warunki tworzenia kosztorysu zadania:
kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania przygotowana:
Oferent przedstawi roczny koszt prowadzenia 1 Punktu PCWS,
uwzględnienie rodzajów kosztów związanych bezpośrednio z realizacją zadania:
jedna porada powinna trwać średnio 30 minut,