Fundusze - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Masz kłopot z przygotowaniem sprawozdania finansowego? Tu znajdziesz instrukcję i przykład. Zobacz >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Prowadzenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku w latach 2019-2022

Reklama
Nabór od 30.04.2019 do 22.05.2019 16:00
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy - Biuro Pomocy i Projektów Społecznych
Łączny budżet 3 mln PLN
Procent dofinansowania nieznany
Dotacje do 1 mln PLN
Seniorzy
Prezydent m.st. Warszawy ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację w latach 2019 – 2022 zadania publicznego w zakresie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym.

Opis zadania:

Zadanie publiczne realizowane na rzecz osób starszych w zakresie współpracy Miasta w latach 2019-2022 z organizacjami określone jest w Programie Warszawa Przyjazna Seniorom na lata 2013-2020, przyjętego uchwałą Rady m.st. Warszawy Nr LXXII/1870/2013 z 5.12.2013 r. Zadanie zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym w latach 2019-2022 r. wpisuje się w Cel 1 Programu – Zwiększenie aktywności społecznej seniorów, w ramach celu technicznego CT.1.3 Rozwój oferty integracyjnej, edukacyjnej i kulturalnej skierowanej do seniorów.

W obszarze konkursowym składane projekty powinny uwzględniać:

1)      łączenie działalności edukacyjno-kulturalnej z funkcją tworzenia więzi pokoleniowych i międzypokoleniowych.

Celem proponowanych działań powinno być zaspokojenie potrzeb związanych z poszerzaniem wiedzy i umiejętności, samokształceniem, nawiązywaniem kontaktu z innymi ludźmi, wypełnieniem wolnego czasu, poznawaniem nowych technologii i sposobów komunikowania się, a także możliwość realizacji zainteresowań i pasji.

Integracja międzypokoleniowa ma korzystne oddziaływanie społeczne w wielu wymiarach, zarówno dla młodych, jak i starszych mieszkańców Warszawy. Wzajemna wymiana wiedzy, informacji czy też doświadczenia sprzyjać może wzajemnej tolerancji i wyrozumiałości dla każdego wieku. Dialog międzypokoleniowy przyczynić się może do rozwijania zainteresowań, które bez względu na wiek, łączą i pozwalają przekazywać ważne wartości dla obu stron. Proponowane działania winny uwzględniać dążenie do zawiązywania więzi międzypokoleniowych, czyli włączania osób młodych w działania seniorów.

2)      wzmacnianie aktywności społecznej, podejmowania działań na rzecz społeczności lokalnej oraz wolontariatu.

Uniwersytety Trzeciego Wieku w Warszawie mają duży zasięg oddziaływania i mogą przyczynić się do przełamywania negatywnych stereotypów funkcjonujących wśród osób starszych na temat wolontariatu i działań na rzecz społeczności – stereotypy te są istotną barierą w podejmowaniu tego typu aktywności przez seniorów. Promowanie wolontariatu seniorów oraz wolontariatu młodzieżowego na rzecz seniorów przyczyni się do pogłębienia wiedzy o akcjach i działaniach, które można podejmować w swoim środowisku. Uniwersytety skupiają dużą grupę słuchaczy, którzy korzystając z oferty zajęć związanych z aktywnością społeczną nabywają nowe umiejętności i wiedzę, która może być przekazywana dalej w swojej dzielnicy poprzez podejmowanie działań i akcji dla osób niezwiązanych ze środowiskiem uniwersyteckim. Proponowane działania winny uwzględniać wolontariat seniorów oraz wolontariat młodzieżowy skierowany do seniorów, którego wynikiem byłoby tworzenie międzypokoleniowego środowiska samopomocy.

Zakres działań obligatoryjnych:

Program zajęć o charakterze periodycznym obejmujący:

»  organizację zajęć edukacyjnych:

-   organizację w cyklu tygodniowym wykładów (minimum 1 wykład tygodniowo),

-   organizacja tematycznych seminariów dla małych grup (do 15 osób);

»  organizację zajęć rekreacyjno-usprawniających:

-   zajęcia prowadzone w obiektach sportowych lub na świeżym powietrzu  (np. pływalnia, gimnastyka, tai-chi, pilates, joga, nordic walking);

»  wspieranie integracji pokoleniowej i międzypokoleniowej:

-   wymiana wiedzy, informacji, doświadczeń,

-   organizacja imprez i wydarzeń okolicznościowych,

-   wspieranie idei samopomocy koleżeńskiej,

-   organizacja spotkań z ciekawymi osobami, np. artystami, pisarzami, podróżnikami, badaczami;

»  organizację tematycznych kursów komputerowych na poziomie średniozaawansowanym lub kursów komputerowych na poziomie średniozaawansowanym, zgodnie z modelem opracowanym przez m.st. Warszawę, opisanych w istotnej specyfikacji działań;

»      nauka języków obcych na różnych poziomach zaawansowania;

»      organizację warsztatów tematycznych lub zespołów zainteresowań (np. nauka rysunku, haftu i innych robótek ręcznych, malarstwa, chór, brydż, szachy, taniec, klub literacki)  - dostosowane do potrzeb słuchaczy danego UTW;

»      wycieczki piesze lub rowerowe po Warszawie i Mazowszu - minimum jedno wyjście lub wycieczka w miesiącach od kwietnia do września;

»      organizację zajęć kulturalnych poprzez udział słuchaczy w wydarzeniach kulturalnych (np. teatr, kino, koncert, muzeum).

Zakres działań fakultatywnych:

»      organizacja otwartych zajęć edukacyjnych (wykładów lub seminariów) dla wszystkich zainteresowanych seniorów mieszkańców Warszawy,

»      zajęcia z zakresu aktywności społecznej seniorów (np. kształcenia liderów lokalnych lub wolontariuszy działających na rzecz społeczności, w szczególności na rzecz seniorów);

»      organizację zajęć usprawniających  i utrzymujących na optymalnym poziomie  myślenie, kompetencje słowno –pojęciowe i   pamięć:

  • granie we współczesne gry  mające walory poznawcze i  społeczne(np. Rummicub, Set itp.),

  • różnorodne ćwiczenia funkcji poznawczych prowadzone  przez specjalistów mających doświadczenie w pracy z osobami starszymi;

»      kursy obsługi komputera i korzystania z Internetu na poziomie podstawowym wg zasad opisanych w punkcie dot. istotnej specyfikacji działań;

»      spotkania informacyjne dotyczące oferty m.st. Warszawy na rzecz seniorów oraz poświęcone omówieniu projektów miejskich

Istotna specyfikacja działań:

1.      Opracowany harmonogram zajęć dydaktycznych w systemie semestralnym.

2.      Program zajęć edukacyjnych zatwierdzony przez powołaną Radę Programową lub Naukową uniwersytetu.

3.      Aktualna oferta programowa umieszczona na stronie internetowej uniwersytetu trzeciego wieku.

4.      Kurs obsługi komputera na poziomie podstawowym powinien być realizowany zgodnie z modelem opracowanym przez m.st. Warszawę:

a) zasady organizacji kursu komputerowego:

-   kurs organizowany w formie zajęć grupowych przy założeniu 1 prowadzący dla maksymalnie 8 osób,

-   spotkania 1 raz w tygodniu,

-   liczba godzin w jednym kursie nie może być mniejsza niż 24 godziny zegarowe,

-   zapewnienie warunków do spokojnej i niezakłóconej pracy uczestnikom kursu,

-   nieodpłatne przekazywanie uczestnikom kursu materiałów dydaktycznych – Warszawskiego e-podręcznika seniora (zostanie nieodpłatnie przekazany przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy i nie może znaleźć się w kosztorysie oferty),

-   1-2 zajęcia poświęcone omówieniu projektów miejskich,

-   nastawienie na zdobywanie praktycznych umiejętności,

-   bieżące przekazywanie informacji o organizowanych kursach do Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy.

b)  program merytoryczny kursu komputerowego obejmujący:

-   minimum zakres tematyczny Warszawskiego e-podręcznika seniora. Podręcznik dostępny na stronie http://senioralna.um.warszawa.pl

-   dla chętnych słuchaczy zakładanie indywidualnych kont na platformie e-learningowej: http://esenior.um.warszawa.pl

c)  warunki lokalowe realizacji kursu komputerowego:

  • w razie potrzeby zapewnienie dostępu dla osób niepełnosprawnych; 

  • sala musi posiadać oświetlenie i możliwość szybkiego przewietrzenia;

  • sala musi być wyposażona w liczbę stanowisk komputerowych zapewniającą indywidualną pracę uczestnikom (1 komputer – 1 senior);

  • sala musi być wyposażona w rzutnik multimedialny;

  • sala powinna być przestronna, aby osoby starsze mogły swobodnie poruszać się po niej, również w momencie, gdy wszyscy uczestnicy szkolenia zajmą swoje miejsca przy komputerach;

  • komputery powinny być ustawione w sposób umożliwiający stałe kontrolowanie monitorów uczestników przez osobę prowadzącą;

d) kadra merytoryczna realizująca kurs:

  • wykształcenie lub ukończone kursy kwalifikacyjne, pozwalające na prowadzenie szkoleń komputerowych,

  • doświadczenie w prowadzeniu kursów komputerowych bądź doświadczenie w nauczaniu informatyki,

  • doświadczenie związane z pracą z osobami starszymi,

  • posiadanie umiejętności interpersonalnych pomocnych w prowadzeniu szkoleń   (cierpliwość, sposób motywowania, łagodzenia napięć, redukowanie obaw).

5.      Kursy komputerowe na poziomie średniozaawansowanym powinny być realizowane zgodnie z modelem opracowanym przez m.st. Warszawę:

  • kurs organizowany w formie zajęć grupowych,

  • krótkie przypomnienie zagadnień z kursu podstawowego (8h),

  • nowy materiał (12h):

·         jak zdobywać wiedzę

·         jak bezpiecznie poruszać się w sieci

·         jak instalować programy

·         jak komunikować się w sieci

·         jak korzystać z narzędzi MS OFFICE

6.      Tematyczne kursy komputerowe na poziomie średniozaawansowanym powinny być realizowane zgodnie z modelem opracowanym przez m.st. Warszawę:

-   kurs organizowany w formie zajęć grupowych przy założeniu, że jedna grupa może liczyć maksymalnie 8 osób,

-   kurs organizowany w cyklu tygodniowym (minimum 1 zajęcia tygodniowo),

-   liczba godzin w jednym kursie od 10 do 20 godzin,

-   zapewnienie warunków do spokojnej i niezakłóconej pracy uczestnikom kursu,

-   bieżące przekazywanie informacji o organizowanych kursach do Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy,

-   rodzaje kursów: obsługa urządzeń z systemem android (smartfon, tablet), obsługa urządzeń Apple (Iphon, Ipad), obsługa facebooka i instagrama, kursy fotograficzno-graficzne, bankowość elektroniczna i zakupy internetowe, rozrywka edukacja i podróże, itp.;

Podmiot realizujący zadanie:

»   podmioty określone w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które:

-  w ramach celów statutowych prowadzą działalność na rzecz seniorów,

-  wykażą doświadczenie w prowadzeniu uniwersytetu trzeciego wieku,

-  posiadają Radę Programową (lub Naukową), która akceptuje program oraz zapewnia wysoki poziom merytoryczny i naukowy wykładowców i innych osób realizujących program uniwersytetu.

Baza lokalowa:

»  sala przeznaczona na wykłady wyposażona w sprzęt audio-wizualny niwelujący ograniczenia ze względu na wiek;

»  warunki lokalowe zapewniające odpowiedni poziom realizowanych działań;

»  w razie potrzeby zapewnienie dostępu dla osób niepełnosprawnych;

»  pomieszczenia i wyposażenie dostosowane do charakteru zajęć.

 Kadra:

»  zaangażowanie osób posiadających kwalifikacje i doświadczenie gwarantujące odpowiedni poziom merytoryczny prowadzonych zajęć;

»  zaangażowanie osób posiadających doświadczenie w zarządzaniu projektem.

 Dokumentacja realizacji zadania:

»  regulamin prowadzonej działalności, w tym określenie sposobu informacji o prowadzonym naborze i kryteriów naboru słuchaczy oraz sposobu organizacji i prowadzenia zajęć,

»  dokument powołujący Radę Programową (lub Naukową), która akceptuje program oraz zapewnia wysoki poziom merytoryczny i naukowy wykładowców i innych osób realizujących program uniwersytetu,

»  opracowany program zajęć dydaktycznych w systemie semestralnym,

»  rejestr słuchaczy uniwersytetu,

»  lista wykładowców i osób prowadzących zajęcia programowe,

»  szczegółowy program zajęć i lista obecności,

»  strona internetowa uniwersytetu.

Reklama