Przejdź do treści głównej

Zakupy odpowiedzialne społecznie w ponad 400 sklepach w Polsce

autor(ka): Andrzej Godewski
2018-09-21, 12:16
archiwalne
Mapa inicjatyw zgłoszonych do projektu ”Lokalni Herosi”
Ponad 400 małoformatowych sklepów detalicznych z 250 miejscowości przystąpiło do rywalizacji o 1,5 mln zł grantów na rozwój społeczności lokalnych i pomoc osobom, działającym na rzecz ich najbliższego otoczenia. Projekt pod nazwą „Lokalni Herosi –100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” został przygotowany przez Grupę Eurocash z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę.

Zaledwie w ciągu trzech tygodni głosowania internauci i klienci sklepów małoformatowych, wspierających lokalne inicjatywy, oddali aż 760 tys. głosów i zarejestrowali ponad 140 tys. paragonów zakupowych, żeby wesprzeć pomysły, które powinny dostać dofinasowanie Eurocash. Wartość zakupów z paragonów zarejestrowanych do udziału w głosowaniu przekroczyła już 2,1 mln zł. Za każdą inicjatywą stoi tylko jeden mały sklep.

Na jakie cele szuka się pieniędzy na poziomie lokalnym? Ponad połowa z 403 inicjatyw, które biorą udział w głosowaniu, ma po ich zrealizowaniu służyć dorosłym, a reszta młodzieży i dzieciom. Najpopularniejszym obszarem lokalnej aktywności społecznej jest sport; m.in. organizacja zawodów i treningów, zakup sprzętu i poprawa warunków do uprawiania sportu. Na drugim miejscu znalazł się rozwój przestrzeni wspólnej, czyli np. budowa i doposażenie placów zabaw, plenerowych siłowni, tras rowerowych, wiat do spotkań integracyjnych. Ważnym obszarem dla społeczności lokalnych jest też kultura, gdzie o granty walczą m.in. pomysły służące popularyzacji czytelnictwa książek, doposażeniu centrów kultury, wsparciu amatorskich orkiestr, teatrów i grup tanecznych. Nieco mniej inicjatyw ma służyć pomocy, np. wsparciu osób niepełnosprawnych, poprawie warunków do rehabilitacji i aktywizacji seniorów. Najmniej zgłoszonych pomysłów ma związek z ekologią; np. ochrona pszczół i jeży, pomoc bezdomnym psom i kotom, nasadzanie kwiatów, krzewów i drzew w najbliższej okolicy. Formalnie każda inicjatywa ma równe szanse na zdobycie grantu Eurocash.

Zaledwie co siódma inicjatywa została zgłoszona do „Lokalnych Herosów” przez społeczników z miast wojewódzkich. Najwięcej pomysłów pochodzi z Warszawy – 21, Gdańska – 12 i Wrocławia – 6. Aktywiści z 4 miast wojewódzkich (Szczecin, Bydgoszcz, Kielce i Rzeszów) nie zgłosili do konkursu żadnej inicjatywy. Aż 85% pomysłów zgłoszonych do „Lokalnych Herosów” zrodziło się w mniejszych miastach powiatowych, gminnych i wsiach.

– „Zgłoszenia do konkursu potwierdzają, że życie społeczne w mniejszych miejscowościach i wsiach najczęściej kręci się wokół gminnych ośrodków domów kultury, klubów sportowych, szkół, przedszkoli, bibliotek, ochotniczych strażach pożarnych i sklepów. Widać, że to są najważniejsze miejsca lokalnej aktywności, więc muszą one czasami wspierać i uzupełniać działania organizacji pozarządowych. Pełnią znacznie szersze funkcje niż te, które wynikają z ich nazwy” – mówi Łucja Krzyżanowska, członkini zarządu Fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, patrona merytorycznego konkursu „Lokalni Herosi”.

Najwięcej, bo aż 240 inicjatyw walczy o dofinansowanie do 10 000 zł, co oznacza, że na jeden grant w konkursie przypada niemal 3 chętnych. Nieco trudniej będzie zdobyć wsparcie do 50 000 zł, bowiem tam o każdy z 10 grantów powalczy średnio 13 inicjatyw. O jedną pomoc finansową w wysokości do 100 000 zł rywalizuje aż 35 projektów.

– „Promowanie lokalnego zaangażowania jest podstawą naszego odpowiedzialnego podejścia do prowadzonego biznesu” – mówi Marta Gampf, dyrektor marketingu Grupy Eurocash. – „Wspierając właścicieli sklepów małoformatowych w całej Polsce przyczyniamy się do rozwoju regionów i społeczności lokalnych. Projekt „Lokalni Herosi” jest tego najlepszym przykładem. Kiedy przekazujemy w ręce naszych klientów nowe koncepty detaliczne, projekty edukacyjne, czy technologie, wspierające prowadzenie sklepu, to musimy mieć pewność, że będą one dla nich realnym wsparciem i umocnią ich pozycję na rynku. Podobny cel przyświecał nam, gdy pracowaliśmy nad koncepcją „Lokalnych Herosów”. Udział w akcji miał wzmocnić relacje współpracujących z nami przedsiębiorców wśród ich konsumentów, na terenie ich małych ojczyzn. Skala zgłoszeń i liczba paragonów pokazuje, że cel ten został osiągnięty. Projekt przełożył się na wzrost rozpoznawalności przedsiębiorców w okolicy, poprawę wizerunku oraz sprzedaży” – dodaje Marta Gampf.

Głosowanie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl potrwa do 14 października br. Wyniki będą znane do 9 listopada tego roku.


Wiadomość nadesłana przez czytelniczkę/czytelnika portalu www.ngo.pl.

Źródło: NBS Communications
Data wydarzenia: od 2018-09-21 do 2018-10-14
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 0 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • aktywność lokalna
  • CSR odpowiedzialny biznes
  • kultura i sztuka
  • miasto
  • rozwój lokalny
  • społecznicy
  • sport
  • wieś
  • wspólnoty i społeczności lokalne
  • współpraca z biznesem