Jakie korzyści może przynieść skuteczna promocja? Poznaj poradnik EduNGO „Mocni w promocji” >
Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla mieszkańców z problemem uzależnienia od środków psychoaktywnych
Nazwa zadania konkursowego: Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla mieszkańców m.st. Warszawy, w szczególności z Dzielnicy Ochota z problemem uzależnienia od alkoholu i innych środków psychoaktywnych, członków rodzin osób uzależnionych, osób doświadczających przemocy w rodzinie i stosujących przemoc.
Forma realizacji zadania-POWIERZENIE
1. Opis zadania:
Cel:
1. działania zmierzające do podniesienia wiedzy mieszkańców m.st. Warszawy w zakresie szkodliwości przyjmowania napojów alkoholowych i innych środków psychoaktywnych oraz przyczyn i skutków stosowania przemocy w szkole, rodzinie i środowisku lokalnym;
2. podejmowanie działań ułatwiających dostęp mieszkańcom m.st. Warszawy do informacji o podejmowanych przez Miasto działaniach profilaktycznych, edukacyjnych w obszarze rozwiązywania problemów wynikających z uzależnień od środków psychoaktywnych, przemocy i przeciwdziałania HIV/AIDS;
3. działania zmierzające do zwiększenia dostępu do informacji w zakresie działalności profilaktycznej i edukacyjnej oraz z obszaru profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a także innych uzależnień;
4. działania zmierzające do zmniejszenia poziomu bezradności osób uzależnionych od alkoholu i innych środków odurzających osób współuzależnionych oraz doznających stosujących przemoc, będących mieszkańcami m.st. Warszawy.
Adresaci:
Punkt Informacyjno - Konsultacyjny prowadzi działalność skierowaną do wszystkich mieszkańców m.st. Warszawy, a w szczególności do osób:
a. będących w kryzysie;
b. uzależnionych od alkoholu i innych środków odurzających;
c. członków rodzin osób uzależnionych;
d. doświadczających przemocy;
e. stosujących przemoc.
Formy:
Działalność informacyjno – konsultacyjna, a w szczególności:
1. wstępna diagnoza i ocena sytuacji rodzinnej;
2. udzielanie konsultacji i porad psychologicznych, prawnych, socjalnych oraz porad z zakresu profilaktyki HIV/AIDS;
3. motywowanie do podjęcia leczenia oraz kierowanie do specjalistycznych placówek;
4. inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej;
5. prowadzenie w środowisku działań edukacyjno-informacyjnych i motywujących;
6. udostępnianie materiałów edukacyjnych i informacyjnych;
7. stałe aktualizowanie bazy danych o wszelkich formach pomocy;
8. prowadzenie informacji telefonicznej;
9. prowadzenie statystyki udzielanych porad i konsultacji;
Punkt Informacyjno-Konsultacyjny nie prowadzi terapii ani innych długotrwałych działań skierowanych do mieszkańców.
Kadra:
1. osoby realizujące zadania w Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym powinny posiadać kwalifikacje m.in. z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień, przeciwdziałania przemocy, pracy socjalnej, resocjalizacji, prawa, psychologii, profilaktyki HIV/AIDS;
2. osoby realizujące zadania w Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym powinny posiadać znajomość oferty m. st. Warszawy w zakresie profilaktyki uzależnień, lecznictwa i przeciwdziałania przemocy i profilaktyki HIV/AIDS;
3. osoby realizujące zadania w Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym powinny posiadać, udokumentowane, kilkuletnie doświadczenie m.in. w pracy z osobami z problemem uzależnienia od alkoholu, narkotyków, dotkniętymi przemocą w rodzinie, poparte odpowiednią dokumentacją np.: zaświadczenia, certyfikaty itp.
Warunki realizacji zadania:
1. Oferent zobowiązany jest do stałej współpracy z Biurem Pomocy i Projektów Społecznych, koordynatorem lokalnego harmonogramu działań lokalnych (Wydziałem Spraw Społecznych i Zdrowia Dzielnicy Ochota) i Ośrodkiem Pomocy Społecznej Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy;
2. Oferent składa do Biura Pomocy i Projektów Społecznych, za pośrednictwem Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia, sprawozdanie z rocznej działalności Punktu (do 15 stycznia roku następnego).
3. osoby realizujące działania w PIK będą prowadziły dokumentację w postaci indywidualnych kart porad i konsultacji;
4. Oferent będzie promował działania PIK i przesyłał systematycznie do Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia harmonogram wraz z informacją o poszczególnych konsultantach;
5. w ramach oferty uwzględniona zostanie możliwość udzielania porad i konsultacji w formie elektronicznej/e-mailowej;
6. Punkt Informacyjno-Konsultacyjny będzie dostępny pięć dni w tygodniu w wymiarze minimum 15 godzin tygodniowo: trzy razy w tygodniu po południu oraz dwa razy w tygodniu przed południem, a podstawą planowania działań jest poniższy wykaz:
a. prawnik (min. 6 godzin tygodniowo);
b. psycholog (min. 3 godziny tygodniowo);
c. terapeuta uzależnień (min. 3 godziny tygodniowo);
d. pracownik socjalny/specjalista ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie/ edukator HIV/AIDS (min. 3 godziny tygodniowo).
Szczegóły dotyczące Standardu Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego znajdują się w uchwalanym corocznie Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy.
Rezultaty:
1. zwiększenie wiedzy mieszkańców m.st. Warszawy w zakresie szkodliwości przyjmowania napojów alkoholowych i innych środków psychoaktywnych oraz przyczyn i skutków stosowania przemocy w szkole, rodzinie i środowisku lokalnym;
2. ułatwienie dostępu mieszkańcom m.st. Warszawy do informacji o podejmowanych przez Miasto działaniach profilaktycznych, edukacyjnych w obszarze rozwiązywania problemów wynikających z uzależnień od środków psychoaktywnych, przemocy i przeciwdziałania HIV/AIDS;
3. zwiększenie dostępu do informacji w zakresie działalności profilaktycznej i edukacyjnej oraz z obszaru profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a także innych uzależnień;
4. zmniejszenie poziomu bezradności osób uzależnionych od alkoholu i innych środków odurzających osób współuzależnionych oraz doznających i stosujących przemoc, będących mieszkańcami m.st. Warszawy.
Warunkiem realizacji zadania publicznego jest posiadanie przez Oferenta lokalu, w którym możliwe będzie realizowanie poszczególnych elementów przedmiotowego zadania.
UWAGA I:
W przypadku planowania zlecania części zadania innemu podmiotowi oferent powinien uwzględnić taką informację w składanej ofercie. Informacja taka powinna się znaleźć w harmonogramie, w kolumnie „Oferent lub inny podmiot odpowiedzialny za działanie w zakresie realizowanego zadania publicznego”. Uzasadnienie przyczyny zlecania innemu podmiotowi organizacja powinna opisać w pkt 8 Opis poszczególnych działań. Ocena zasadności podzlecania części zadania innemu podmiotowi będzie należała do komisji konkursowej. Na etapie składania oferty organizacja nie musi wskazywać konkretnego podmiotu, któremu planuje zlecić część zadania, a jedynie zadeklarować, że zrobi to z poszanowaniem efektywnego wydawania pieniędzy publicznych.
UWAGA II:
W ramach planowanych projektów organizacja do wykonania konkretnych czynności (zarówno związanych z merytoryką jak i obsługą zadania) może zatrudnić osobę fizyczną (na podstawie umowy: o pracę, zlecenie, o dzieło) lub osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Informacja na ten temat może znaleźć się w kosztorysie przy konkretnej pozycji budżetowej. Komisje konkursowe w swojej pracy nie będą oceniać formy zatrudnienia, o ile jest ona zgodna z polskim prawem”.
UWAGA III:
W ofercie należy uwzględnić wynagrodzenie koordynatora, materiałów biurowych, dydaktycznych, środków czystości, obsługi technicznej i księgowej.
Środki przeznaczone na realizację zadania: 71 000,00 zł.
Termin realizacji zadania: od 15 marca 2019 do 31.12.2019
Miejsce realizacji zadania: Dzielnica Ochota m.st. Warszawy
W ramach niniejszego otwartego konkursu ofert każdy podmiot może złożyć maksymalnie 1 ofertę